Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

GAZ

GAZ neboli Gorkého automobilový závod je jednou z mála ruských automobilek, která bez větších problémů přežila pád východního bloku. Jen od osobních aut pod označením Volha GAZ postupně přešel na užitkové a nákladní automobily. Poslední osobní vůz s logem GAZ byl vyroben v roce 2010 a šlo o sedan Volha Siber, což byl licenční Chrysler Sebring.

Co se vlastnictví týká, v roce 2000 GAZ koupil ruský oligarcha Oleg Děripaska. Ten z ní udělal vlajkovou loď a nejdůležitější součást koncernu GAZ Group. Mezi nejznámější produkty patří dodávky Gazelle nebo nákladní vozy Ural. Vedle toho v Nižním Novgorodu vznikají auta také jiných značek, GAZ má tak úzké partnerství třeba s koncernem Volkswagen, který u něj mimo jiné vyrábí i Škody Kodiaq a Octavia.

 

Právě se děje

Další zprávy