Foto: Čím jsme jezdili za železnou oponou. Šeď škodovek a žigulíků rozbil sporťák z NDR

Oltcit Club není originální rumunskou konstrukcí, vznikl ve spolupráci s Citroënem.
Škoda 1000 MB nahradila v polovině šedesátých let populární Octavii. Vedle "tisícovky" existovala i silnější 1100 MB, na snímku červený vůz je vzácné kupé 1100 MBX. To zaujalo například absencí sloupků B. V modelovém programu nahradila "embéčko" řada 100/110.
Řada 100/110 existovala nejen jako praktický sedan, ale odvozeno bylo z verze 110 i elegantní kupé s přídomkem R. České Porsche, jak se vozu také někdy přezdívá, mělo nejprve dvě světla vpředu, roku 1973 se objevil druhý pár menších reflektorů.
Rozvoz zboží, převoz většího množství pasažérů, transport podezřelých k výslechům VB a raněných do nemocnic nebo převoz mrtvých. Tyhle všechny funkce uměla zastat Škoda 1203. Charakteristickým prvkem je nejen hranatá karoserie, ale rovněž dlouhověkost - vedle závodů AZNP vznikala i v TAZ Trnava. Tam pokračovala i po konci produkce v Čechách až do devadesátých let.
Škody řady 742 (tedy 105/120/125/130/135/136) patřily v osmdesátých letech k nejrozšířenějším autům v Československu. I v zemích východního bloku už šlo ale o poměrně zastaralý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vždyť pokud by vládnoucí strana nerozhodla jinak, místo těchto aut bychom pravděpodobně jezdili v modelu 720 s italským designem, který by konkuroval BMW. Nástupcem 742 se stal Favorit.
Foto: Oltcit
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2018 6:30
Před devětadvaceti lety se pomalu začal hroutit východní blok. V následující galerii ale nejde o připomínku politiky tehdejší doby (ačkoliv téma s ní nepřímo také souvisí). Jde o připomínku toho, co se v jednotlivých státech dalo potkat na silnicích. Nebyly to vždy jen trabanty, žigulíky nebo "stodvacítky".
 

Právě se děje

Další zprávy