Auto, které přesvědčilo Volkswagen, aby koupil Škodu. Před 30 lety měl premiéru Favorit

Za vzhledem stojí italské studio Bertone, s vývojem ale trohu pomáhalo dokonce Porsche.
Favorit byl na poměry toho, co vznikalo v zemích tzv. Východního bloku, velmi pokrokové auto, pro Automobilové závody v Mladé Boleslavi úplně nové koncepce.
Plán na vznik nového automobilu schválila československá vláda v prosinci 1982 s tím, že vývoj má být dokončen v červenci 1985 a do pěti let od usnesení se má začít vyrábět. Vývojem byl pověřen Dr. Petr Hrdlička, který si plně uvědomoval šibeniční termíny. "Bylo mi jasné, že nesmíme nikde při zásadních rozhodnutích udělat chybu, vše se musí povést napoprvé," vzpomíná v knize V soukolí okřídleného šípu od Jana Králíka, který v ní mapuje spřízněnost tří generací Hrdličků s automobilkou Škoda.
Na vedoucí post projektu nového auta Hrdlička přešel z Ústavu pro výzkum motorových vozidel, na čemž se domluvil v únoru. Protože věděl, že není čas ztrácet čas, už v březnu 1982 vyrazil na ženevský autosalon s úmyslem vybrat designérské studio, které by navrhlo vzhled vozu, na což v Československu nebyly kapacity.
Po různých peripetiích se nakonec Petr Hrdlička dohodl se studiem Bertone. To dostalo na starost návrh vzhledu hatchbacku, sedanu, kombi a kupé, mělo zhotovit návrh kabiny a také 19 prototypů různých typů karoserií.
Foto: Škoda
Eva Srpová Eva Srpová
16. 9. 2017 7:10
Dne 16. září 1987 se na brněnském strojírenském veletrhu ukázala veřejnosti Škoda Favorit. Při velké premiéře usedl do auta také tehdejší československý prezident Gustáv Husák. Prý jen pokyvoval hlavou. Favorit ale dokázal ohromnou věc. Auto, které vzniklo za rekordně krátkou dobu, po listopadu 1989 nakonec přesvědčilo vedení Volkswagenu, aby Škodu koupil. S Favoritem přišel zásadní zlom - odstartovala moderní éra mladoboleslavských aut.

Pokud byste si chtěli prostudovat recenze moderních škodovek, na tomto odkazu jsme publikovali dvacet testů různých modelů domácí automobilky.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 17 minutami

Celá Kuba zůstala po úderu hurikánu Ian bez proudu. Florida se připravuje na evakuaci

Poté, co se Kubou přehnal hurikán Ian, zkolabovala na ostrově elektrická síť a celá země zůstala bez proudu. S odvoláním na úřady o tom informovaly agentury Reuters a AP. Živel udeřil v úterý na západní část Kuby jako hurikán třetí kategorie z pěti, úřady kvůli němu nechaly evakuovat na 50 tisíc lidí. 

Nejprve proud vypadl na západě Kuby, ale následně se zhroutila celá rozvodná síť, píše AP. Státní energetická společnost nyní pracuje na obnově dodávek elektřiny pro 11 milionů obyvatel země.

Živel zdevastoval provincii Pinar del Río, v níž se pěstuje velká část kubánského tabáku, poznamenala AP. Zpustošil přitom jednu z nejdůležitějších tabákových farem. Bouře způsobila záplavy, poškodila domy a vracela stromy. Podle stanice BBC má živel jednu oběť. 

Hurikán nyní míří k americké Floridě, kde úřady vyzvaly k evakuaci 2,5 milionu obyvatel. Očekává se, že by nad teplými vodami Mexického zálivu mohl nabrat na síle až na čtvrtou kategorii a během dne by měl podle předpovědí udeřit na západní pobřeží.

Zdroj: ČTK
Další zprávy