Důkaz: Metrostav z oranžových krajů žije, Skanska padla

Karel Toman
30. 5. 2011 6:00
"Protikorupční" Skanska v "oranžových krajích" zchudla o miliardu, ukazují data
Foto: Jan Langer

Praha - Po výměně hejtmanů z "modrých" na "oranžové" před dvěma a půl lety si ve veřejných zakázkách vypisovaných kraji nejvíc polepšil Metrostav. A to dost výrazně.

Vyplývá to z výpočtů, které Aktuálně.cz provedlo z dat na Centrální adrese.

Podle experta protikorupční organizace Transparency International Radima Bureše nelze z našich zjištění dělat jednoznačné závěry. Přesto je považuje za hodná pozornosti.

"Zajímavá je Skanska. Kladu si otázku, zda její pokles nějak nesouvisí s ostrým protikorupčním vystupováním jejího generálního ředitele v posledních dvou letech," naráží Bureš na etický protikorupční kodex, který Skanska přijala, a na výroky ředitele Dana Ťoka o tom, že s úplatkáři "zatočí".

Ze součtu státních zakázek za stejné období před a po volbách do Parlamentu, který nedávno Aktuálně.cz provedlo, přitom vyplývá, že Skanska ještě mnohem dramatičtěji než konkurence propadla i ve státních zakázkách (viz poslední graf textu).

Výrazněji než Skanska si v "oranžových" krajích pohoršila už jen společnost OHL ŽS, která je však co do objemu zakázek podstatně menší. Naopak druhá nejúspěšnější firma je M-Silnice, která ale dostává hejtmanské zakázky jen ve třech krajích - Královéhradeckém, Pardubickém a na Vysočině.

Sám Metrostav úspěch přičítá své proměně z firmy specializované na ražení metra na univerzální společnost schopnou stavět dálnice i nemocnice v kterémkoliv regionu Česka a stále více i v zahraničí.

"Nemyslím, že jde o politiku, spíše o schopnost nabídnout pro kraje vhodný produkt," shrnuje za Metrostav mluvčí společnosti František Polák.

30 měsíců modrých, 30 oranžových

Aktuálně.cz prošlo na informačním systému o veřejných zakázkách krajské tendry za období pěti let, které přesně půlí volby do zastupitelstev krajů v říjnu 2008. Od té doby vládnou krajům 30 měsíců "oranžoví" hejtmani.

Veřejné zakázky za toto období jsme proto srovnali se zakázkami za předchozích 30 měsíců, kdy dvanácti krajům vládla ODS a jednomu (Jihomoravskému) hejtman z KDU-ČSL. Pro zjednodušení jim říkejme zakázky "modrých" hejtmanů.

Výsledky jsou nejlíp vidět v grafech, proto je jich v tomto textu tolik.

První graf nazvaný Hejtmanské tendry ukazuje prosté srovnání objemu modrých a oranžových krajských zakázek. Ukazuje však také, jak výrazně může pořadím zamíchat jeden hejtman, konkrétně David Rath (ČSSD).

Rathův předchůdce Petr Bendl (ODS) vypsal zakázku na stavbu centra akutní medicíny při nemocnici v Kladně v srpnu 2008. Tendr v hodnotě 1,8 miliardy korun podle Informačního systému o veřejných zakázkách vyhrál Metrostav v den krajských voleb 17. října 2008. Hejtman Rath ale po svém nástupu do funkce zakázku zrušil, zmenšil její rozsah, aby pak s nabídkou 1,2 miliardy opět vyhrál Metrostav.

Ačkoliv začal jako "modrá" zakázka, spadl proto kladenský pavilon v našich výpočtech nakonec do zakázek "oranžových".

Při všeobecném nedostatku velkých akcí v dopravní infrastruktuře pomohla Metrostavu výrazně také stavba další nemocnice v Klatovech, kde dvě zakázky z prosince 2008 a listopadu 2010 daly dohromady bezmála 940 milionů.

Skanska propadla skoro o miliardu

Skanska se naopak pod oranžovými hejtmany dostala k zakázkám v hodnotě skoro o miliardu nižší než za stejné období vlády modrých.

