Auto

10. 9. 2021 12:39

Toyota v Kolíně kvůli nedostatku čipů od pondělí opět zastaví výrobu

Automobilka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně od pondělí kvůli nedostatku čipů opět zastaví výrobu. Tento týden vyrobila několik stovek vozů. Obnovení výroby se plánuje na 19. září, řekl v pátek mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.

Výroba v Toyotě se neobnovila po celozávodní dovolené, která skončila 15. srpna. Poprvé se výrobní linky rozjely v tomto týdnu, produkce ale byla pouze několik set vozů. Běžně kolínská automobilka vyrobí asi 1000 vozů denně.

Zaměstnanci dostávají 80 procent průměrného platu. Většina z nich je ale v práci, chodí například na různá školení. "Situaci sledujeme na denní bázi," řekl Paroubek.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno 7. 9. 2021 21:52

Americký výrobce čipů Intel chce vyřešit jejich nedostatek. Ten ochromil automobilový průmysl

Americký výrobce čipů Intel zvažuje v Evropě v následující dekádě investovat až 80 miliard eur (přes dva biliony Kč), chce zvýšit kapacitu výroby čipů v regionu. Na Mezinárodní automobilové výstavě (IAA), která dnes začala v Mnichově, to řekl šéf podniku Pat Gelsinger. Dodal, že Intel do konce roku oznámí, kde v Evropě budou jeho další dvě továrny. Existující továrna Intelu na polovodiče v Irsku se nově zaměří i na automobilový průmysl.

O možných místech, kde se Intel chystá zřídit nové závody, se spekuluje. Za favority se považují Německo a Francie. Ve hře je i Polsko, kde Intel též působí.

Gelsinger uvedl, že cílem je "celkový projekt v hodnotě 80 miliard eur v příštím desetiletí, který by byl katalyzátorem pro odvětví polovodičů, katalyzátorem pro celý technologický sektor".

V březnu Intel, největší výrobce čipů pro deskové počítače a datová centra, v reakci na globální nedostatek čipů oznámil, že rozšíří kapacitu a že firma bude čipy vyrábět i na zakázku pro externí zájemce. V dubnu Gelsinger agentuře Reuters řekl, že společnost začne vyrábět čipy pro automobilky za šest až devět měsíců. Podle agentury Reuters není jasné, zda poslední prohlášení Gelsingera znamenají, že Intel tomuto cíli dostojí.

"Z aut se stávají počítače na pneumatikách. Vy potřebujete nás a my potřebujeme vás. (…) Cílem je vytvořit centrum inovací v Evropě, pro Evropu," řekl Gelsinger.

Intel považuje automobilky za klíčovou strategickou prioritu. Gelsinger konstatoval, že podle Intelu budou čipy do roku 2030 tvořit pětinu nákladů na vůz, což je pětinásobný nárůst oproti čtyřem procentům nákladů v roce 2019.

Intel výrobě čipů dominoval po desetiletí, v poslední době ale nabral ve srovnání s asijskou konkurencí zpoždění ve vývoji. Od doby, kdy společnost Apple představila svůj první chytrý telefon, se jen těžce přizpůsoboval odklonu od osobních počítačů k mobilním zařízením. Intel je stále ziskový, ale největší rozkvět z éry PC má dávno za sebou, uvedla agentura AP. Apple mu loni zasadil další ránu, když oznámil, že pro své počítače Mac bude používat vlastní čipy.

Intel je jednou z mála posledních společností, která čipy navrhuje i vyrábí. Konkurenti Qualcomm a Apple si navržené čipy nechávají vyrábět u smluvních partnerů.

Zdroj: ČTK