stavba

Stavbaři při opravě školky zazdili rorýse. Firma i město za to dostaly pokutu

Ústí nad Labem dostalo pokutu od České inspekce životního prostředí za zazdění rorýsů při rekonstrukci školky U Plavecké haly. Pokutu dostal také zhotovitel stavebních prací. Oba účastníci se proti rozhodnutí odvolali. Pokuta městu je 100 tisíc korun, řekla mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

S ohledem na podaná odvolání bližší informace k případu zatím neposkytne inspekce ani radnice. Již dříve inspekce uvedla, že rozhodnutí o pokutě by se mohlo týkat porušení některých povinností vyplývajících ze zákona o ochraně přírody a krajiny. 

Případ se stal na začátku června 2021. Stavební firma zazdila 19 hnízd, ve kterých byla vajíčka nebo mláďata rorýsů, což je zvláště chráněný druh v kategorii ohrožený. Inspektoři se ihned začali případem zabývat. Majitel budovy, v níž hnízdí chráněné druhy ptáků, má povinnost stavební firmu na takovou věc upozornit. Rekonstrukce mateřské školy byla dokončena v závěru roku 2021.

Zdroj: ČTK

Začala oprava Libeňského mostu, slavnostně ji zahájil Scheinherr

Na pravém břehu Vltavy nedaleko pražské Palmovky v úterý slavnostně začala rekonstrukce Libeňského mostu. Dělníci oplotili staveniště, začnou kácet stromy a pak budovat retenční nádrže a proplachovací kanál. Souběžně s tím se dělají projektové práce opravy soumostí. V příštím roce budou přeloženy inženýrské sítě a vznikne provizorní přemostění přes řeku. Práce na opravě hlavního mostu přes Vltavu mají podle harmonogramu začít v roce 2024, sdělil primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě), ředitel Technické správy komunikací Jozef Sinčák a zástupci stavebníků.

Libeňský most tvoří šest mostů. Byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Dosud nebyl opravován a je ve velmi špatném stavu. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Projekt počítá kromě opravy mostu přes řeku také s kompletní proměnou celého soumostí a jeho okolí včetně stavby protipovodňových opatření.

Zdroj: ČTK

Ústavní soud zamítl návrh na zrušení části zákona, který urychluje klíčové stavby

Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh na zrušení části liniového zákona, tedy normy, která urychluje klíčové stavby dopravní, energetické a elektronické infrastruktury. Podle skupiny senátorů, která se na soud obrátila v roce 2018, zákon odporuje ústavnímu pořádku. Pro konkrétní stavby zavádí jiný režim než pro ostatní, navíc podle neúspěšného senátorského návrhu nepřiměřeně zasahuje do práv vlastníků, například usnadňuje vyvlastňování a omezuje možnosti právní obrany.

ÚS se zákonem zabýval 3,5 roku, nakonec žádné škrty neprovedl. Není prý v jeho kompetencích, aby přezkoumával výběr klíčových infrastrukturních staveb, nenašel ani jiný důvod k zásahu. Původního soudce zpravodaje Davida Uhlíře nahradil Jan Filip. "Byl to jeden z nejdůležitějších návrhů, které soud v posledních letech dostal. Týká se zásadních otázek rozvoje celého státu. Navíc v průběhu řízení se zákon dvakrát měnil," řekl Filip.

Zdroj: ČTK
Pokračovat