Doprava

před 21 hodinami

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
20. 9. 2021 13:13

Pražské letiště odbavilo v srpnu téměř 700 000 lidí, meziročně o 102 procent víc

Pražské letiště v srpnu odbavilo téměř 700 000 pasažérů, což je o 102 procent více než v předchozím roce. Oproti předkrizovému období jde však o propad o 65 procent. Nejvíce se létalo do Řecka, nejoblíbenější destinací byl bulharský Burgas. V pondělí to uvedlo Letiště Praha. Češi v létě mířili hlavně do tradičních letních dovolenkových destinací. V současnosti se z Prahy létá do více než stovky míst.

"V měsíci srpnu se nám potvrdily naše prognózy o silném výjezdovém cestovním ruchu. V souvislosti s postupným rozvolněním opatření došlo i k mírnému oživení cestovního ruchu z vybraných zemí jako jsou například Izrael nebo Spojené státy americké,“ řekl ředitel leteckého obchodu Letiště Praha Jaroslav Filip. Během srpna se na pražském letišti uskutečnilo přes 7500 vzletů a přistání, což představuje nárůst o 39 procent oproti loňskému srpnu.

Zdroj: ČTK
13. 9. 2021 18:07

Bezpečnostní systém by měl být do deseti let na 4800 kilometrech českých železnic

Zabezpečovací evropský železniční systém ETCS by v následujících deseti letech měl být postupně vybudován na asi 4800 kilometrech tuzemských tratí. Stát na to dá zhruba 47 miliard korun, dalších 15 miliard vynaloží na vybavení vlaků stejným systémem. Vyplývá to z plánu na zabezpečení tuzemských železnic, který v pondělí schválila vláda. Plyne to z informací na vládních internetových stránkách. ETCS je nejvyšší zabezpečovací systém, umí automaticky zastavit vlak na dálku. V ČR je jím nyní vybaveno 569 kilometrů tratí z celkových zhruba 9000 kilometrů železniční sítě.

Zabezpečení železničních tratí je v Česku dlouhodobě diskutované téma. Prioritou státu je instalace evropského sytému ETCS na všech tratích v jeho různých modifikacích. "I železnice musí být bezpečnější než dosud, proto se chceme zaměřit nejen na železniční přejezdy, ale za prioritní považujeme i zavádění ETCS,“ uvedlo ministerstvo dopravy.

"Další zvýšení bezpečnosti železničního provozu dlouhodobě potřebujeme, roste počet projetí návěsti ´stůj´ a my na to musíme reagovat. Proto vláda schválila tento plán a proto do budování tohoto zabezpečovače dáváme několik miliard korun ročně,“ řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). "Nyní máme na traťovém zabezpečení zasmluvněny práce přes osm miliard korun a i dopravci již využili spolufinancování z evropských zdrojů přesahující tři miliardy korun," dodal ministr.

Plán se zatím konkrétněji zaměřuje na období do roku 2030. V minulosti však ministerstvo avizovalo, že investice do zavádění ETCS by měly pokračovat i v dalších letech. V následujících 20 letech by mělo do systému jít kolem 100 miliard korun a ETCS by se mělo v různých formách objevit i na menších tratích v Česku. Využít na to stát chce i peníze z evropských fondů.

Zdroj: ČTK
5. 9. 2021 11:20

Vlakovou dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících 10 let zajišťovat ČD

Dotovanou veřejnou železniční dopravu v Královéhradeckém kraji budou následujících 10 let zajišťovat státní České dráhy (ČD). Kraj za tu dobu objedná 58 milionů tzv. vlakokilometrů za 9,3 miliardy korun, které bude financovat spolu se státem. Smlouvu na zajištění veřejné vlakové dopravy v kraji dnes v Trutnově podepsal hejtman Martin Červíček (ODS) se zástupci ČD. Nová smlouva začne platit od letošní prosincové změny jízdních řádů. ČTK to řekl mluvčí kraje Dan Lechmann.

Žádné tratě v kraji ve smluvním období podle hejtmanství rušeny nebudou. Dopravu pro kraj nyní zajišťují ČD a v menší míře společnost GW Train Regio.

Zdroj: ČTK
1. 9. 2021 18:23

Německo ochromila třetí stávka železničářů za poslední měsíc, chtějí vyšší mzdy

Německou železnici potřetí za posledních 30 dní ochromila stávka části zaměstnanců německých drah Deutsche Bahn (DB) za vyšší mzdy. Odborový svaz strojvedoucích (GDL) potvrdil, že strojvedoucí nákladní dopravy ve středu zahájili protest v ohlášených 17:00. Od čtvrtka se ke stávce přidají i jejich kolegové z osobní dopravy. Železniční společnost DB krátce po zahájení protestu oznámila, že odborům předložila vylepšenou nabídku.

"Když řekneme, že začneme v 17:00, tak to také dodržíme," řekl mluvčí GDL. "Stávka začala podle plánu," dodal.

DB se dnes pokusila stávce předejít novou nabídku. Ta obsahuje mimo jiné požadovanou koronavirovou prémii ve výši až 600 eur (zhruba 15 300 Kč). "Zároveň nabízíme zvýšení mezd o 3,2 procenta, přesně tolik chtějí GDL. Proto již není žádný důvod bránit se jednáním a shodě," řekl šéf osobního oddělení DB Martin Seiler. Svaz GDL chce stávkami dosáhnout ještě letos zvýšení mezd o 1,4 procenta a v nadcházejícím roce o dalších 1,8 procenta. Požaduje také jednorázový příspěvek 600 eur kvůli dopadům pandemie nemoci covid-19. 

Výpadky provozu nákladních vlaků budou mít dopad především na ocelářský, automobilový a chemický průmysl. Do problémů se dostanou také výrobci, kteří svou produkci založili na aktuálních potřebách klientů a bez nadbytečného skladování. Experti nicméně poznamenávají, že s potížemi se mohou potýkat i ti, kteří sklady využívají, neboť pětidenní stávka je pro chod hospodářství mimořádně dlouhá.

Stávka bude mít podle analytiků dopad i na sousední státy, které jsou s Německem hospodářsky úzce provázány. Protest strojvedoucích totiž naruší zásobovací řetězce v celém regionu.

Zdroj: ČTK
Pokračovat