Živě: Za stávku řidičů hrozí pokuty dopravcům, ti je chtějí přenést na odboráře

Živě
Stávka řidičů autobusů trvá celý den. Odboráři poukazují na nízké mzdy v oboru, které v řadě případů nezlepšilo ani vládní nařízení zvyšující minimální mzdu speciálně pro řidiče. Akce, původně plánovaná jako celostátní, se však nakonec výrazněji dotkla jen Jihomoravského kraje, České Lípy, Šumperska, Jesenicka, Zábřehu a Mohelnice.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: ČTK
Živě
19:20

Vyhlášená celostátní stávka řidičů linkových autobusů dnes výrazněji zasáhla jen Jihomoravský a Olomoucký kraj, částečně Pardubický a okrajově Zlínský. V Libereckém kraji se připojili řidiči městské hromadné dopravy v České Lípě.

19:15

Dopravní odbory hodnotí průběh stávky pozitivně, na jihu Moravy by se podle nich mohl protest zopakovat. Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka už jen hrozba zastavení dopravy pomohla narychlo vyřešit situaci v několika krajích, kde se to dlouho nedařilo. Výjimkou je Jihomoravský kraj, který neřešil nízké platy řidičů, ale hledal způsoby, jak šoférům zabránit v uplatnění jejich ústavního práva na stávku. Kvůli takovému přístupu by se tam mohl protest zopakovat, řekl Pomajbík ČTK. Jihomoravský kraj toto jeho tvrzení označil za reakci na to, že podal podnět ke krajskému státnímu zastupitelství, aby prověřilo zákonnost stávky. Kraj chce také zkoumat, zda lze udělit sankce i v případě, že byla stávka zákonná. ČTK to řekla hejtmanova náměstkyně Taťána Malá (ANO). Pokuta na jednu smlouvu je okolo milionu na den.

19:05

Olomoucký kraj bude po dopravci Arriva Morava, jehož řidiči stávkovali, požadovat třímilionovou pokutu. Jihomoravský kraj podal ke krajskému státnímu zastupitelství podnět na prověření zákonnosti stávky, zřejmě též padne pokuta. Smluvní pokutu po dopravci požaduje i českolipská starostka Romana Žatecká (ČSSD).

18:15

Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce, aby vznikla pracovní skupina vlády a krajů, která bude řešit, jak může jeho kabinet nejlépe pomoci jednotlivým regionům s přesunem peněz na navýšení platů řidičů autobusů. Podle něj ne každému kraji bude vyhovovat stejný způsob pomoci. Od regionů chce slyšet jasný návrh.

Vláda ve středu rozhodla, že vyhradí ve vládní rozpočtové rezervě 420 milionů korun na pomoc krajům v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů. Tato částka by podle premiéra měla kompenzovat krajům zhruba polovinu letošních nákladů spojených s navýšením platů, které vychází z loňského nařízení vlády.

"Musíme se podívat, jak jsou podepsány smlouvy mezi kraji a dopravci. A chci, aby Asociace krajů jasně řekla, jakým způsobem ta částka pro jednotlivé kraje by měla být poskytnuta," řekl premiér. Podle něj je třeba také tuto věc posoudit z hlediska veřejné podpory a dodržení zákonů.

17:55

Kvůli nízkým mzdám chtějí stávkovat také odboráři pražského závodu gumárenské firmy Mitas. V pondělí začnou sbírat podpisy pro případnou stávku kvůli nízkým mzdám. Další jednání s vedením firmy se uskuteční ve středu 12. dubna ve Zlíně - v tamním závodě odboráři vyhlásili na příští úterý dvouhodinovou stávku.

Foto: ČMKOS
17:50

Většina dopravců na jižní Moravě, kde působí organizace Odborového svazu dopravy, vyplácí řidičům pouze minimální mzdu zaručenou vládním nařízením. Průměrně tak mají šoféři na výplatní pásce kolem 23 000 až 24 000 korun hrubého. Šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein vidí problém v tom, že dopravci nevyplácejí částku nad minimální zaručenou mzdu domluvenou v kolektivní smlouvě.

Dříve byla minimální zaručená mzda 71,60 za hodinu. "V kolektivní smlouvě bylo například 85 korun, ale teď dostanou řidiči jen minimální zaručenou mzdu. S tím, co bylo dříve nasmlouváno, se nepočítá," řekl Weinstein. Navíc řidiči ČAD Blansko a Vydos Busu nedostali ani minimální mzdu nařízenou vládou. "Měli by to dostat v březnové výplatě, ale uvidíme," doplnil Weinstein.

