Foto: Čím jsme jezdili za železnou oponou. Šeď škodovek a žigulíků rozbil sporťák z NDR

Oltcit Club není originální rumunskou konstrukcí, vznikl ve spolupráci s Citroënem.
Škoda 1000 MB nahradila v polovině šedesátých let populární Octavii. Vedle "tisícovky" existovala i silnější 1100 MB, na snímku červený vůz je vzácné kupé 1100 MBX. To zaujalo například absencí sloupků B. V modelovém programu nahradila "embéčko" řada 100/110.
Řada 100/110 existovala nejen jako praktický sedan, ale odvozeno bylo z verze 110 i elegantní kupé s přídomkem R. České Porsche, jak se vozu také někdy přezdívá, mělo nejprve dvě světla vpředu, roku 1973 se objevil druhý pár menších reflektorů.
Rozvoz zboží, převoz většího množství pasažérů, transport podezřelých k výslechům VB a raněných do nemocnic nebo převoz mrtvých. Tyhle všechny funkce uměla zastat Škoda 1203. Charakteristickým prvkem je nejen hranatá karoserie, ale rovněž dlouhověkost - vedle závodů AZNP vznikala i v TAZ Trnava. Tam pokračovala i po konci produkce v Čechách až do devadesátých let.
Škody řady 742 (tedy 105/120/125/130/135/136) patřily v osmdesátých letech k nejrozšířenějším autům v Československu. I v zemích východního bloku už šlo ale o poměrně zastaralý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Vždyť pokud by vládnoucí strana nerozhodla jinak, místo těchto aut bychom pravděpodobně jezdili v modelu 720 s italským designem, který by konkuroval BMW. Nástupcem 742 se stal Favorit.
Foto: Oltcit
Jan Matoušek Jan Matoušek
31. 5. 2018 6:30
Před devětadvaceti lety se pomalu začal hroutit východní blok. V následující galerii ale nejde o připomínku politiky tehdejší doby (ačkoliv téma s ní nepřímo také souvisí). Jde o připomínku toho, co se v jednotlivých státech dalo potkat na silnicích. Nebyly to vždy jen trabanty, žigulíky nebo "stodvacítky".
 

Právě se děje

před 17 minutami

Čtyřiadvacetiletý muž zemřel po potyčce se strážníky, případ vyšetřují kriminalisté

Kriminalisté vyšetřují úmrtí čtyřiadvacetiletého muže po potyčce a následném zásahu strážníků v Březnici na Příbramsku. Mladík upadl do bezvědomí a později v nemocnici zemřel. Policisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření z usmrcení z nedbalosti, řekla mluvčí středočeské policie Vlasta Suchánková.

Událost se stala v noci na neděli kolem 2:00. Po potyčce mezi čtyřmi lidmi a následném zákroku strážníků upadl jeden z účastníků konfliktu do bezvědomí. Záchranáři ho odvezli do nemocnice v Praze, kde muž v pondělí zemřel.

"Zjišťujeme podíl jednotlivých osob na incidentu, na okolnostech i na následku," uvedla Suchánková. Zkoumat by se měla i role strážníků, kteří při zásahu použili slzotvorný prostředek. "Vzhledem k tomu, že tam byli přítomni, tak musíme zjistit i okolnosti, které se týkají následného zásahu," dodala mluvčí.

Kriminalisté se případem nejdříve zabývali pro podezření z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. Vzhledem k tomu, že mladík zemřel, věc překvalifikovali na podezření z usmrcení z nedbalosti.

Zdroj: ČTK
před 32 minutami

Policie vyšetřuje srážku vlaků na Prostějovsku jako obecné ohrožení

Sobotní srážku lokomotivy a osobního vlaku v Němčicích nad Hanou na Prostějovsku vyšetřuje policie pro podezření z obecného ohrožení. Kvůli vyšetřování okolností nehody hledá policie cestující, kteří z místa nehody po střetu vlaků odešli, informovala mluvčí policie Miluše Zajícová. Příčinou střetu byla pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, dva lidé se při nehodě zranili. V místě nehody je stále omezen provoz, řekla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

Nehoda se stala v sobotu ve 13:30 v blízkosti stanice Němčice nad Hanou, nákladní lokomotiva se zde střetla s osobním vlakem č. 3821 jedoucím z Olomouce do Nezamyslic. "Událost je šetřena pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti. Touto cestou se obracíme na cestující z osobního vlaku, kteří z místa nehody odešli ještě před příjezdem policie," uvedla policejní mluvčí. Cestující, které policie nestihla na místě zkontaktovat, by se měli obrátit na linku 158, podle policie by svým svědectvím mohli pomoci s řádným objasněním této závažné železniční nehody, dodala Zajícová.

Podle Drážní inspekce byla příčinou srážky pravděpodobně nedovolená jízda za návěstidlo, které ji zakazovalo. Vyšetřování příčin podle mluvčího inspekce Martina Drápala potrvá několik měsíců.

Při nehodě byl zraněn jeden cestující v osobním vlaku a strojvedoucí samostatně jedoucí lokomotivy. V obou případech šlo o lehká zranění. Hasiči z vlaku evakuovali pět cestujících a personál vlaku. Podle Drážní inspekce byly škody odhadnuty na 10,3 milionu korun. Z toho tři miliony korun na osobním vlaku, pět milionů na lokomotivě a 2,3 milionu korun je škoda na trati.

Zdroj: ČTK
před 35 minutami

Příčinou nehody trolejbusu a tramvaje v Brně byly ulomené šrouby, policie případ odložila

Policie po více než dvou letech prověřování odkládá případ nehody tramvaje a trolejbusu z dubna 2019 v Křenové ulici v Brně. Příčinou nehody bylo ulomení šroubů u trolejbusu, podle policie tak není na místě věc vyřídit jinak. Na policejním webu to dnes uvedl mluvčí Pavel Šváb. Při nehodě se tehdy zranilo 43 lidí.

"Ve věci nejde o podezření z trestného činu a věc není na místě vyřídit jinak. Příčinou bylo ulomení závrtných šroubů silentbloku, které řidič nemohl předpokládat a jejich případné narušení kontrolou před jízdou ani odhalit," uvedl mluvčí.

Šrouby se v rámci generální opravy trolejbusu měnily, znalecké zkoumání odhalilo rozdíl v technologii jejich výroby. "Policisté prověřovali, zda v rámci dodavatelsko-odběratelských vztahů některý ze subjektů v tomto směru nepochybil. Po vyhodnocení všech opatřených důkazů byla zjištěna dílčí pochybení více zainteresovaných osob, nedosahovala však takové intenzity, aby mohla být postižena normami trestního práva," uvedl mluvčí.

Nehoda se stala v pondělí 1. dubna 2019 před 14:00, ulici téměř na šest hodin zablokovala. Trolejbus jedoucí v kolejovém pásu znenadání vybočil do protisměru a čelně se střetl s protijedoucí tramvají, která jela bez cestujících. V nemocnici skončily čtyři desítky lidí včetně obou řidičů, 13 lidí bylo zraněno těžce a středně těžce. Škoda dosáhla 2,5 milionu korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy