Před 35 lety měl premiéru Favorit. Přelomová Škoda vznikla v rekordním čase

Škoda Favorit při premiéře v Brně v září 1987.
Nakonec ale Favorit, na archivním snímku z výroby koncem 80. let, motory Škoda OHV vůbec mít nemusel. Jan Králík v knížce Cesta k Favoritu zmiňuje, že do úvahy připadaly i nové škodovácké motory s rozvodem OHC anebo jednotky ze zahraniční licence. Testovaly se motory Volkswagenu řady EA 111 a 827, k finální dohodě s německým výrobcem ale nikdy nedošlo.
Jeden z mnoha dobových reklamních snímků Favoritu pořízených v zahraničí. Existovala také spousta variant s lepší nebo jinak specifickou výbavou určených jen pro zahraniční trhy. Objevovaly se modely se střešními okny, kryty předních světel, nebo dokonce částečně stahovací plátěnou střechou. Za zmínku stojí i koncept Favorit RS, který se ukázal v roce 1989 na frankfurtském autosalonu a vznikl u německého závodníka Williho Obermanna. Další osud auta s posíleným motorem a výrazným optickým bodykitem je ale nejasný.
Jednou z prvních modifikací Favoritu byla užitková verze Praktik. Ta měla jen dvě sedadla a za nimi přepážku. Místo zadních sedadel pak byla dřevěná deska, tvořící rovnou nákladovou plochu. Praktik měl premiéru v roce 1989.
V roce 1994 vyrobila Škoda v Mladé Boleslavi miliontý vůz řady Favorit, který znázorňuje tato fotografie. Do tohoto počtu se ale počítají všechny verze od Favoritu odvozené - tedy i Forman a Pick-up. Základního Favoritu totiž vzniklo do září 1994 celkem 783 168 kusů, spolu se všemi verzemi to ale do roku 1995 bylo 1 077 126 automobilů.
Foto: Aktuálně.cz / Škoda Auto
Jan Matoušek Dan Poláček Jan Matoušek, Dan Poláček
16. 9. 2022 6:02
Přesně před 35 lety, 16. září 1987, měla v Brně premiéru Škoda Favorit. Auto, které bez nadsázky zajistilo mladoboleslavské automobilce zářnou budoucnost pod křídly koncernu Volkswagen. Nebylo bez chyb, přesto představovalo pro český autoprůmysl zásadní krok vpřed. Navíc vzniklo v rekordním čase. V galerii si můžete projít jeho bohatou historii.
 

Právě se děje

Další zprávy