Podle vládního nařízení musejí řidiči dostávat 98,10 koruny za hodinu jízdy, 88 korun za hodinu čekací doby a také 6,60 jako příplatek za ztížené pracovní prostředí. Obvykle řidiči stráví jízdou 50 až 60 procent pracovní doby, zbytek čekají na konečných, což se do fondu pracovní doby nepočítá. Dnes nestávkovali například řidiči brněnského dopravního podniku, kteří dostávají průměrně okolo 175 korun na hodinu, řekla mluvčí podniku Barbora Lukšová.

17:45

"Podle mě u soudu musí kraj spor prohrát, protože stávka je vyšší moc a dopravci za ni nemohou. Navíc už nyní nemají peníze," myslí si šéf jihomoravských dopravních odborářů Libor Weinstein.

Jižní Morava se potýká patrně s největšími problémy s dopravci proto, že má nejvíce vysoutěžených smluv z dřívějších let, kdy se soutěžilo na nejnižší cenu. "Dopravci můžou šetřit jedině na mzdách. Nyní se soutěží Znojemsko a část už tam vyhrál ČSAD Hodonín s jasně podstřelenou cenou za 22 korun na kilometr. Přitom kvůli pokrytí nákladů je potřeba jezdit okolo 30 korun," řekl Weinstein.

17:05

Za stávkové škody odpovídá zaměstnavatel, upozorňuje místopředseda Českomoravské konfederace odborových svazů Vít Samek. Reagoval tak na to, že dopravci chtějí případnou pokutu za nezajištění spojů přenést na odboráře.
Podle právníků odborové centrály by ale firma musela nejdřív prokázat, že stávka řidičů za vyšší mzdy a lepší podmínky byla nezákonná. Právo na stávku zaručuje Listina základních práv a svobod. "
Škodu ze stávky nese zaměstnavatel. Zaměstnanec odpovídá jen za škodu, kterou by sám způsobil, například pokud by něco rozbíjel. Samotné zastavení práce a vzniklá škoda zaměstnavateli je právě ten nátlakový prostředek, kterému mohla firma předejít," řekl místopředseda ČMKOS a šéf odborových právníků Vít Samek. Předák ČMKOS Josef Středula už dřív uvedl, že centrála v případě potřeby poskytne stávkujícím právní pomoc.

Důvod stávky autobusáků nechápeme, říkají politici Jihomoravského kraje

Roman Hanák o stávce autobusů v Jihomoravském kraji
0:38
Důvod stávky autobusáků nechápeme, říkají politici Jihomoravského kraje | Video: Aktuálně.cz, Jan Hejl
16:50

Náklady navíc, které má Pardubický kraj spojené s navýšením mezd linkových řidičů, mohou vést příští rok i ke zrušení některých málo vytížených linek. Řekl to řekl krajský radní Michal Kortyš (ODS).
Vláda ve středu přislíbila krajům na letošek peníze, až 420 milionů korun. "Příští rok nám už nedají nic, nevím, jak se k tomu máme postavit. Budeme to muset spočítat a možná nějaké spoje vypustit, abychom každý rok nemuseli dopravcům doplácet 25 milionů korun," varoval Kortyš.

16:40

Autobusy městské hromadné dopravy v České Lípě dnes nevyjely. Všichni řidiči společnosti BusLine, která dopravu ve městě zajišťuje, vstoupili do stávky. Dopravci se ještě dopoledne podařilo zajistit subdodavatele alespoň pro páteřní linky, odpoledne vyjely další autobusy, které zajistily přepravu lidí do průmyslové zóny. Za nezajištění objednané služby bude muset ale dopravce zaplatit smluvní pokutu, řekla českolipská starostka Romana Žatecká.

14:55

Ve Zlínském kraji se stávka projevila jen minimálně. Dopravci v kraji se do stávky aktivně nezapojili, autobusy vyjely podle jízdních řádů. Stávka ovlivnila situaci pouze v devíti obcích, kam jezdí společnosti z Jihomoravského kraje, jejichž řidiči se ke stávce připojili.

14:45

Dopravní společnost Arriva Morava se případnou třímilionovou pokutu za to, že dnes na Jesenicku a Šumpersku kvůli stávce řidičů nevyjela většina spojů, bude snažit přenést na organizátory protestní akce z řad Odborového svazu dopravy. Řekl to mluvčí Arriva Morava Roman Herden.

V Olomouckém kraji se ráno ke stávce připojilo 120 řidičů autobusů společnosti Arriva Morava na Šumpersku, Jesenicku, v Mohelnici a Zábřehu. Například na Šumpersku nevyjelo 960 z 1045 autobusových spojů. Stávkující řidiči dnes za volanty autobusů už neusednou. Člen předsednictva Odborového svazu dopravy Jiří Drlík, který jezdí s autobusem na Šumpersku, s ČTK nekomunikuje.

Olomoucký kraj, který si autobusovou dopravu u firmy Arriva Morava objednal, dnes oznámil, že podle smlouvy bude po dopravci vymáhat zhruba třímilionovou sankci. "V případě, že by nám objednatel udělil pokutu, budeme hledat cestu, jak ji přenést na odborový svaz dopravy, který stávku zorganizoval a je za ni odpovědný," uvedl Herden.

14:25

Řidiči společnosti Dopaz jsou jedni z mála dopravců, kteří na Blanensku nestávkují. Zaměstnanci dostali přidáno už v lednu. "Nemám důvod nejít do práce, s platem jsem docela spokojený," řekl jeden z řidičů, který se představil jako Karel.

13:45

Prodavačka v bufetu na blanenském autobusovém nádraží dnes obsloužila asi 75 lidí. "Sice jsme závislí na autobusech, ale kvůli stávce nemáme tržeb výrazně méně. Přišlo sem dost řidičů, tak jsme se od rána ani nezastavili," řekla.

Foto: Jan Hejl
13:38

Olomoucký kraj bude po dopravci Arriva Morava chtít třímilionovou pokutu za to, že dnes na Jesenicku a Šumpersku kvůli stávce řidičů nevyjela většina regionálních autobusových spojů. Na pravidelné linky ráno sice vyjelo několik autobusů, ale většina řidičů se podle odborářů do stávky zapojila. V ostatních částech Olomouckého kraje jezdí autobusy bez omezení.

13:35

Místo odjezdů informace o stávce.

13:29

"Je to tady úplně prázdné. Vždycky je tu naskládaných autobusů, dneska nic," říká jedna z cestujících, která v Blansku čeká na autobus do Boskovic. Zda spoj pojede, neví.

12:40

V Jihomoravském kraji dnes nevyjely autobusy pěti dopravců - Bors Břeclav, VYDOS BUS, Tourbus, ČAD Blansko a ČSAD Kyjov Bus. David Grund z Tourbusu v reakci na nejnovější vyjádření zástupců kraje řekl, že nastalou situaci budou řešit s náměstkem Hanákem a hejtmanem Bohumilem Šimkem (ANO). Ředitel ČAD Blansko František Šebela nechtěl situaci komentovat.

12:25

Náměstek jihomoravského hejtmana pro dopravu Roman Hanák uvedl, že kraj vypovězení smlouvy a uzavření nové dopravcům nabídl, většina ale zvolila dodatek do smluv. Smlouvu vypověděl podle něj pouze jediný dopravce, a to VYDOS BUS, který obstarává podoblast jihovýchod, což je tedy část Slovácka. Podle Hanáka bude dopravce zajišťovat dopravu nadále ve výpovědní lhůtě 30 měsíců, do té doby najde kraj nového dopravce. "Očekáváme, že se dopravci přidají k tomuto jednomu a budeme soutěžit znovu pro ty oblasti, kde to dopravci nejsou schopni vykrýt," dodal Hanák.

12:20

"Tuto povinnost máme ze zákona. Kdybychom se vymáhání sankce vyhnuli, byli bychom sankciováni my. Je to naše povinnost," uvedla Malá. Kraj podle ní vyčíslí sankce na základě jednotlivých smluv. "Dopravce pak dostane vyčíslení o sankci. Bude tam pravděpodobně smluvní pokuta a bude povinen to uhradit," doplnila Malá.

Na sankce několikrát upozorňovala. "Náměstka zodpovědného za dopravu Romana Hanáka jsem několikrát upozornila na to, že je potřeba, aby o tom dopravci věděli a byli si vědomi toho, že kraj nemá jinou možnost, než sankce vyžadovat," zdůraznila Malá.

Kraj podle ní udělal maximum, co mohl. "Vyplatil každému dopravci pět milionů tak, aby se kvůli smlouvám nedostal do rozporu se zákonem. Je potřeba říct, že odboráři klepou na špatné dveře. Chyba je u dopravců. Pokud vysoutěžili cenu a nejsou schopni unést legislativní změnu, měli by smlouvy vypovědět a uzavřít nové," řekla Malá.

Šumperské autobusové nádraží ráno 6. dubna v době stávky řidičů autobusů za vyšší mzdy. Stávka zkomplikovala obyvatelům Šumperska a Jesenicka dopravu do práce a škol.
Šumperské autobusové nádraží ráno 6. dubna v době stávky řidičů autobusů za vyšší mzdy. Stávka zkomplikovala obyvatelům Šumperska a Jesenicka dopravu do práce a škol. | Foto: ČTK
Aktuálně.cz ČTK Jan Hejl Petr Kučera Aktuálně.cz, ČTK, Jan Hejl, Petr Kučera
Aktualizováno 6. 4. 2017 19:23
 

Právě se děje

Další zprávy