Auta, která křižovala socialistické silnice. Žigulíky, škodovky i perly z Tuzexu

Ve Strnadicích je vystavená ucelená sbírka několika desítek socialistických automobilů.
Hned u vstupu do muzea čeká nejen několik historických automobilů a několik vitrín s modely socialistických aut, ale i rozložený motor Škoda OHV. Do sériové výroby se jednotka s hliníkovým blokem dostala v roce 1964 spolu se Škodou 1000 MB, v různých modifikacích však stejný základ používaly modely s okřídleným šípem až do roku 2003. Tato konkrétní rozložené jednotka je ze Škoda 110 L.
Muzeum nabízí průřez prakticky celým socialistickým autoparkem. Začíná se u aut z druhé poloviny 40. let, mezi které se řadí i Aero Minor II. To bylo vyvinuté za druhé světové války ještě jako Jawa, po reorganizaci průmyslu se však vyrábělo pod značkou Aero. A to mezi lety 1946 a 1951.
Tatra 600 alias Tatraplan se vyráběla mezi lety 1948 a 1951 v Kopřivnici, a potom ještě do roku 1952 krátce v Mladé Boleslavi. Auto zaujalo především aerodynamickou proudnicovou karoserií a než přišla ve druhé polovině 50. let T603, bylo posledním osobním modelem z Kopřivnice.
Foto: Jan Matoušek
Jan Matoušek Jan Matoušek
1. 10. 2021 6:02
Žigulíky, embéčka, trabanty, ale také tuzexová auta snů pro vyvolené. Na vozový park z dob socialismu dnes někteří nostalgicky vzpomínají, jiní ho nemohou vystát. Ve středočeských Strnadicích pak umí atmosféru socialistických silnic navodit i dnes. V tamním Retroautomuzeu jsou totiž k vidění všechny možné automobily, které brázdily československé cesty. Podívejte se do galerie.
 

Právě se děje

Další zprávy