Vyhlášená celostátní stávka řidičů linkových autobusů dnes výrazněji zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně Pardubický a okrajově Zlínský. V Libereckém kraji se připojili řidiči městské hromadné dopravy v České Lípě.
Dopravní odbory hodnotí průběh stávky pozitivně, na jihu Moravy by se podle nich mohl protest zopakovat. Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka už jen hrozba zastavení dopravy pomohla narychlo vyřešit situaci v několika krajích, kde se to dlouho nedařilo. Výjimkou je Jihomoravský kraj, který neřešil nízké platy řidičů, ale hledal způsoby, jak šoférům zabránit v uplatnění jejich ústavního práva na stávku. Kvůli takovému přístupu by se tam mohl protest zopakovat, řekl Pomajbík ČTK. Jihomoravský kraj toto jeho tvrzení označil za reakci na to, že podal podnět ke krajskému státnímu zastupitelství, aby prověřilo zákonnost stávky. Kraj chce také zkoumat, zda lze udělit sankce i v případě, že byla stávka zákonná. ČTK to řekla hejtmanova náměstkyně Taťána Malá (ANO). Pokuta na jednu smlouvu je okolo milionu na den.
Olomoucký kraj bude po dopravci Arriva Morava, jehož řidiči stávkovali, požadovat třímilionovou pokutu. Jihomoravský kraj podal ke krajskému státnímu zastupitelství podnět na prověření zákonnosti stávky, zřejmě též padne pokuta. Smluvní pokutu po dopravci požaduje i českolipská starostka Romana Žatecká (ČSSD).
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby vznikla pracovní skupina vlády a krajů, která bude řešit, jak může jeho kabinet nejlépe pomoci jednotlivým regionům s přesunem peněz na navýšení platů řidičů autobusů. Podle něj ne každému kraji bude vyhovovat stejný způsob pomoci. Od regionů chce slyšet jasný návrh.
Vláda ve středu rozhodla, že vyhradí ve vládní rozpočtové rezervě 420 milionů korun na pomoc krajům v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů. Tato částka by podle premiéra měla kompenzovat krajům zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, které vychází z loňského nařízení vlády.
"Musíme se podívat, jak jsou podepsány smlouvy mezi kraji a dopravci. A chci, aby Asociace krajů jasně řekla, jakým způsobem ta částka pro jednotlivé kraje by měla být poskytnuta," řekl premiér. Podle něj je třeba také tuto věc posoudit z hlediska veřejné podpory a dodržení zákonů.
Řidiči autobusů si vyšší platy po letech stagnace zaslouží, je potřeba jejich zvýšení důsledně dořešit: https://t.co/Ec2VROAAfY
— Bohuslav Sobotka (@SlavekSobotka) April 6, 2017
Kvůli nízkým mzdám chtějí stávkovat také odboráři pražského závodu gumárenské firmy Mitas. V pondělí začnou sbírat podpisy pro případnou stávku kvůli nízkým mzdám. Další jednání s vedením firmy se uskuteční ve středu 12. dubna ve Zlíně - v tamním závodě odboráři vyhlásili na příští úterý dvouhodinovou stávku.
Většina dopravců na jižní Moravě, kde působí organizace Odborového svazu dopravy, vyplácí řidičům pouze minimální mzdu zaručenou vládním nařízením. Průměrně tak mají šoféři na výplatní pásce kolem 23 000 až 24 000 korun hrubého. Šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein vidí problém v tom, že dopravci nevyplácejí částku nad minimální zaručenou mzdu domluvenou v kolektivní smlouvě.
Dříve byla minimální zaručená mzda 71,60 za hodinu. "V kolektivní smlouvě bylo například 85 korun, ale teď dostanou řidiči jen minimální zaručenou mzdu. S tím, co bylo dříve nasmlouváno, se nepočítá," řekl Weinstein. Navíc řidiči ČAD Blansko a Vydos Busu nedostali ani minimální mzdu nařízenou vládou. "Měli by to dostat v březnové výplatě, ale uvidíme," doplnil Weinstein.
Podle vládního nařízení musejí řidiči dostávat 98,10 koruny za hodinu jízdy, 88 korun za hodinu čekací doby a také 6,60 jako příplatek za ztížené pracovní prostředí. Obvykle řidiči stráví jízdou 50 až 60 procent pracovní doby, zbytek čekají na konečných, což se do fondu pracovní doby nepočítá. Dnes nestávkovali například řidiči brněnského dopravního podniku, kteří dostávají průměrně okolo 175 korun na hodinu, řekla mluvčí podniku Barbora Lukšová.
"Podle mě u soudu musí kraj spor prohrát, protože stávka je vyšší moc a dopravci za ni nemohou. Navíc už nyní nemají peníze," myslí si šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein.
Jižní Morava se potýká patrně s největšími problémy s dopravci proto, že má nejvíce vysoutěžených smluv z dřívějších let, kdy se soutěžilo na nejnižší cenu. "Dopravci můžou šetřit jedině na mzdách. Nyní se soutěží Znojemsko a část už tam vyhrál ČSAD Hodonín s jasně podstřelenou cenou za 22 korun na kilometr. Přitom kvůli pokrytí nákladů je potřeba jezdit okolo 30 korun," řekl Weinstein.
Za stávkové škody odpovídá zaměstnavatel, upozorňuje místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Vít Samek. Reagoval tak na to, že dopravci chtějí případnou pokutu za nezajištění spojů přenést na odboráře.
