Tatra, Praga a spol. Jak zmizely značky tuzemských osobních aut? Přežila jen jedna

Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Foto: Eva Srpová

Praga

Praga nabízela auta od roku 1909. V meziválečném období byla z českých automobilek dlouho nejúspěšnější, dokud ji z pomyslného trůnu nesesadila v roce 1936 Škoda díky modelu Popular. Během nacistické okupace musela Praga vyrábět zbraně pro wehrmacht. V březnu roku 1945 ji téměř celou zničil americký nálet. Po osvobození se v nouzových podmínkách ještě rozeběhla omezená montáž, ale vládní orgány rozhodly, že nová továrna na osobní auta už v Praze nevznikne, neboť hlavní město není pro takovou výrobu vhodné. Konstrukční kancelář Pragy se stala základem Ústavu pro výzkum motorových vozidel. Posledním sériovým osobním vozem, který firma zkonstruovala, byla Praga Lady z roku 1935. Poslední smontovali v roce 1947.

 

Právě se děje

Další zprávy