Auto snů za socialismu? Nedostupným kombi východního bloku kraluje Lada a Dacia

Škoda Octavia byla před Formanem posledním sériovým kombi z Mladé Boleslavi.
Začátkem padesátých let začala Škoda vyrábět typ 1200, který se po modernizaci přejmenoval na 1201. Vedle sedanu vzniklo kombi, která dostalo přívlastek STW, což je zkratka pro Station Wagon. Odtud se vozu lidově říkalo stejšn. Provedení 1200 STW je mnohem vzácnější než 1201 STW - prvního ve Vrchlabí vyrobili asi 2 tisíc kusů, druhého vzniklo přes 13 tisíc kusů.
To v roce 1963 ukázal i prototyp typu 1000 MB s karoserií kombi. Ačkoliv auto dostalo motor umístěný naležato kvůli lepšímu přístupu k nákladu i sedadlům, spolehlivost řešení nebyla velká a do sériové výroby se nedostalo.
Prvním kombi Škoda se tak po Octavii stal až v roce 1990 Forman. O 35 cm delší Favorit ukázal cestu všem dalším malým škodovkám - jak Felicia, tak všechny generace Fabie tak mají ve své nabídce i praktickou karosářskou verzi.
Obrovskou popularitu si napříč zeměmi východního bloku získal Žigulík, tedy Lada 2101. Stejně jako dárce Fiat 124, i licenční stroj z SSSR se nespokojil jen s karoserií sedan. Proto se v roce 1971 objevilo provedení 2102, opět vzniklé díky licenci italské automobilky. Celkem vzniklo přes 660 tisíc kombíků za 15 let produkce.
Foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 9. 2018 16:59
Dnes jsou na vzestupu hlavně SUV, ale kombíky stále platí za jeden z ideálů rodinného auta. A jinak tomu nebylo ani v minulosti. I automobilky v zemích bývalého východního bloku sázely na praktický typ karoserie. Připomeňte si, jaká kombi se vlastně v Československu, Sovětském svazu nebo NDR kdysi vyráběla.
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Aktualizováno před 15 minutami

Na D6 u Sokolova havarovala dodávka a osobní auto, doprava je obnovena

Vážná dopravní nehoda omezila ve čtvrtek ráno dopravu na dálnici D6 u Sokolova. Při střetu osobního auta s dodávkou se čtyři lidé zranili, jeden z nich těžce. Doprava ve směru na Karlovy Vary byla krátce po nehodě obnovena, ve směru na Cheb byla silnice uzavřena do 11:15.

Nehoda se stala před 7:00. "Kvůli těžce zraněné osobě byl povolán vrtulník záchranné služby," doplnil krajský policejní mluvčí Jakub Kopřiva.

Na dálnici ve směru na Cheb se tvořily dopoledne až dvoukilometrové kolony, doprava se odkláněla už na odbočku na Loket a na východní obchvat Sokolova.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn se s odbory dohodl na mzdách

Německý železniční dopravce Deutsche Bahn (DB) se dohodl s odborovým svazem strojvedoucích GDL na mzdových podmínkách. Riziko další stávky, která by byla od srpna čtvrtá, je tak zažehnáno. Informují o tom německá média.

"Dohodli jsme se," citovala agentura DPA svůj zdroj, který se jednání účastní. Dosažení shody následně potvrdili i zemští premiéři Dolního Saska a Šlesvicka-Holštýnska Stephan Weil a Daniel Günther, kteří další kolo jednání zprostředkovali.

Svaz GDL od srpna uspořádal tři stávky, kterými se snažil donutit dráhy ke zvýšení mezd. Po třetí stávce, která skončila zhruba před týdnem, učinily DB odborářům novou nabídku.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Výroba aut v létě kvůli nedostatku čipů klesla o 39 procent na 112 481 vozů

Výroba osobních aut v Česku v červenci a srpnu kvůli nedostatku čipů meziročně klesla o 39 procent na 112 481 vozů. Za osm měsíců automobilky vyrobily 775 496 aut, což je o 12,6 procenta více než loni, ale proti předkrizovému roku 2019 to znamená ztrátu 17,7 procenta. Kvůli nedostatku polovodičů bude výroba aut za celý letošek zhruba o 140 000 vozů nižší. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.

Škoda Auto a Toyota kvůli chybějícím polovodičům musely prodloužit tradiční letní odstávky. Škoda v létě vyrobila o 42 procent vozů méně než loni. Celkově za osm měsíců produkce vzrostla o 7,9 procenta na 486 423 vozů. V Toyotě výroba v červenci klesla o 37 procent a v srpnu se zcela zastavila. Celková produkce ale přesto stoupla o 5,8 procenta na 106 673 aut. U Hyundai byla prázdninová výroba zhruba na úrovni minulého roku. Od ledna do konce srpna pak zvýšila výrobu o 33,1 procenta na 182 400 aut.

Zdroj: ČTK
Další zprávy