Podle právníků odborové centrály by ale firma musela nejdřív prokázat, že stávka řidičů za vyšší mzdy a lepší podmínky byla nezákonná. Právo na stávku zaručuje Listina základních práv a svobod. "
Škodu ze stávky nese zaměstnavatel. Zaměstnanec odpovídá jen za škodu, kterou by sám způsobil, například pokud by něco rozbíjel. Samotné zastavení práce a vzniklá škoda zaměstnavateli je právě ten nátlakový prostředek, kterému mohla firma předejít," řekl místopředseda ČMKOS a šéf odborových právníků Vít Samek. Předák ČMKOS Josef Středula už dřív uvedl, že centrála v případě potřeby poskytne stávkujícím právní pomoc.
Náklady navíc, které má Pardubický kraj spojené s navýšením mezd linkových řidičů, mohou vést příští rok i ke zrušení některých málo vytížených linek. Řekl to řekl krajský radní Michal Kortyš (ODS).
Vláda ve středu přislíbila krajům na letošek peníze, až 420 milionů korun. "Příští rok nám už nedají nic, nevím, jak se k tomu máme postavit. Budeme to muset spočítat a možná nějaké spoje vypustit, abychom každý rok nemuseli dopravcům doplácet 25 milionů korun," varoval Kortyš.
Autobusy městské hromadné dopravy v České Lípě dnes nevyjely. Všichni řidiči společnosti BusLine, která dopravu ve městě zajišťuje, vstoupili do stávky. Dopravci se ještě dopoledne podařilo zajistit subdodavatele alespoň pro páteřní linky, odpoledne vyjely další autobusy, které zajistily přepravu lidí do průmyslové zóny. Za nezajištění objednané služby bude muset ale dopravce zaplatit smluvní pokutu, řekla českolipská starostka Romana Žatecká.
Ve Zlínském kraji se stávka projevila jen minimálně. Dopravci v kraji se do stávky aktivně nezapojili, autobusy vyjely podle jízdních řádů. Stávka ovlivnila situaci pouze v devíti obcích, kam jezdí společnosti z Jihomoravského kraje, jejichž řidiči se ke stávce připojili.
A českým historicky největším stávkokazem se stává @CNB_cz. O stávce řidičů se už nemluví, všichni řeší #intervence.
— Kamil Svec (@SvecKamil) April 6, 2017
Dopravní společnost Arriva Morava se případnou třímilionovou pokutu za to, že dnes na Jesenicku a Šumpersku kvůli stávce řidičů nevyjela většina spojů, bude snažit přenést na organizátory protestní akce z řad Odborového svazu dopravy. Řekl to mluvčí Arriva Morava Roman Herden.
V Olomouckém kraji se ráno ke stávce připojilo 120 řidičů autobusů společnosti Arriva Morava na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a Zábřehu. Například na Šumpersku nevyjelo 960 z 1045 autobusových spojů. Stávkující řidiči dnes za volanty autobusů už neusednou. Člen předsednictva Odborového svazu dopravy Jiří Drlík, který jezdí s autobusem na Šumpersku, s ČTK nekomunikuje.
Olomoucký kraj, který si autobusovou dopravu u firmy Arriva Morava objednal, dnes oznámil, že podle smlouvy bude po dopravci vymáhat zhruba třímilionovou sankci. "V případě, že by nám objednatel udělil pokutu, budeme hledat cestu, jak ji přenést na odborový svaz dopravy, který stávku zorganizoval a je za ni odpovědný," uvedl Herden.
Řidiči společnosti Dopaz jsou jedni z mála dopravců, kteří na Blanensku nestávkují. Zaměstnanci dostali přidáno už v lednu. "Nemám důvod nejít do práce, s platem jsem docela spokojený," řekl jeden z řidičů, který se představil jako Karel.
Prodavačka v bufetu na blanenském autobusovém nádraží dnes obsloužila asi 75 lidí. "Sice jsme závislí na autobusech, ale kvůli stávce nemáme tržeb výrazně méně. Přišlo sem dost řidičů, tak jsme se od rána ani nezastavili," řekla.
Olomoucký kraj bude po dopravci Arriva Morava chtít třímilionovou pokutu za to, že dnes na Jesenicku a Šumpersku kvůli stávce řidičů nevyjela většina regionálních autobusových spojů. Na pravidelné linky ráno sice vyjelo několik autobusů, ale většina řidičů se podle odborářů do stávky zapojila. V ostatních částech Olomouckého kraje jezdí autobusy bez omezení.
Místo odjezdů informace o stávce.
Autobusové nádraží v Blansku. Liduprázdno, informační tabule hlásí STÁVKA. pic.twitter.com/YhZ5TeEnaZ
— Jan Hejl (@janhejl) April 6, 2017
"Je to tady úplně prázdné. Vždycky je tu naskládaných autobusů, dneska nic," říká jedna z cestujících, která v Blansku čeká na autobus do Boskovic. Zda spoj pojede, neví.
V Jihomoravském kraji dnes nevyjely autobusy pěti dopravců - Bors Břeclav, VYDOS BUS, Tourbus, ČAD Blansko a ČSAD Kyjov Bus. David Grund z Tourbusu v reakci na nejnovější vyjádření zástupců kraje řekl, že nastalou situaci budou řešit s náměstkem Hanákem a hejtmanem Bohumilem Šimkem (ANO). Ředitel ČAD Blansko František Šebela nechtěl situaci komentovat.
