Celkově se příští rok otevře pro řidiče 25,5 kilometru nových úseků dálnic. Ukazuje to mapa on-line deníku Aktuálně.cz, která vychází z dat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Přináší přehled dálnic a silnic první třídy, které se v novém roce zprovozní nebo začnou stavět, ale i ty, které se mají podle plánů silničářů otevřít až v letech 2023 a 2024.
Oproti letošku, kdy stát zprovoznil 46,5 kilometru dálničních úseků (asi dvakrát víc než loni), půjde - co se týče uvádění do provozu - o výrazně "chudší rok". Stavbaři však budou mít přesto napilno - probíhajících projektů nebude málo. Stát otevře například úsek dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem v Pardubickém kraji. Původně ho měl otevřít už před Vánocemi společně s téměř 13 kilometrů dlouhým úsekem Opatovice nad Labem - Časy na téže dálnici, stavbu však zbrzdily komplikace.
Jak minulý měsíc pro Aktuálně.cz uvedl dopravní expert Jan Sůra, letošek patří z hlediska počtu nových dálničních úseků k nadprůměrným. Také letošní "vánoční" nadílka řidičům, kdy ministerstvo dopravy zprovoznilo v jednom týdnu hned několik staveb, je podle něj neobvyklá. "Po hodně dlouhé době se otevře tolik kilometrů nových dálnic v jednom měsíci," avizoval.
Jednalo se o rozšíření obchvatu Panenského Týnce v Ústeckém kraji na dálnici D7 a dva navazující úseky na dálnici D11 - z Hradce Králové do Smiřic (15,2 kilometru) a ze Smiřic do Jaroměře (7,2 kilometru). Doplnil je zmíněný úsek D35 Opatovice nad Labem - Časy.
K dalším dálničním úsekům, které chce resort příští rok otevřít, patří například obchvat Frýdku-Místku po dálnici D48, na seznamu je také modernizace mimoúrovňové křižovatky v Prostějově.
"Zásadní je samozřejmě 14,7 kilometru dlouhý úsek D35 Časy - Ostrov. Tato dálnice představuje důležitou spojnici středních a východních Čech a střední a severní Moravy. Jde také o alternativní trasu k D1," uvedl mluvčí ministerstva dopravy Martin Brychta.
ŘSD plánuje dokončit také přes 19 kilometrů silnic první třídy, mezi nimi stavbu I/68 v úseku Třanovice - Nebory nebo obchvat Církvice na Kutnohorsku. Ten má z obce odvést tranzitní dopravu na rušné silnici I/38 mezi Kolínem a Čáslaví.
Z dálnic a silnic, jejichž stavbu chce ministerstvo příští rok zahájit, vyčnívá zejména desetikilometrový úsek Říkovice - Přerov na D1, který se dlouhodobě nedaří úředníkům kvůli soudním tahanicím zahájit. Jde přitom o poslední úsek dálnice D1 z Prahy do Ostravy, která tak stále není dokončena.
"Důležité jsou i stavby na dálnici D6 u Hořoviček, Hořesedel a Krupé, které usnadní hlavní silniční spojení ve směru Praha - Karlovy Vary - Cheb - hranice s Německem. Velký význam má i úsek na dálnici D3 Třebonín - Kaplice nádraží. Ten nahradí silnici I/3, která v mnoha úsecích nevyhovuje stávajícímu automobilovému provozu," doplnil Brychta.
Nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který na pozici vystřídal Karla Havlíčka (ANO), před Vánocemi uvedl, že stát chce v roce 2022 začít se stavbou více než 50 kilometrů nových dálnic. Zároveň počítá se zahájením výstavby téměř 93 kilometrů silnic první třídy.
Za svou prioritu v příštích letech Kupka označuje dálnici D1 a D35. Během čtyř let v úřadu by rád dokončil také dálnici D3 od Českých Budějovic k hranicím s Rakouskem a první úsek hranice D49 k Fryštátu.
Kupka chce začít také s D52 směrem k rakouským hranicím a D11 k hranicím s Polskem. Věří, že stát by v příštích letech mohl stavět desítky kilometrů dálnic ročně. Možnosti ministra ovlivnit zdlouhavé úřední schvalovací procesy jsou ale v Česku minimální a Kupka zatím nezveřejnil příliš kroků, kterými by chtěl systém změnit. Pouze uvedl, že chce pokračovat v transformaci ŘSD v novou státní organizaci, což by mělo výstavbu zrychlit.
Odborníci přitom stát za zaostávání v tempu silniční i dálniční výstavby dlouhodobě kritizují. Dopravní expert Roman Budský v zářijovém rozhovoru pro Aktuálně.cz upozornil, že země jako Maďarsko nebo Polsko staví dálnice rychleji. Vinu vidí kromě jiného právě v pomalém schvalování.