Jak rychlá byla socialistická auta? Mnohdy nejela ani stovkou, dnes by brzdila provoz

Škoda Garde patřila k nejsportovnějším autům na československém trhu. Ani ona by však nepředjela dnešní malá auta.
Škoda 440 patřila do příchodu 1000 MB a jeho následovníků k nejrozšířenějším autům v Československu. Benzinový motor o objemu 1.1 litru dával maximálně 29 kW. To stačilo na nejvyšší rychlost 110 km/h. O něco silnější typ 445 jel nejvýše 115 km/h.
Nejvýkonnějším z řady automobilů 440 a 450 byl roadster 450, po modernizaci označovaný jako Felicia. S výkonem 37 kW dosahoval roadster 130 km/h, v provedení Super s mírně zvýšeným výkonem dokonce 135 km/h.
To Škoda 1203 s výkonem 35 kW, která přišla na trh v roce 1968, byla o poznání pomalejší. Některé verze se s maximální rychlostí kolem 95 km/h přes hranici 100 km/h ani nedostaly.
Po Octavii přišla Škoda 1000 MB, která dostala litrový motor o výkonu 31 kW a později 35 kW. Pokud měl řidič trpělivost, mohl s vozem jet 120 a později 125 km/h. Na stovku se přitom dostal za slušných 26, respektive 25 vteřin. Ještě rychlejší bylo kupé MBX s výkonem 38 kW. To jezdilo i 130 km/h a na stovku zrychlilo za zhruba 24 sekund.
Foto: Škoda Auto
Jan Matoušek Jan Matoušek
4. 9. 2018 6:03
Nejpomalejší auta na trhu dnes zrychlují z 0 na 100 km/h za více než 17 vteřin a mají maximální rychlost kolem 140 km/h. Pokud ovšem pomineme elektromobily se záměrně omezenou dynamikou, pak takových aut až tolik není. Rozhodně ne ve srovnání s tím, jak rychlá byla běžná auta před čtyřiceti padesáti lety. Více se o dynamice aut, která se u nás proháněla před rokem 1989, dozvíte v následující galerii. I sportovní kupé přitom zrychlovala pomaleji než dnešní nejslabší malá auta.
 

Právě se děje

Aktualizováno před 1 hodinou

AC Milán vyhrál v Parmě navzdory vyloučení Ibrahimovice

Fotbalisté AC Milán zvítězili v italské lize 3:1 na hřišti Parmy, přestože hráli od 60. minuty bez vyloučeného útočníka Zlatana Ibrahimovice. O čtvrté venkovní výhře v řadě rozhodli dvěma brankami v prvním poločase.

Hvězdný Ibrahimovic se v lize podruhé za sebou neprosadil, to ale "Rossoneri" mrzet nemuselo. Švédského kanonýra střelecky zastoupili Ante Rebič a Franck Kessié, Ibrahimovic si alespoň připsal asistenci na úvodní branku. Kessié dal desátý gól v aktuálním ročníku Serie A, což se v této fázi sezony naposledy ze záložníků AC Milán povedlo Brazilci Kaká v sezoně 2008/09.

V 60. minutě dostal Ibrahimovic červenou kartu za nesportovní chování v přerušené hře po diskuzi s rozhodčím. Záhy snížil Riccardo Gagliolo, favorit už ale v oslabení výhru udržel. V nastavení navíc přidal pojistku střídající Rafael Leao.

AC Milán má jistotu, že i po odehrání kompletního programu 30. kola zůstane na druhé příčce. Na městského rivala Inter ztrácí osm bodů, má ale o jeden odehraný zápas více. Parma je předposlední.

Na chvostu tabulky je nadále Crotone, které přišlo v závěru o body na hřišti Spezie. Crotone ještě v 89. minutě vedlo 2:1, po trefách Maggioreho a Erliče ale nakonec prohrálo 2:3.

Italská fotbalová liga - 30. kolo:

Spezia - Crotone 3:2 (63. Verde, 90. Maggiore, 90.+2 Erlič - 40. Djidji, 78. Simy), Parma - AC Milán 1:3 (66. Gagliolo - 8. Rebič, 44. Kessié, 90.+4 Leao), Udine - FC Turín 0:1 (61. Belotti z pen.).

Tabulka:

1. Inter Milán 29 22 5 2 68:27 71
2. AC Milán 30 19 6 5 57:35 63
3. Juventus Turín 29 17 8 4 58:26 59
4. Bergamo 29 17 7 5 68:36 58
5. Neapol 29 18 2 9 63:34 56
6. Lazio Řím 28 16 4 8 45:38 52
7. AS Řím 29 15 6 8 53:44 51
8. Hellas Verona 29 11 8 10 38:34 41
9. Sassuolo 29 10 10 9 48:48 40
10. Sampdoria Janov 29 10 6 13 39:43 36
11. Boloňa 29 9 7 13 39:45 34
12. Udine 30 8 9 13 32:40 33
13. FC Janov 29 7 11 11 31:41 32
14. Spezia 30 8 8 14 40:55 32
15. Fiorentina 29 7 9 13 36:46 30
16. Benevento 29 7 9 13 30:54 30
17. FC Turín 29 5 12 12 42:52 27
18. Cagliari 29 5 7 17 31:50 22
19. Parma 30 3 11 16 29:59 20
20. Crotone 30 4 3 23 37:77 15
Zdroj: ČTK
před 2 hodinami

Testovací let vrtulníku Ingenuity na Marsu NASA kvůli chybě při prověrce o tři dny odložila

První testovací let malého vrtulníku Ingenuity na Marsu byl o tři dny odložen kvůli problému, který se vyskytl při zkoušce vysokých otáček rotorů. Informoval o tom na svém webu americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA).

Předběžný termín prvního letu Ingenuity americká vesmírná agentura původně stanovila na tuto neděli. Na základě údajů, které z vrtulníku dostala v pátek pozdě večer, se však NASA rozhodla let odložit. První možný termín letu je středa 14. dubna.

Důvodem je, že během páteční prověrky vysokorychlostních otáček rotorů kontrolní zařízení ukončilo dřív sekvenci příkazů ovládajících test. To se stalo ve chvíli, kdy se měl letový počítač přepnout z předletového módu na mód letový. Podle NASA je ale vrtulník v pořádku a v bezpečí a na Zemi poslal úplnou sadu telemetrických údajů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy