Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.

Škoda Felicia

Škoda si loni v březnu připomněla 30 let od kapitálového vstupu Volkswagenem, který nakonec ovládl automobilku úplně. Její existence tak byla na rozdíl třeba od Dacie zachráněná už na počátku 90. let. Stojí za to opět připomenout, že Renault původně chtěl vstoupit do Škodovky, nicméně plány Němců, kteří si automobilku s okřídleným šípem vyhlédli kvůli Favoritu, se české vládě líbily více. Proto nakonec Volkswagen zvítězil a v roce 1994 mohla mít pod jeho taktovkou premiéru Felicia.

Není to tedy klasický příběh o tom, že se automobilka z někdejšího socialistického bloku snažila prorazit s něčím relativně zastaralým, protože na vývoj neměla moc peněz. Felicia sice nebyla úplně od základu nová, šlo spíše o hodně upravený Favorit, ovšem s výrazně vyšší úrovní komfortu i bezpečnosti (poprvé mohlo mít české auto ABS, airbagy nebo klimatizaci). Domácí úspěch měly hatchback nebo kombi předplacený, Felicii se ale dařilo i v zahraničí. Tím se výrazně odlišuje třeba od pozdějších Polonezů nebo Dacií prakticky až do modelu Logan. Ty byly úspěšné především ve svých domovinách, maximálně v okolních státech.

Poprvé se v autě s okřídleným šípem na kapotě také objevil koncernový motor, Felicia vedle domácí třináctistovky známé už z Favoritu dostala i německou benzinovou šestnáctistovku a naftovou devatenáctistovku. V 90. letech také měla Škoda chuť experimentovat, proto uvedla volnočasový model Fun s posuvnou zadní stěnou, kterého se nakonec vyrobily čtyři tisícovky kusů. Felicia jako taková pak vznikla, včetně užitkových verzí, v počtu 1,4 milionu kusů. V roce 2001 definitivně přepustila své místo Fabii, která ještě více zdůraznila narůstající úspěšnou pozici Škody po celé Evropě.

Zavzpomínat na premiéru Škody Felicia můžete tady, o Felicii Fun se více dočtete zde.

 

Právě se děje

Další zprávy