Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.

FSO Polonez

Jak důležitý je výběr správného partnera pro nové pořádky, neukázala jen Dacia, která v Renaultu objevila svého spasitele (námluvy údajně probíhaly i s Peugeotem a Hyundai), ale i polská automobilka FSO. Továrna z předměstí Varšavy totiž v 90. letech vsadila na Daewoo, což se ukázalo jako ne úplně šťastná volba. Do poslední dekády 20. století vstoupil polský výrobce s modelem Polonez, který sice měl moderně střiženou karoserii, pod ní šlo ale o Fiat 1300/1500, tedy stejný základ s pohonem zadních kol, jaký měl i Polski Fiat 125p.

Vedení FSO se sice snažilo svůj model alespoň vizuálně upravovat, takže v roce 1991 přišla hranatá verze Caro, později dostupná i s naftovým motorem koncernu PSA nebo benzinovými motory Rover série K. Jen těžko ale auto schovávalo svůj historický původ. V roce 1996 se nabídka rozrostla o sedan Polonez Atu a především - většinový podíl v FSO koupilo Daewoo. A přišly změny. Omezila se nabídka motorů, zastavil se export Polonezu mimo Polsko a v roce 1997 také přišla další zásadní modernizace. Ta přinesla upravenou výbavu nebo motory.

Koncem 90. let ještě FSO ukázalo Polonez Kombi, který sice příliš krásy nepobral, ale byl prostorný. V roce 2002 nakonec produkce osobních a o rok později i užitkových verzí Polonezu definitivně skončila. Finanční problémy Daewoo a jeho následný bankrot se nakonec podepsaly i na FSO, protože Polákům chyběly peníze na vlastní vývoj, po pár letech byla automobilka opět bez majitele a licenční výroba korejských modelů Lanos a Matiz skončila v roce 2007. FSO v tu dobu už vlastnila ukrajinská firma UkrAvto, která skomírajícímu podniku zajistila licenční výrobu Chevroletu Aveo. Ta sice byla docela úspěšná, Chevrolet ale v roce 2011 produkci modelu ukončil a novou generaci v Polsku nevyráběl. Kdysi slavná automobilka se tak definitivně stala minulostí.

Historii FSO Polonez si můžete připomenout zde.

 

Právě se děje

Další zprávy