Tatra, Praga a spol. Jak zmizely značky tuzemských osobních aut? Přežila jen jedna

Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Novou plátěnou střechu si musel pan Zítek objednat až v Německu.
Novou plátěnou střechu si musel pan Zítek objednat až v Německu. | Foto: Radek Pecák

Aero

Vysočanská letecká továrna vyráběla dvoudobé automobily Aero 500 od roku 1929. Nabízela je za polovinu částky, kterou stály běžné vozy. Po odeznění hospodářské krize přišly Aero 30 a 50 HP s předním pohonem. Za okupace firma vyvinula prototypy Pony a Rekord, které se vrátily k pohonu zadních kol. K jejich produkci však po válce nedostala souhlas. Továrna směla dokončit jen zhruba 500 aut Aero 30. Ale protože po "aerovkách" vznikla značná poptávka v cizině, rozhodly ústřední orgány, že Jawu Minor II budou vyrábět pražské letecké závody Walter a Letov pod názvem Aero Minor. Eskalace studené války však způsobila, že se obě továrny musely od roku 1951 věnovat zbrojení.

 

Právě se děje

Další zprávy