Náměstek jihomoravského hejtmana pro dopravu Roman Hanák uvedl, že kraj vypovězení smlouvy a uzavření nové dopravcům nabídl, většina ale zvolila dodatek do smluv. Smlouvu vypověděl podle něj pouze jediný dopravce, a to VYDOS BUS, který obstarává podoblast jihovýchod, což je tedy část Slovácka. Podle Hanáka bude dopravce zajišťovat dopravu nadále ve výpovědní lhůtě 30 měsíců, do té doby najde kraj nového dopravce. "Očekáváme, že se dopravci přidají k tomuto jednomu a budeme soutěžit znovu pro ty oblasti, kde to dopravci nejsou schopni vykrýt," dodal Hanák.
"Tuto povinnost máme ze zákona. Kdybychom se vymáhání sankce vyhnuli, byli bychom sankciováni my. Je to naše povinnost," uvedla Malá. Kraj podle ní vyčíslí sankce na základě jednotlivých smluv. "Dopravce pak dostane vyčíslení o sankci. Bude tam pravděpodobně smluvní pokuta a bude povinen to uhradit," doplnila Malá.
Na sankce několikrát upozorňovala. "Náměstka zodpovědného za dopravu Romana Hanáka jsem několikrát upozornila na to, že je potřeba, aby o tom dopravci věděli a byli si vědomi toho, že kraj nemá jinou možnost, než sankce vyžadovat," zdůraznila Malá.
Kraj podle ní udělal maximum, co mohl. "Vyplatil každému dopravci pět milionů tak, aby se kvůli smlouvám nedostal do rozporu se zákonem. Je potřeba říct, že odboráři klepou na špatné dveře. Chyba je u dopravců. Pokud vysoutěžili cenu a nejsou schopni unést legislativní změnu, měli by smlouvy vypovědět a uzavřít nové," řekla Malá.
Jihomoravský kraj bude vyžadovat po dopravcích pokutu za to, že nevyjely některé autobusy. Novinářům to řekla hejtmanova náměstkyně Taťána Malá (ANO). Pokuta za smlouvu se pohybuje okolo milionu korun. "V každé smlouvě je pokuta za nepřistavení autobusu. V souvislosti s péčí řádného hospodáře nemáme ani žádnou jinou možnost než sankce po dopravcích tvrdě vyžadovat," uvedla Malá.
Odboráři jihomoravskému hejtmanovi vzkazují, že se stávka v jeho kraji může opakovat. Jihomoravský kraj prý doteď neřešil nízké platy řidičů a hledal způsoby, jak šoférům zabránit v uplatnění jejich ústavního práva na stávku, říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Přestože se protesty v Jihomoravském kraji mohou opakovat, a to i s rostoucí intenzitou, není podle Pomajbíka cílem odborů stávkovat, ale přimět zaměstnavatele a kraj k dohodě o zvýšení mezd šoférů. Pokud se tak nestane, hrozí podle něj hromadné výpovědi šoférů, které by dopravní obslužnost v kraji značně zkomplikovaly.
Zástupci Jihomoravského kraje, který stávka zasáhla nejvíce, svolali novináře, aby shrnuli, co se v jejich kraji děje. "Stále nevím, proč byl Jihomoravský kraj vybrán jako místo stávky. Zavání mi to tím, že se chce šéf krajských odborů zviditelnit," kritizuje odboráře hejtman jižní Moravy Bohumil Šimek. "Asi si budeme muset pana Pomajbíka (šéfa odborů) zavolat, aby nám řekl, co vlastně chtějí. My jsme vše splnili," rozzlobil se Šimek.
Hejtman JMK Bohumil Šimek: Stávkou jsem zklamán a nerozumím jí. Opakuji to asi už třetí den. pic.twitter.com/8e25vx4N5k
— Jan Hejl (@janhejl) April 6, 2017
Lidé mohou dnes jezdit autobusy břeclavské MHD zdarma. Dohodl se na tom dopravce Bors Břeclav s městským úřadem, aby se město neucpávalo v době stávky řidičů ještě více, řekl agentuře ČTK generální ředitel firmy František Zugar. Většina řidičů břeclavského dopravce sice stávkuje a nejezdí tak regionální linky, provoz MHD je však zajištěný. Město se ale obávalo, že by více lidí jelo do práce či po městě autem. Proto udělalo tento vstřícný krok, aby se ve městě, které trápí chronické kolony na průtahu, ještě více neucpalo.
Dopravní podnik Ostrava (DPO) má nedostatek řidičů a potýká se s velkou nemocností. Musel kvůli tomu dočasně omezit provoz na několika tramvajových linkách. Situaci chce řešit výrazným zvýšením mezd, které by mělo lidi do podniku přilákat, a také zavedením náborového příspěvku 15 000 korun.
Podnik omezil provoz na linkách 6, 9 a 10, které doplňují páteřní linky v ranních a odpoledních hodinách. Podle Moryse omezení určitě potrvá do konce týdne, v pondělí už by se situace měla vrátit k normálu. "Nesouvisí to se stávkou dopravních odborů, ale s vysokou nemocností řidičů," řekl ředitel DPO Daniel Morys.
Podnik zaměstnává 970 řidičů, potřeboval by jich nabrat ještě skoro 50. Ve stavu nemocných je dnes 108 řidičů. Průměrný plat řidičů DPO byl loni 24 688 korun. Předseda Základní organizace odborového svazu Dosia při DPO Ivo Protivínský řekl, že ve výši mezd je ostravský podnik mezi dopravními podniky v celé republice až na osmém místě. Vedení firmy už jedná s odbory o navýšení mezd a blíží se dohodě.
