Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Aero
Vysočanská letecká továrna vyráběla dvoudobé automobily Aero 500 od roku 1929. Nabízela je za polovinu částky, kterou stály běžné vozy. Po odeznění hospodářské krize přišly Aero 30 a 50 HP s předním pohonem. Za okupace firma vyvinula prototypy Pony a Rekord, které se vrátily k pohonu zadních kol. K jejich produkci však po válce nedostala souhlas. Továrna směla dokončit jen zhruba 500 aut Aero 30. Ale protože po "aerovkách" vznikla značná poptávka v cizině, rozhodly ústřední orgány, že Jawu Minor II budou vyrábět pražské letecké závody Walter a Letov pod názvem Aero Minor. Eskalace studené války však způsobila, že se obě továrny musely od roku 1951 věnovat zbrojení.