Zastaralé modely socialismu a perly z Tuzexu. Jaká auta se dala koupit v roce 1989?

Rumunský Oltcit nebyl moc dobré auto, koupit se ale v roce 1989 dal.
Pohledem na Renault 19 už se dostáváme do vod Tuzexu, který v rovině teorie dokázal na individuální přání dovézt prakticky jakýkoliv automobil včetně Mercedesů nebo BMW. Jen bylo potřeba mít dostatek financí. Existoval ale i oficiální katalog, obsahující třeba právě R19. Ten představoval odpověď na Peugeot 309, Ford Escort nebo VW Golf. Se zážehovou čtrnáctistovkou jej bylo možné pořídit za 78 800 tuzexových korun. Uvážíme-li, že na černém trhu se jedna tuzexová korun rovnala pěti i více korunám normálním, dostaneme se na cenu někde kolem 400 tisíc.
Dokonce 75 700 bonů, tedy klidně podle neoficiálních přepočtů až skoro 380 tisíc korun, stál Fiat Tipo, skrz naskrz moderní rodinný hatchback se zážehovou čtrnáctistovkou a pěticí dveří.
Foto: Oltcit
Jan Matoušek Jan Matoušek
17. 11. 2022 6:02
17. listopadu si v Česku připomínáme mimo jiné den, kdy odstartovala postupná dekonstrukce komunistického režimu, tedy takzvanou sametovou revoluci. Během ní a po ní se v Československu reformovala nejen politika, ale také ekonomika a třeba nabídka automobilů se výrazně rozšířila. V této galerii nicméně chceme připomenout, jaká auta byla Čechoslovákům dostupná ještě v roce 1989.

Abychom dodali kontext cenám v galerii, pak je potřeba zmínit průměrnou mzdu v roce 1989, která byla na úrovni 3170 korun. V Tuzexu, tedy síť prodejen se zahraničním zbožím, se pak nakupovalo za takzvané bony. Ty se oficiálně směňovaly za zahraniční měnu, přičemž jeden bon měl oficiálně hodnotu jedné koruny. Na černém trhu, kde si bony vyměňovali ti, kteří zahraniční peníze neměli, byla ale hodnota jednoho bonu kolem pěti až šesti korun.

Zdrojem cen aut v roce 1989 jsou kromě vlastního archivu autora také ceník na stránkách iDnes.cz a články v časopise Auto Tip Klassik, číslo 5 a 6 z roku 2019.

 

Právě se děje

Další zprávy