Pohnuté osudy socialistických automobilek. Uspělo jich jen pár

Jan Matoušek Jan Matoušek
8. 12. 2018 8:25
Postupná změna režimů v zemích bývalého východního bloku přinesla nejen politickou výměnu komunistické strany, ale i zásadní změny v ekonomické sféře. To se dotklo také automobilového průmyslu, protože bývalé socialistické automobilky najednou nedokázaly produkovat konkurenceschopné modely. Dříve či později přišla na řadu jejich transformace. O současném úspěchu Škody či Dacie asi není potřeba dlouze vyprávět, na výsluní se postupně vrací i Lada a Tatra. Jenže co další značky? Na osudy některých z nich jsme se podívali v následující galerii.
Foto: Výrobci

FSO

FSO, tedy Fabryka Samochodów Osobowych, v překladu výrobce osobních automobilů, vznikla v roce 1948 z popudu polské komunistické strany. Za dobu své existence dala vzniknout celé řadě modelů, mezi nejznámější patří Warszawa, Polski Fiat 125p a především Polonez. Ten přežil i pád komunismu a začal se prodávat s dodatečným označením Caro. Později navíc přišel sedan Atu i kombi. Polská vláda navíc intenzivně hledala partnera, který by FSO privatizoval. Objevil se v roce 1995 v podobě korejského Daewoo a vznikla tak automobilka Daewoo-FSO.

Už v roce 1999 ale Korejci zbankrotovali, výsledkem čehož bylo spojení s koncernem GM. Ten ztratil zájem o továrny Daewoo ve východní Evropě, mezi nimiž bylo i FSO. Polákům se alespoň povedlo vyjednat práva na výrobu modelů Lanos a Matiz pod značkou FSO, která se začala opět používat v roce 2004. Vláda znovu začala hledat strategického partnera, kterého nakonec našla ve firmě UkrAVTO, majiteli ukrajinské značky ZAZ.

Ten se stal většinovým vlastníkem FSO a po zisku licence na Chevrolet Aveo začal malý vůz sjíždět z továrny v Polsku. V roce 2011 ale licence vypršela a FSO se spolu se svým majitelem propadlo do krize. Část pozemků, na nichž stála továrna, následně změnila svého majitele. Od roku 2011 FSO nevyrobilo jediné auto (produkovalo však nejrůznější součástky), i když formálně tato automobilka pořád existuje. Podle polských médií je nynějším majitelem kyperská společnost Alemeda Investments, která vedle 95 procent od UkrAVTO přikoupila i další čtyři procenta minoritních akcionářů, a ovládá tedy 99 procent FSO.

 

Právě se děje

před 1 hodinou

Po protestech na Kubě poslalo Rusko do Karibiku humanitární pomoc

Rusko po masivních protestech na Kubě poslalo do karibské země více než 88 tun humanitární pomoci. Dva letouny Antonov An-124 dopravily do země potraviny a zboží pro ochranu obyvatel, včetně milionu roušek. Oznámilo to dnes ruské ministerstvo obrany.

Kvůli koronavirové krizi se na Kubě v poslední době výrazně zhoršila hospodářská situace. To vyvolalo tento měsíc masivní protesty, největší za 30 let.

Další zprávy