Morys řekl, že tarifní mzdy řidičů by tak už od května mohly vzrůst zhruba o 2500 korun. Jedná se navíc i o zavedení příplatku za nulovou absenci, který by mohl činit 500 korun měsíčně.
"Dnešní stávka je jedním slovem absurdní. Řidičům v Olomouckém kraji jsme letos v průměru zvýšili mzdy o 10 až 15 %. Navíc jsme se už domluvili se zástupci Olomouckého kraje na zvýšení finančního příspěvku u regionálních linek a s odbory jsme uzavřeli kolektivní smlouvu, která písemně garantuje zvýšení mezd v letošním roce. Podle mého názoru nemají opravdu žádný důvod stávkovat," doplnila Pavla Struhalová ze společnosti Arriva Morava.
Šumpersko, Jesenicko, Mohelnice a Zábřeh. To jsou oblasti a města v Olomouckém kraji, kde dnes lidé stávku pociťují nejvíce. Ke stávce se tam připojilo 120 řidičů společnosti Arriva.
"Znovu jsem teď dopoledne se zástupci odborů hovořila, ale jsou neústupní a jasně řekli, že až do večera se autobusy nerozjedou. Předpokládáme tedy, že se odpoledne připojí ke stávce dalších cca 10-15 řidičů, kteří by měli nastoupit na odpolední směnu. Velmi se omlouvám všem cestujícím, ale nejsme schopni zajistit náhradní dopravu ve větší míře, než je uvedeno v detailním přehledu na našich webových stránkách, nemáme už další řidiče, kteří by mohli za desítky stávkujících šoférů zaskočit," říká Pavla Struhalová, ředitelka společnosti Arriva Morava.
Ani jihomoravské Ratíškovice na Hodonínsku nepociťují výraznější problémy způsobené stávkou řidičů autobusů. Starostce a senátorce Anně Hubáčkové si zatím nikdo z občanů na dopravní obslužnost nestěžoval. "Jste první, kdo se na mě s tím obrací. Vím, že se žáci domlouvali s rodiči, jak se dostanou do škol. Řekla bych, že lidé se stávkou počítali a připravili se na ni," řekla Hubáčková Aktuálně.cz. "Žádný velký stres na obecním úřade neregistruji," dodala.
Starostové jihomoravských měst, které oslovil deník Aktuálně.cz, zatím větší problémy s dopravní obslužností kvůli stávce neregistrují. "Od občanů zatím stížnosti nemáme. Místní dopravce nás jen včera v obecné rovině informoval, že se našeho města stávka může dotknout," řekl starosta Bučovic na Vyškovsku Jiří Horák.
Stávka se příliš netýká ani Nedvědic, které leží na severu Jihomoravského kraje. "Jezdí sem spoje z Vysočiny, kde se nestávkuje, takže výraznější potíže nepociťujeme," doplnil starosta Nedvědic Pavel Vejrosta.
V Karlovarském kraji ráno vyjely podle informací ČTK všechny pravidelné linky a spoje MHD. Řidiči se k celostátní stávce kvůli nízkým mzdám připojili jen symbolicky. O konkrétních podmínkách přidání peněz na základní dopravní obslužnost ale kraj s dopravci stále ještě jedná, řekl ředitel Autobusů Karlovy Vary a předseda Rozvojového dopravního svazu kraje Zdeněk Suchan.
"V Karlovarském kraji vyjely všechny autobusy. Pokud měl některý zpoždění, tak to bylo z technických důvodů," uvedl Suchan. Například v autobusech sokolovské MHD visí leták, v němž řidiči Autobusů Karlovy Vary informují, že nestávkují, "morálně však podporují všechny řidiče, kterým nebyla navýšena minimální mzdy dle nařízení vlády ČR".
Aby nás nevozili unavení, přetěžovaní, špatně zaplacení řidiči. pic.twitter.com/d8vlGBrMYl
— Jana Kašparová (@KasparovaJana) March 30, 2017
Jindy rušné autobusové nádraží v Šumperku bylo ráno liduprázdné a k opuštěným stanovištím pouze jednou za čas přijel autobus. Řidiči se tvářili vážně a s novináři se příliš nebavili. "Nejsem v odborech," odpověděl jeden z nich na otázku, proč se nezúčastní stávky.
Naproti tomu čilým ruchem ráno žilo nedaleké vlakové nádraží, na které krátce po sedmé hodině přijížděly osobní vlaky zaplněné do posledního místa školáky i lidmi, kteří v Šumperku pracují. "Musela jsem kvůli stávce vstávat ve tři ráno, abych se sem vlakem dostala," řekla novinářům žena, která vycházela z nádraží.
"Je to hrůza," komentovala stručně stávku řidičů autobusů šestnáctiletá Nikola, která s bratrem navzdory výraznému ochlazení a dešťovým přeháňkám vyrazila do školy v Šumperku z šest kilometrů vzdálené vesnice. "Mně to nějak nevadí a nemám s tím problém," prohodil mladík, který ráno ušel tři kilometry na praxi na místním nádraží. Servítky si naopak nebral Jiří David, který pokřikoval na hlouček stávkujících řidičů. "Přišla tam paní s hůlkou a oni ji řekli, že je stávka," rozčiloval se při rozhovoru s novináři.
