Karel Havlíček

Bezpečnostní systém by měl být do deseti let na 4800 kilometrech českých železnic

Zabezpečovací evropský železniční systém ETCS by v následujících deseti letech měl být postupně vybudován na asi 4800 kilometrech tuzemských tratí. Stát na to dá zhruba 47 miliard korun, dalších 15 miliard vynaloží na vybavení vlaků stejným systémem. Vyplývá to z plánu na zabezpečení tuzemských železnic, který v pondělí schválila vláda. Plyne to z informací na vládních internetových stránkách. ETCS je nejvyšší zabezpečovací systém, umí automaticky zastavit vlak na dálku. V ČR je jím nyní vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Zabezpečení železničních tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. "I železnice musí být bezpečnější než dosud, proto se chceme zaměřit nejen na železniční přejezdy, ale za prioritní považujeme i zavádění ETCS,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

"Další zvýšení bezpečnosti železničního provozu dlouhodobě potřebujeme, roste počet projetí návěsti ´stůj´ a my na to musíme reagovat. Proto vláda schválila tento plán a proto do budování tohoto zabezpečovače dáváme několik miliard korun ročně,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). "Nyní máme na traťovém zabezpečení zasmluvněny práce přes osm miliard korun a i dopravci již využili spolufinancování z evropských zdrojů přesahující tři miliardy korun," dodal ministr.

Plán se zatím konkrétněji zaměřuje na období do roku 2030. V minulosti však ministerstvo avizovalo, že investice do zavádění ETCS by měly pokračovat i v dalších letech. V následujících 20 letech by mělo do systému jít kolem 100 miliard korun a ETCS by se mělo v různých formách objevit i na menších tratích v Česku. Využít na to stát chce i peníze z evropských fondů.

Zdroj: ČTK

Fond dopravy bude mít příští rok na výdaje 130,5 miliardy korun, meziročně více

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány dopravní stavby, bude mít příští rok na výdaje 130,5 miliardy korun, což je meziročně zhruba o tři miliardy více a o 10,5 miliardy korun více, než bylo dosud plánováno. Na briefingu po pondělním jednání o rozpočtu na příští rok s ministryní financí Alenou Schillerovou to řekl ministr dopravy Karel Havlíček (oba za ANO). Schillerová uvedla, že na celkový plánovaný schodek státního rozpočtu to nebude mít vliv. Vláda počítá pro příští rok s celkovým deficitem rozpočtu 390 miliard korun.

Havlíček uvedl, že 90 procent dnešního jednání se týkalo ministerstva dopravy. Nejvíce peněz ze SFDI podle něj příští rok tradičně půjde na silniční a dálniční stavby, následovat budou stavby na železnici. "Předpokládá se, že to bude více než 60 miliard korun v rámci silnic, dálnic a obchvatů a řádově kolem 55 miliard korun na železniční infrastrukturu a nádraží," řekl ministr. Zbytek podle něj budou tvořit například peníze pro kraje, na nové technologie a zabezpečení nebo cyklostezky.

Převážnou část výdajů ministerstva průmyslu a obchodu, které Havlíček také vede, tradičně tvoří dotace na takzvanou zelenou energii. Podle dřívějších plánů měla dotace takzvaným podporovaným zdrojům energie ze státního rozpočtu příští rok meziročně klesnout o sedm miliard na 20 miliard korun. Havlíček dnes řekl, že aktuálně je v plánu 23 miliard korun.

Zdroj: ČTK
Pokračovat