Auto, které přesvědčilo Volkswagen, aby koupil Škodu. Před 30 lety měl premiéru Favorit

Za vzhledem stojí italské studio Bertone, s vývojem ale trohu pomáhalo dokonce Porsche.
Favorit byl na poměry toho, co vznikalo v zemích tzv. Východního bloku, velmi pokrokové auto, pro Automobilové závody v Mladé Boleslavi úplně nové koncepce.
Plán na vznik nového automobilu schválila československá vláda v prosinci 1982 s tím, že vývoj má být dokončen v červenci 1985 a do pěti let od usnesení se má začít vyrábět. Vývojem byl pověřen Dr. Petr Hrdlička, který si plně uvědomoval šibeniční termíny. "Bylo mi jasné, že nesmíme nikde při zásadních rozhodnutích udělat chybu, vše se musí povést napoprvé," vzpomíná v knize V soukolí okřídleného šípu od Jana Králíka, který v ní mapuje spřízněnost tří generací Hrdličků s automobilkou Škoda.
Na vedoucí post projektu nového auta Hrdlička přešel z Ústavu pro výzkum motorových vozidel, na čemž se domluvil v únoru. Protože věděl, že není čas ztrácet čas, už v březnu 1982 vyrazil na ženevský autosalon s úmyslem vybrat designérské studio, které by navrhlo vzhled vozu, na což v Československu nebyly kapacity.
Po různých peripetiích se nakonec Petr Hrdlička dohodl se studiem Bertone. To dostalo na starost návrh vzhledu hatchbacku, sedanu, kombi a kupé, mělo zhotovit návrh kabiny a také 19 prototypů různých typů karoserií.
Foto: Škoda
Eva Srpová Eva Srpová
16. 9. 2017 7:10
Dne 16. září 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázala veřejnosti Škoda Favorit. Při velké premiéře usedl do auta také tehdejší československý prezident Gustáv Husák. Prý jen pokyvoval hlavou. Favorit ale dokázal ohromnou věc. Auto, které vzniklo za rekordně krátkou dobu, po listopadu 1989 nakonec přesvědčilo vedení Volkswagenu, aby Škodu koupil. S Favoritem přišel zásadní zlom - odstartovala moderní éra mladoboleslavských aut.

Pokud byste si chtěli prostudovat recenze moderních škodovek, na tomto odkazu jsme publikovali dvacet testů různých modelů domácí automobilky.

 

Právě se děje

Další zprávy