Mapa dálnic 2022: Podívejte se, kde se otevřou nové úseky a kde se začne stavět

Adéla Očenášková Jiří Kropáček ŘSD, Adéla Očenášková, Jiří Kropáček
Aktualizováno 26. 12. 2021 14:25
Před Vánocemi se v Česku otevřelo téměř 40 kilometrů nových dálnic. Nadprůměrný byl v tomto ohledu celý letošní rok, v tom příštím však čekejme spíše stavební půst. Mapa Aktuálně.cz ukazuje, kde silničáři plánují v roce 2022 otevírat a kde stavět. Přináší také výhled na roky 2023 a 2024. Budoucí ministr dopravy Martin Kupka má se zrychlením výstavby velké plány, konkrétní kroky ale nezveřejnil.

načítám grafiku

Celkově se příští rok otevře pro řidiče 25,5 kilometru nových úseků dálnic. Ukazuje to mapa on-line deníku Aktuálně.cz, která vychází z dat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Přináší přehled dálnic a silnic první třídy, které se v novém roce zprovozní nebo začnou stavět, ale i ty, které se mají podle plánů silničářů otevřít až v letech 2023 a 2024. 

Oproti letošku, kdy stát zprovoznil 46,5 kilometru dálničních úseků (asi dvakrát víc než loni), půjde - co se týče uvádění do provozu - o výrazně "chudší rok". Stavbaři však budou mít přesto napilno - probíhajících projektů nebude málo. Stát otevře například úsek dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem v Pardubickém kraji. Původně ho měl otevřít už před Vánocemi společně s téměř 13 kilometrů dlouhým úsekem Opatovice nad Labem - Časy na téže dálnici, stavbu však zbrzdily komplikace.

Jak minulý měsíc pro Aktuálně.cz uvedl dopravní expert Jan Sůra, letošek patří z hlediska počtu nových dálničních úseků k nadprůměrným. Také letošní "vánoční" nadílka řidičům, kdy ministerstvo dopravy zprovoznilo v jednom týdnu hned několik staveb, je podle něj neobvyklá. "Po hodně dlouhé době se otevře tolik kilometrů nových dálnic v jednom měsíci," avizoval.

Jednalo se o rozšíření obchvatu Panenského Týnce v Ústeckém kraji na dálnici D7 a dva navazující úseky na dálnici D11 - z Hradce Králové do Smiřic (15,2 kilometru) a ze Smiřic do Jaroměře (7,2 kilometru). Doplnil je zmíněný úsek D35 Opatovice nad Labem - Časy.

K dalším dálničním úsekům, které chce resort příští rok otevřít, patří například obchvat Frýdku-Místku po dálnici D48, na seznamu je také modernizace mimoúrovňové křižovatky v Prostějově.

"Zásadní je samozřejmě 14,7 kilometru dlouhý úsek D35 Časy - Ostrov. Tato dálnice představuje důležitou spojnici středních a východních Čech a střední a severní Moravy. Jde také o alternativní trasu k D1," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.

ŘSD plánuje dokončit také přes 19 kilometrů silnic první třídy, mezi nimi stavbu  I/68 v úseku Třanovice - Nebory nebo obchvat Církvice na Kutnohorsku. Ten má z obce odvést tranzitní dopravu na rušné silnici I/38 mezi Kolínem a Čáslaví.

Z dálnic a silnic, jejichž stavbu chce ministerstvo příští rok zahájit, vyčnívá zejména desetikilometrový úsek Říkovice - Přerov na D1, který se dlouhodobě nedaří úředníkům kvůli soudním tahanicím zahájit. Jde přitom o poslední úsek dálnice D1 z Prahy do Ostravy, která tak stále není dokončena.

"Důležité jsou i stavby na dálnici D6 u Hořoviček, Hořesedel a Krupé, které usnadní hlavní silniční spojení ve směru Praha - Karlovy Vary - Cheb - hranice s Německem. Velký význam má i úsek na dálnici D3 Třebonín - Kaplice nádraží. Ten nahradí silnici I/3, která v mnoha úsecích nevyhovuje stávajícímu automobilovému provozu," doplnil Brychta.

Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který na pozici vystřídal Karla Havlíčka (ANO), před Vánocemi uvedl, že stát chce v roce 2022 začít se stavbou více než 50 kilometrů nových dálnic. Zároveň počítá se zahájením výstavby téměř 93 kilometrů silnic první třídy. 

Za svou prioritu v příštích letech Kupka označuje dálnici D1 a D35. Během čtyř let v úřadu by rád dokončil také dálnici D3 od Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem a první úsek hranice D49 k Fryštátu.

Kupka chce začít také s D52 směrem k rakouským hranicím a D11 k hranicím s Polskem. Věří, že stát by v příštích letech mohl stavět desítky kilometrů dálnic ročně. Možnosti ministra ovlivnit zdlouhavé úřední schvalovací procesy jsou ale v Česku minimální a Kupka zatím nezveřejnil příliš kroků, kterými by chtěl systém změnit. Pouze uvedl, že chce pokračovat v transformaci ŘSD v novou státní organizaci, což by mělo výstavbu zrychlit.

Odborníci přitom stát za zaostávání v tempu silniční i dálniční výstavby dlouhodobě kritizují. Dopravní expert Roman Budský v zářijovém rozhovoru pro Aktuálně.cz upozornil, že země jako Maďarsko nebo Polsko staví dálnice rychleji. Vinu vidí kromě jiného právě v pomalém schvalování.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

Další zprávy