FSO Polonez
Jak důležitý je výběr správného partnera pro nové pořádky, neukázala jen Dacia, která v Renaultu objevila svého spasitele (námluvy údajně probíhaly i s Peugeotem a Hyundai), ale i polská automobilka FSO. Továrna z předměstí Varšavy totiž v 90. letech vsadila na Daewoo, což se ukázalo jako ne úplně šťastná volba. Do poslední dekády 20. století vstoupil polský výrobce s modelem Polonez, který sice měl moderně střiženou karoserii, pod ní šlo ale o Fiat 1300/1500, tedy stejný základ s pohonem zadních kol, jaký měl i Polski Fiat 125p.
Vedení FSO se sice snažilo svůj model alespoň vizuálně upravovat, takže v roce 1991 přišla hranatá verze Caro, později dostupná i s naftovým motorem koncernu PSA nebo benzinovými motory Rover série K. Jen těžko ale auto schovávalo svůj historický původ. V roce 1996 se nabídka rozrostla o sedan Polonez Atu a především - většinový podíl v FSO koupilo Daewoo. A přišly změny. Omezila se nabídka motorů, zastavil se export Polonezu mimo Polsko a v roce 1997 také přišla další zásadní modernizace. Ta přinesla upravenou výbavu nebo motory.
Koncem 90. let ještě FSO ukázalo Polonez Kombi, který sice příliš krásy nepobral, ale byl prostorný. V roce 2002 nakonec produkce osobních a o rok později i užitkových verzí Polonezu definitivně skončila. Finanční problémy Daewoo a jeho následný bankrot se nakonec podepsaly i na FSO, protože Polákům chyběly peníze na vlastní vývoj, po pár letech byla automobilka opět bez majitele a licenční výroba korejských modelů Lanos a Matiz skončila v roce 2007. FSO v tu dobu už vlastnila ukrajinská firma UkrAvto, která skomírajícímu podniku zajistila licenční výrobu Chevroletu Aveo. Ta sice byla docela úspěšná, Chevrolet ale v roce 2011 produkci modelu ukončil a novou generaci v Polsku nevyráběl. Kdysi slavná automobilka se tak definitivně stala minulostí.
Historii FSO Polonez si můžete připomenout zde.