Slepí vrazi je osvětová kampaň zaměřená na problematiku zraku řidičů a nebezpečí řízení za zhoršené viditelnosti. Proběhla ve 29 lokalitách v ČR a na Slovensku v období mezi květnem a říjnem 2017. V rámci kampaně byl měřen zrak celkem 2880 lidem.
Výsledky jsou alarmující. Pouze 25 % řidičů mělo dobrý zrak nebo správnou korekci, tedy brýle nebo kontaktní čočky, 46 % respondentů se korekcí nezabývá nebo používá nesprávnou.
Přitom nadpoloviční většina, přesněji 58 % respondentů, se domnívá, že má zrak v pořádku, jenže screening zjistil, že 71 % testovaných řidičů brýle nebo kontaktní čočky potřebuje.
Problém je, že se to málokdy zjistí. Tito řidiči totiž nechodí na kontroly k očnímu lékaři, kde by se jejich špatný zrak odhalil a problém řešil. V anketě se totiž 74 % řidičů přiznalo, že nebylo za poslední rok na kontrole se zrakem.
Na toto zjištění chce kampaň Slepí vrazi poukázat. Evidence nehod pod
vlivem alkoholu nebo drog je podle názoru Autoklubu ČR pečlivě vedena, špatný zrak jako "viník" dopravní nehody se ale nijak neeviduje. Zrak řidičům mezi 18-65 lety nikdo povinně nekontroluje, a to i když se s přibývajícím věkem přirozeně zhoršuje. Problém se netýká pouze seniorů, počet očních
vad začíná narůstat již po třicítce.
"Zhoršující se zrak nebolí, řidiči si často špatnému zraku přivyknou a situaci jednoduše neřeší. Návštěvníkům letošních motoristických akcí našeho závodního kalendáře jsme proto nabídli bezplatné měření zraku a návrh na řešení oční korekce. Rádi bychom v projektu pokračovali i v nadcházející sezoně," říká prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Podle vedení Autoklubu ČR je problém, že špatně vidící řidič může být stejně nebezpečný jako ten, který před jízdou pil alkohol nebo požil drogy, i když statistika, která by názor potvrdila, není k dispozici.
Při dopravních nehodách v roce 2016 zemřelo 545 osob. Pod vlivem alkoholu zavinili řidiči 4373 nehod, pod vlivem drog zavinili řidiči 251 nehod, zemřelo kvůli tomu 62 osob. Z důvodu snížené viditelnosti na cestách zemřelo 114 osob, tedy 21 procent z celkového počtu usmrcených. Jenže přesný údaj, zda byl na vině špatný zrak řidiče, neexistuje.
Že je ale pravděpodobné, že mnozí z řidičů, kteří nehodu způsobili, nevidí dobře, si myslí Petr Daněk, prezident Živnostenské komory českých očních optiků. "Jen odborník ví, jak se během života mění zraková ostrost vývojem různých očních vad a onemocnění, a také ví, že mnozí z řidičů řídí svá vozidla pouze intuicí a nikoli správně vyhodnocenou dopravní situací," říká.
Dále také dodává: "Pravidelné preventivní kontroly zraku u očních specialistů by proto měly být samozřejmostí nejen pro všechny, kterým záleží na jejich zdraví, ale z hlediska bezpečnosti silničního provozu i pro všechny jeho účastníky."
Petr Daněk se pozastavuje i nad skutečností, že každé motorové vozidlo prochází důkladnou technickou prohlídkou, a to minimálně jednou za dva roky, ale budoucí řidič má obdobnou povinnost pouze na počátku své řidičské kariéry a pak až v 65 letech.
Pokud se tedy sám aktivně neobjedná k očnímu lékaři, aby mu zrak pravidelně kontroloval, může se teoreticky stát, že se celý jeho život nepřijde na to, že špatně vidí. Nebo minimálně do chvíle, než kvůli špatnému zraku způsobí nehodu.