Stávkující řidiči opuštěné autobusové nádraží sledovali z odpočinkové místnosti, která je v zadní části čekárny. "Mělo vyjet 60 řidičů a vyjeli pouze tři. Vypovídá to o tom, že naše podmínky jsou špatné," řekl novinářům jeden z řidičů, který evidoval účast ve stávce.
Někteří ze stávkujících řidičů si dlouhou chvíli krátili hraním karet či sledováním televize. "Stávkuji za lepší platové a sociální podmínky řidičů veřejné dopravy," řekl novinářům řidič Petr Kališ. Jeho kolegové si postěžovali, že mají nízké platy i špatné sociální zázemí na autobusovém nádraží v Šumperku. "Máme tady pouze jeden záchod, který zároveň slouží i invalidům," posteskl si jeden z nich.
O stávce diskutovali tři hosté v bistru Martin, ze kterého je výhled na autobusové nádraží. "Fandím jim. Mají obrovskou zodpovědnost," řekla servírka. Dodala, že jinak rušné bistro dnes ráno zelo prázdnotou.
Stávka zkomplikovala obyvatelům Šumperska a Jesenicka dopravu do práce a škol. Lidé museli nasednout do vlaků, automobilů nebo několik kilometrů dlouhou trasu v ranním sychravém počasí zvládnout na kole či pěšky. Na pravidelné linky v těchto horských okresech ráno sice vyjelo několik autobusů, podle odborářů se ale většina řidičů do stávky zapojila.
Autobusová nádraží na jižní Moravě jsou prázdnější než obvykle, protože řada lidí zvolila dopravu autem, vlakem, nebo zůstala doma. Místo toho se v době špičky plnily některé příjezdové silnice do měst a vznikaly kolony.
Z osmnácti řidičů MHD ve Znojmě dnes do práce přišlo jen pět. "Zajišťují všechny páteřní linky 801 až 805, nejezdí však podle jízdního řádu, ale podle toho, jak se stíhají otočit na konečné zastávce," říká dispečer krajského koordinátora dopravy společnosti Kordis JMK Antonín Chudiak.
Městskou dopravu ve Znojmě zajišťuje dopravce Znojemská dopravní společnost Psota. Původně chtěli řidiči této firmy stávkovat, ve středu už dopravce hlásil, že linky zajistí. "Stávkují však jen řidiči MHD, meziměstské linky tohoto dopravce včetně páteřní do Brna jsou v provozu," řekl Chudiak.
Znojemské zastupitelstvo přitom nedávno schválilo zvýšení kompenzace dopravci z městského rozpočtu právě na zvýšení mezd. Situace u tohoto dopravce byla komplikovaná především loni - po většinu roku zde čerstvě založené odbory držely stávkovou pohotovost, protože se nedokázaly v nově vytvářené kolektivní smlouvě dohodnout na výši mezd. Ve středu také jihomoravský odborový předák Libor Weinstein uvedl, že u tohoto dopravce byla situace nejdrsnější v ohledu odrazování zaměstnanců od stávky a vyhrožování.
Ve středních Čechách autobusy jezdí podle jízdního řádu, řidiči nestávkují. Část řidičů ale vyvěsila nebo položila v autobuse plakát upozorňující na nízké platy.
"Kladno jezdí kompletně, jak městkou dopravu, tak regionální i pražskou integrovanou," řekl ráno ředitel ČSAD MHD Kladno Ludomír Landa. V Kladně měli řidiči připraveny letáky, kterými mohli vyjádřit podporu stávce za vyšší platy. "Řekl bych, že to využilo asi 30 procent řidičů," uvedl Landa.
O stávce uvažovali někteří řidiči na Příbramsku. Odborová organizace působící ve společnosti Arriva Střední Čechy po jednáních v úterý oznámila, že se ke stávce nepřipojí. "Podle našich aktuálních informací zatím všechny spoje vyjely," řekl mluvčí společnosti Arriva Roman Herden.
Někteří středočeští řidiči se do stávky zapojili symbolicky. V Berouně jsem neviděla nikoho ve výstražné vestě ani nápis #stavka pic.twitter.com/FPsecHDtol
— Pavla Firbacherová (@pavlafirba) April 6, 2017
Stávka řidičů autobusů se nedotýká jen cestujících. S poklesem tržeb musí počítat i drobní prodejci v okolí brněnského autobusového nádraží. Na málo zákazníků si stěžoval prodavač v trafice přímo naproti nástupištím Ladislav Kříž. "Podívejte se ven, přijelo od rána jen pár autobusů. Kdyby mi šéf nepřivezl nové zboží, které budu vykládat, asi bych se tady unudil," popsal.
"Jsou i jiné prostředky, jak upozornit na nízké platy. Stávka je nevhodná, dotýká se lidí, kteří za to nemůžou," kritizuje odboráře důchodkyně Miloslava Langerová. Autobus z Brna do Zlína nicméně jede.
Čeští zaměstnanci málo bojují za svá práva, o čemž svědčí i nezájem o členství v odborech. Nejnovější příspěvek na toto téma nabízí rozhovor s předsedkyní Odborového svazu pracovníků obchodu. "Nikde v okolních státech nemají zaměstnanci obchodů tak neuvěřitelně nízké sebevědomí jako v Česku," říká Renáta Burianová.
