Auto snů za socialismu? Nedostupným kombi východního bloku kraluje Lada a Dacia

Škoda Octavia byla před Formanem posledním sériovým kombi z Mladé Boleslavi.
Začátkem padesátých let začala Škoda vyrábět typ 1200, který se po modernizaci přejmenoval na 1201. Vedle sedanu vzniklo kombi, která dostalo přívlastek STW, což je zkratka pro Station Wagon. Odtud se vozu lidově říkalo stejšn. Provedení 1200 STW je mnohem vzácnější než 1201 STW - prvního ve Vrchlabí vyrobili asi 2 tisíc kusů, druhého vzniklo přes 13 tisíc kusů.
To v roce 1963 ukázal i prototyp typu 1000 MB s karoserií kombi. Ačkoliv auto dostalo motor umístěný naležato kvůli lepšímu přístupu k nákladu i sedadlům, spolehlivost řešení nebyla velká a do sériové výroby se nedostalo.
Prvním kombi Škoda se tak po Octavii stal až v roce 1990 Forman. O 35 cm delší Favorit ukázal cestu všem dalším malým škodovkám - jak Felicia, tak všechny generace Fabie tak mají ve své nabídce i praktickou karosářskou verzi.
Obrovskou popularitu si napříč zeměmi východního bloku získal Žigulík, tedy Lada 2101. Stejně jako dárce Fiat 124, i licenční stroj z SSSR se nespokojil jen s karoserií sedan. Proto se v roce 1971 objevilo provedení 2102, opět vzniklé díky licenci italské automobilky. Celkem vzniklo přes 660 tisíc kombíků za 15 let produkce.
Foto: Archiv společnosti ŠKODA AUTO
Jan Matoušek Jan Matoušek
28. 9. 2018 16:59
Dnes jsou na vzestupu hlavně SUV, ale kombíky stále platí za jeden z ideálů rodinného auta. A jinak tomu nebylo ani v minulosti. I automobilky v zemích bývalého východního bloku sázely na praktický typ karoserie. Připomeňte si, jaká kombi se vlastně v Československu, Sovětském svazu nebo NDR kdysi vyráběla.
 

Právě se děje

Další zprávy