Druhý graf ukazuje, že není propad jako propad. Zatímco Skansce ubylo zakázek víc než o třetinu, průměrná hodnota jedné zakázky klesla dokonce víc než o polovinu. Takovému Strabagu ale objem zakázek klesl jen o pět a půl procenta, a hodnota průměrné zakázky mu za oranžových hejtmanů naopak o čtvrtinu vzrostla.

Ve třetím grafu jsme se pokusili stanovit index úspěchu stavebních firem po "výměně stráží" na hejtmanstvích. U každé firmy jsme sečetli procentní změnu hodnoty všech zakázek a průměrné hodnoty jedné zakázky.

Tak se například Strabag, kterému v absolutním hodnocení klesly zakázky o pět procent, dostal do kladného hodnocení považovaného za mírný úspěch, protože mu výrazně vzrostla průměrná hodnota jedné zakázky. Za oranžových hejtmanů si tak v době, kdy stavebnictví padalo i pětinovým tempem, nevedl zle a ještě se dostal k "lepším soustům".

Naopak v absolutním pořadí se, měřeno tímto indexem, dostal na třetí místo mezi propadáky Viamont - někdejší firma někdejšího ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS), která za oranžových hejtmanů uspěla ze šesti zakázek jen jednou mimo svůj kdysi domovský Ústecký kraj.

Metrostavu se daří i pod "modrými"

"Ta čísla jsou zajímavá. Myslím ale, že obecný závěr dělat nelze, zejména u velkých firem," sdělil Aktuálně.cz Radim Bureš z Transparency International.

"Například Metrostav si za 'oranžových' výrazně polepšil, i kdybychom odečetli zmíněnou Rathovu zakázku, zároveň ale figuruje ve velmi sporných projektech, jako je tunel Blanka či ubytovna v Ústřední vojenské nemocnici, které jsou spojovány spíše s 'modrými'," dodal Bureš.

Také Metrostav za svým úspěchem politiku nevidí.

"Náš větší podíl v krajích není produktem politických změn, ale uvedené dlouhodobé strategie," tvrdí mluvčí Polák. Firmě se podle něj daří i ve městech, kde se toho zase tolik nezměnilo, a u soukromých investorů, kde o politiku nejde vůbec.

"Politicky motivovaný propad bych si dovedl představit snad jen u Viamontu," uzavřel Radim Bureš, expert na korupci z Transparency International.

Viamontu, kterému za ministrování svého bývalého majitele Řebíčka vzrostly tržby v řádech stonásobků, se pod oranžovými hejtmany nepodařilo získat zakázku podobnou té z října 2006, kdy získal stavbu průmyslové zóny Triangle za 285 milionů - což je hodnota vyšší než všechny jeho oranžové hejtmanské zakázky dohromady.

Roku 2009 vykázal Viamont poprvé po deseti letech ztrátu, když mu tržby klesly víc než o pětinu. Před čtyřmi lety firma prošla zeštíhlením a rozprodejem svých částí. Stát na Řebíčka vloni poslal protikorupční policii.

Subterra, která roku 2010 předvedla významný výkonnostní skok, dostala od krajů za pět let jen čtyři zakázky za 50 milionů. Do statistik jsme ji proto nezařadili.

Mezi krajské zakázky jsme počítali tendry vypsané samotným krajem, nebo jeho příspěvkovými organizacemi, například nemocnicemi nebo školami, jejichž je zřizovatelem.

Kromě zakázek od krajů, krajských správ stavby a údržby silnic (příspěvkových organizací krajů), jsme tak započítali i zakázky, jako byla ta na novou budovu ARO a porodnice v Nemocnici Tábor, a. s., kterou v prosinci 2007 získal za 165 milionů Hochtief. Nebo zakázku na vybudování Centra technického vzdělávání za 335 milionů při střední škole v Ostrově, jejímž zřizovatelem je Karlovarský kraj a kterou získal ve sdružení s dalšími firmami Metrostav v srpnu roku 2009.

 

Právě se děje

Další zprávy