V Královéhradeckém kraji k žádnému omezení nedošlo. Na své linky podle informací hejtmanství vyjely všechny autobusy. Na autobusovém nádraží v Hradci Králové byl po sedmé hodině ranní zcela běžný provoz. Na informačních tabulích nebyly žádné informace o případně zpožděných či zrušených spojích, žádná zmínka o stávce nebyla na nástupištích ani v budově terminálu. Řidiči autobusů podle zjištění ČTK nedávali cestujícím najevo, například oblečením do reflexních vest nebo letáky, že se takto k protestu připojili. Žádné viditelné znaky podpory stávky nebyly ani na autobusech společností BusLine, KAD a ICOM, které čekaly na nádraží na odjezd na svých linkách.
Ve Zlínském kraji zaznamenali - kvůli stávce v sousedním Jihomoravském kraji - výpadek na několika linkách také v obcích Medlovice, Pačlavice, Morkovice - Slížany, Uhřice, Střílky, Boršice u Blatnice, Uherský Ostroh a Ořechov.
Proč stávkují? Odbory hovoří o tom, že nízké mzdy nelákají nové řidiče a jen stěží udrží stávající. Také firmy potvrzují, že obtížně shánějí nové zaměstnance. U dotované dopravy se mzdy musí vejít do limitu sjednaného ve smlouvách s jednotlivými kraji, které si dopravu objednávají. Vláda ale loni zvýšila minimální mzdu řidičů na nejméně 98,10 koruny za hodinu jízdy a 88 korun za hodinu čekací doby. Nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za náročné pracovní prostředí. Kraje ale chtějí po vládě, aby na toto zvýšení přispěla.
Nádraží Blansko: prázdno, stávkující řidiči se tu za chvíli mají sejít. #stávka #stavkaridicu @UdalostiBrno pic.twitter.com/HwsJlTFKPL
— Veronika Kynčlová (@Kynclova_CT) April 6, 2017
Žádná připomínka stávky nebyla ráno viditelná na autobusovém nádraží ve Zlíně. Na vozech nebyly letáky, kterými by se řidiči alespoň symbolicky připojili ke stávce svých kolegů v jiných krajích. Letáky do svých vozů nevylepili ani řidiči společnosti ČSAD Vsetín - tamní odboráři přitom ještě na začátku týdne zvažovali, že se do stávky zapojí.
"Žádné letáky, nic takového nemáme," řekl řidič společnosti ČSAD Vsetín. Jeho kolega uvedl, že se do stávky ani zapojit nechtěl. "Nebyl důvod, peníze navíc jsme dostali. Bylo by pak divné vozit nějaké letáky," uvedl.
Na vozidlech společnosti ČSAD BUS Uherské Hradiště je pouze vylepeno upozornění, že její řidiči se do stávky nezapojují a v den stávky jezdí podle jízdních řádů. "To ale vozím už několik dní, dnes nemám kvůli stávce nic speciálního," uvedl řidič. V prohlášení podepsaném vedením společnosti i odboráři se však uvádí, že vyjadřují morální podporu svým kolegům zejména v Jihomoravském a také v Ústeckém kraji, v němž nakonec řidiči od stávky odstoupili.
V Moravskoslezském kraji vyjely všechny autobusové spoje bez omezení, potvrdil náměstek hejtmana Jakub Unucka. Někteří řidiči se ke stávce připojili symbolicky, mají například oblečeny výstražné vesty. "Stávkuje se na Jesenicku v Olomouckém kraji, ale máme dohodu, že autobusy, které jedou z oblasti, kde se stávkuje, budou u nás normálně fungovat. V tuto chvíli v našem kraji všechno jede tak, jak má," řekl Unucka.
Na brněnské autobusové nádraží občas přijedou autobusy na linkách, které se do stávky nezapojily. "Dostali jsme přidáno v lednu. Bylo by nefér vůči šéfovi teď stávkovat, takže jsem normálně v práci," řekl jeden z řidičů reportérovi Aktuálně.cz. V Jihomoravském kraji nejede asi třetina spojů.
Destinace, kam se cestující z Brna dostanou. #stavka pic.twitter.com/P3NPedK6Nt
— Jan Hejl (@janhejl) April 6, 2017
Řidiči linkových autobusů v Ústeckém kraji dnes ráno vyjeli na své trasy. Cestující se dostali do zaměstnání a škol na Ústecku i ve Šluknovském výběžku. Jezdí všechny linky společnosti BusLine, která zajišťuje více než polovinu dopravní obslužnosti v regionu. Podle informací krajského úřadu nevyjel doposud pouze jediný spoj firmy Autobusy Karlovy Vary na Šluknovsku, v celém kraji všechny další linky jezdí.
Karlovarský dopravce zajišťuje ve výběžku 20 spojů. Až na výjimku všichni jezdí. "Myslím, že stávka byla namířena špatným směrem, my jsme nařízení vlády splnili," řekl ředitel firmy Zdeněk Suchan. Podle něj by ve Šluknovském výběžku neměly jet dva spoje. Jakub Jeřábek z oddělení dopravy krajského úřadu uvedl, že pouze spoj z Lobendavy přes Šluknov do Varnsdorfu nevyjel.
V České Lípě ráno marně čekala na autobus Jana Skalická, která jezdí do sklářské firmy v průmyslové zóně v Dubici. O stávce nevěděla, že autobus nepřijel ji překvapilo, odvézt ji proto musel do práce manžel. "Snažíme se najít nějaká náhradní řešení, bohužel ze strany odborové organizace dochází k zastrašování řidičů, kteří stávkovat nechtějí," řekl předseda představenstva BusLine Radek Chobot.
"Obvolávali jsme i brigádníky," řekl předseda tamní odborové organizace Martin Machač. Je podle něj možné, že firma do Liberce přiveze řidiče z jiných středisek, aby alespoň část dopravy zajistila, ti to ale v Lípě neznají a budou mít se zajištěním provozu problémy. "Pokud přivezou řidiče, budou to řidiči z odpoledních směn, kteří nemají za volantem co dělat, protože nedodrželi osmihodinový odpočinek mezi směnami," upozornil Machač.
"Jedu do Olomouce a nevím, jak se tam dostanu. Včera jsem se dívala na televizi, ale jsem z toho trochu zmatená," říká na téměř liduprázdném autobusovém nádraží v Brně důchodkyně Eva. "Přinejhorším pojedu vlakem."
Další hlouček cestujících jede z Brna až do Jeseníku. Jaké spoje kvůli stávce nepojedou, si zjistili předem. "Autobus nám jede v osm hodin, takže bychom neměli mít problémy. Lidem, kteří se nedostanou do práce, ale vůbec nezávidíme."
@UdalostiBrno Podle řidiče jede míň lidi než obvykle. O stávce věděli, našli jiné řešení. #stavkaridicu #stavka pic.twitter.com/6z22VTsjsT
— Veronika Kynčlová (@Kynclova_CT) April 6, 2017
Ve Zlínském kraji se stávka projevila jen minimálně. Dopravci se do stávky aktivně nezapojili, autobusy vyjely podle jízdních řádů. Stávka ovlivnila situaci pouze v devíti obcích, kam jezdí společnosti z Jihomoravského kraje, jejichž řidiči se ke stávce připojili.
Stávku pocítili například lidé v Koryčanech na Kroměřížsku, nepřijel tam dnes autobus společnosti Vydos Bus, jež tam obvykle zajíždí několikrát denně. Za tento spoj není žádná náhrada, není to však nijak dramatické, řekla starostka Koryčan Hana Jamborová.
"Ráno na zastávce kvůli danému spoji nikdo nestál, lidé s tím asi počítali. Nepříjemné je, že se to dotkne asi desítky dětí, které tím spojem jezdí do školy," uvedla starostka. Město o stávce informovalo s předstihem na svých internetových stránkách, lidé na městský úřad podle starostky také telefonovali a chodili se ptát.
Nestávkují ani řidiči ČSAD autobusy Plzeň, dominantního dopravce v Plzeňském kraji. Počátkem března se dohodli na zvýšení mezd s krajem i s firmou. Stávku kolegů z ostatních regionů podpořili letáky na palubních deskách vozů nebo dveřích u řidiče zvenku, zjistila ČTK na centrálním autobusovém nádraží v Plzni, kde se sjíždí nejvíce vozidel v kraji.
Autobusová dopravní obslužnost v regionu, kterou ČSAD zajišťují po dohodě s krajem z více než 90 procent, není nijak omezena. "Dnes vyjeli všechny vozy," řekl dispečer na nádraží. Podle něj i zjištění ČTK na místě má letáky méně než polovina vozů. Stojí na nich, že řidiči společnosti ČSAD autobusy Plzeň 6. dubna nestávkují, morálně však podporují všechny řidiče, kterým nebyla navýšena minimální mzda podle nařízení vlády. Podepsán je závodní výbor odborů firmy.
"Řidiči nestávkují, všichni dnes vykonávají svoji standardní práci," uvedl ředitel ČSAD autobusy Plzeň Jaroslav Vejprava. Od odborového svazu dostali leták, který se jim nelíbil, a tak si vyrobili a napsali svůj. Plakátky s textem podporujícím kolegy v jiných regionech nesmí vylepit na kabinu nebo na předek nebo zadní část vozu.
Autobusy tří hlavních dopravců na Vysočině, firem Icom transport, Zdar a Arriva, dnes vyjely podle jízdního řádu. Potvrdili to zástupci těchto firem. Stávka řidičů autobusů se podle údajů na webu koordinátora jihomoravské dopravy společnosti Kordis JMK nedotkla ani linek zajíždějících na Vysočinu z Jihomoravského kraje, kde se část šoférů k protestu připojila.
"V Jihomoravském kraji zatím vyjely všechny spoje, u kterých se to očekávalo. Řidiči, kteří se nakonec rozhodli přijít do práce, zajistí některé další spoje, ale jsou to jen jednotlivci. Díky tomu například vyjede víc spojů na lince 107 z Vyškova do Brna," řekl ráno dispečer organizátora krajské dopravy společnosti Kordis JMK Antonín Chudiak.
Ve spolupráci s jinými dopravci, jejichž řidiči nestávkují, se podařilo zajistit ranní spoje do Brna a odpolední spoje z Brna na lince 104 do Hevlína. "Nepojede se však až do Laa an der Thaya," dodal Chudiak.
Prázdné autobusové nádraží v Brně. #stávka pic.twitter.com/ViSFstPjjK
— Jan Hejl (@janhejl) April 6, 2017
V Jihomoravském kraji posilují České dráhy řadu vlaků ráno směrem do Brna a odpoledne z Brna. Na nádraží ráno panoval obvyklý ruch a nikde nevisely žádné informace o stávce.
Z Vyškova vyjel v 5:17 speciální vlak do Brna přes Luleč, Rousínov a Brno-Slatinu. Nahradit měl především linku 107, která mezi Brnem a Vyškovem jezdí jen omezeně. Do vlaku se čtyřmi vagony na nádraží ve Vyškově nastoupilo do 100 lidí, vlak byl poloprázdný. Cestující do něj ale ještě přistoupí cestou.
Aktuální informace by měli cestující získat na webu Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje.
Rousinov:bus do Vyskova, jinak nádraží prázdné, lidé nečekají. #stavkaridicu #Stavka @UdalostiBrno pic.twitter.com/iaaUZ7WZ4b
— Veronika Kynčlová (@Kynclova_CT) April 6, 2017
Autobusy nevyjely na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a v Zábřehu. Provoz MHD v Šumperku i dálkové spoje dopravce částečně zajistil, řekl mluvčí dopravní společnosti Arriva Roman Herden. Odboráři již dříve avizovali, že se protestu na Jesenicku a Šumpersku zúčastní asi dvě stovky řidičů autobusů. Podle dopravce ráno nevyjelo 120 řidičů, jejich počet se během dne ještě změní podle jejich nástupu do směny. V ostatních částech kraje jezdí autobusy bez omezení.
V Ústeckém kraji bude podle Asociace krajů stávkovat jediný dopravce, který zajišťuje dopravu ve Šluknovském výběžku.
je stavka autobusu a ja se tesila ze nebudu muset do skoly..
— jáňa (@rikejmijaninko) April 5, 2017
hadejte co?
jasne ze muj bus jede.
Stávka řidičů linkových autobusů za vyšší mzdy se dnes dotkla i Pardubického kraje. Pět autobusových linek na Svitavsku a Orlickoústecku kvůli stávce řidičů Arriva Morava nejezdí, řekl mluvčí dopravce Roman Herden.
Linky z Olomouckého kraje zajíždějí jen několik kilometrů přes hranici Pardubického kraje na Svitavsku a Orlickoústecko. Jezdí ze Šumperka do Cotkytle, Zábřehu do Štítů, respektive do Cotkytle, z Mohelnice do Borušova a z Mohelnice do Moravské Třebové.
"Zatím bohužel nevíme, jestli nepojedou celý den, nebo jestli bude stávka časově omezená. Odboráři s námi moc nechtějí komunikovat," řekl Herden.
Lidé v Brně, Vyškově či Břeclavi jsou většinou informovaní a v dopravních uzlech nevzniká žádný chaos, hlásí zpravodajové ČTK. Brněnská Zvonařka je sice téměř prázdná, což už je však obvyklý obrázek řadu let, protože drtivá většina linek končí v uzlech MHD a jezdí na ni pouze sedm páteřních linek, mimo provoz je dnes linka do Kyjova a v podstatě i do Hodonína zhruba polovina spojů do Vyškova.
"Lidé mohou sledovat buď elektronické panely na zastávkách, nebo v mobilních aplikacích. V úterý a ve středu jsme také odbavili výrazně více dotazů na naši infolinku," řekl Chudiak. Řidiči, kteří se rozhodli vyjet, nepodpořili kolegy ani symbolicky, nemají například vesty či nijak ve svém autobuse na stávku neupozorňovali.
Na dispečinku IDS JMK zvoní od rána telefony. Lidi se ptají na #stávka, jestli autobusy pojedou. Průměrně 80 hovorů za den, včera 470. Dnes? pic.twitter.com/68Dv3hGnPZ
— Tereza Kadrnožková (@TKadrnozkova) April 6, 2017
Nemám tu nikoho, kdo by s autobusem vyjel, nemám řidiče, kteří by zajistili ani páteřní linky městské dopravy," řekl Kotek. Celkem by přitom mělo podle něj denní provoz zabezpečit 22 autobusů na 15 linkách. Ještě ráno se vedoucí střediska snažil řidiče přesvědčit o tom, aby od stávky ustoupili, ale neuspěl. "Řekli mi, že nemají dost informací," poznamenal. Kvůli stávce nemůže podle Kotka středisko BusLine zajistit ani linku do Sosnové, kterou jezdí pro Liberecký kraj.
Autobusy městské hromadné dopravy v České Lípě dnes ráno nevyjely, všichni řidiči vstoupili do stávky. I když se už po třetí hodině ranní sešly v tamních garážích společnosti BusLine více než dvě desítky šoférů, za volant autobusu nikdo z nich nezasedl. Do páté hodiny ranní nevyjel ani jediný autobus, řekl vedoucí střediska Jan Kotek.
V Jihomoravském kraji dnes nevyjelo 67 linek z 225. Jedná se o meziměstské linky a MHD v okresních městech mimo Brno, v krajském městě se jezdí bez omezení. Nejvíce je postiženo Břeclavsko, Blanensko, Kyjovsko, Vyškovsko a okolí Veselí nad Moravou.
Řidiči linkových autobusů chtějí protestem poukázat na nízké mzdy v oboru, které v řadě případů nezlepšilo ani vládní nařízení stanovující od začátku roku vyšší minimální mzdu. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 koruny za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Nově byl zaveden příplatek 6,60 koruny za hodinu za náročné pracovní prostředí
V Ústeckém kraji bude podle Asociace krajů stávkovat jediný dopravce, který zajišťuje dopravu ve Šluknovském výběžku.
je stavka autobusu a ja se tesila ze nebudu muset do skoly..
— jáňa (@rikejmijaninko) April 5, 2017
hadejte co?
jasne ze muj bus jede.
Řidiči linkových autobusů od dnešní půlnoci stávkují kvůli nízkým mzdám. Stávka vyhlášená jako celostátní nakonec zřejmě postihne pět krajů, ale ve větším rozsahu pouze Jihomoravský kraj.