Tatra, Praga a spol. Jak zmizely značky tuzemských osobních aut? Přežila jen jedna

Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Foto: Aktuálně.cz

Tatra

V Kopřivnici vyrobili první automobil NW Präsident s motorem Benz v roce 1897. V roce 1919 továrna přijala značku Tatra podle hor, v nichž proběhly úspěšné zkoušky. V roce 1923 představil Hans Ledwinka podvozek koncepce Tatra - byl tvořen centrální nosnou rourou, nezávisle uloženými výkyvnými poloosami a vzduchem chlazeným motorem. Tatra také patřila k průkopníkům "proudnicových" karosérií. V poválečném období se soustředila na nákladní auta; doplňkový program tvořily Tatra 600, 603 a 613. Poslední modifikací byla Tatra 700 z let 1996 až 1999. Tyto reprezentační limuzíny však na volném trhu nedokázaly konkurovat západním. Tatra se proto nyní (obdobně jako třeba nizozemský DAF, který dříve také vyráběl i osobní vozy) věnuje výhradně náklaďákům.

 

Právě se děje

Další zprávy