Foto: Čím jsme jezdili za železnou oponou. Šeď škodovek a žigulíků rozbil sporťák z NDR

Oltcit Club není originální rumunskou konstrukcí, vznikl ve spolupráci s Citroënem.
Škoda 1000 MB nahradila v polovině šedesátých let populární Octavii. Vedle "tisícovky" existovala i silnější 1100 MB, na snímku červený vůz je vzácné kupé 1100 MBX. To zaujalo například absencí sloupků B. V modelovém programu nahradila "embéčko" řada 100/110.
Řada 100/110 existovala nejen jako praktický sedan, ale odvozeno bylo z verze 110 i elegantní kupé s přídomkem R. České Porsche, jak se vozu také někdy přezdívá, mělo nejprve dvě světla vpředu, roku 1973 se objevil druhý pár menších reflektorů.
Rozvoz zboží, převoz většího množství pasažérů, transport podezřelých k výslechům VB a raněných do nemocnic nebo převoz mrtvých. Tyhle všechny funkce uměla zastat Škoda 1203. Charakteristickým prvkem je nejen hranatá karoserie, ale rovněž dlouhověkost - vedle závodů AZNP vznikala i v TAZ Trnava. Tam pokračovala i po konci produkce v Čechách až do devadesátých let.
Škody řady 742 (tedy 105/120/125/130/135/136) patřily v osmdesátých letech k nejrozšířenějším autům v Československu. I v zemích východního bloku už šlo ale o poměrně zastaralý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vždyť pokud by vládnoucí strana nerozhodla jinak, místo těchto aut bychom pravděpodobně jezdili v modelu 720 s italským designem, který by konkuroval BMW. Nástupcem 742 se stal Favorit.
Foto: Oltcit
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2018 6:30
Před devětadvaceti lety se pomalu začal hroutit východní blok. V následující galerii ale nejde o připomínku politiky tehdejší doby (ačkoliv téma s ní nepřímo také souvisí). Jde o připomínku toho, co se v jednotlivých státech dalo potkat na silnicích. Nebyly to vždy jen trabanty, žigulíky nebo "stodvacítky".
 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 1 hodinou

Německo vyšetřuje kvůli naftovým motorům zaměstnance bývalé automobilky PSA

Státní zastupitelství ve Frankfurtu nad Mohanem vyšetřuje v souvislosti s případnými manipulacemi s emisemi naftových motorů některé zaměstnance bývalé automobilky PSA. Německý list Wirtschaftswoche napsal, že vyšetřování se týká motorů, které se montovaly do sportovně-užitkových vozů (SUV) značek Mitsubishi, Peugeot a Citroën. Řídící jednotky patrně pocházely od dodavatele Continental, jehož dva bývalí zaměstnanci jsou podezřelí z napomáhání k podvodu.

Skandál s emisemi naftových vozů, přezdívaný dieselgate, vypukl v roce 2015. Tehdy německá automobilová skupina Volkswagen přiznala, že po celém světě nainstalovala asi do 11 milionů aut s naftovým motorem software, který umožňoval manipulovat s testy emisí. Emise vozů tak při testech ukazovaly mnohem nižší hodnoty, než byla skutečnost. Týká se to i vozů Škoda. Automobilku Volkswagen už skandál přišel na více než 32 miliard eur (815 miliard Kč). Částka zahrnuje pokuty, opravy a soudní výlohy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy