Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Melkus
Melkus RS 1000 bylo jedno z nejhezčích aut východního bloku. Vzniklo sice jen několik desítek kusů, přesto se kupé s nahoru výklopnými dveřmi stalo kultovní. Tak kultovní, že se Sepp Melkus, vnuk původního zakladatele značky Hanse Melkuse, rozhodl vyrobit nástupce. Melkus RS 2000 vznikl v roce 2009 na základech Lotusu Elise. Nejprve s motorem Toyota, později i VW o výkonu až 261 kW. To byl oproti původnímu dvoutaktu z Wartburgu 353 velký rozdíl. Plán byl produkovat 25 aut ročně s cenou přes 100 tisíc eur za kus. Zájem ale nebyl, i když měl vůz řadu retro prvků. V roce 2012 nakonec znovuzrozený Melkus vyhlásil bankrot.