Doprava

Boeing řeší další vadu letadel 787 Dreamliner, součástky z titanu jsou moc slabé

Americký výrobce letadel Boeing se potýká s další vadou letounu 787 Dreamliner. Týká se některých součástek z titanu, které jsou slabší, než by měly být. S odvoláním na informované zdroje to ve čtvrtek napsal server listu The Wall Street Journal (WSJ). Defekt se týká letadel vyrobených v uplynulých třech letech. Boeing na dotaz agentury Reuters o komentář zatím nereagoval.

Dodávky letounů 787 Dreamliner jsou téměř zcela pozastaveny už téměř rok. Poprvé byly přerušeny, když americký Federální úřad pro letectví (FAA) začal důkladněji prověřovat výrobní vady těchto strojů. Minulý měsíc list WSJ informoval, že dodávky těchto letadel zůstanou zastaveny nejméně do konce října.

Přerušení dodávek odstřihlo Boeing od důležitého zdroje hotovosti a zkomplikovalo plány jeho zákazníků. S postupem času bude mít čím dále více zákazníků na základě smluvních podmínek možnost využít prodlevy v dodávkách ke zrušení či úpravě kontraktů.

Boeing se v posledních letech potýká s různými problémy, mezi které patří například dřívější odstávka letadel 737 MAX po dvou tragických nehodách, či negativní dopad koronavirové krize na poptávku po letecké dopravě. Tradičním konkurentem Boeingu je evropský výrobce letecké techniky Airbus.

Zdroj: ČTK

Wizz Air posílí spoje z Pardubic na Ukrajinu, začne létat i do Oděsy a Charkova

Společnost Wizz Air rozšíří nabídku pravidelných linek z Pardubic, bude létat také do Oděsy a Charkova. Linky budou v provozu od června příštího roku, a to dvakrát týdně. Na Ukrajinu už nízkonákladový maďarský dopravce létá od září 2020, a to do Kyjova a Lvova, uvedlo pardubické letiště v tiskové zprávě.

Pravidelné spojení do Charkova bude Wizz Air zajišťovat ve čtvrtek a neděli, do Oděsy se bude létat v úterý a sobotu. Na linkách do ukrajinských destinací se budou střídat letadla typů Airbus A320 a A321 s nabízenou kapacitou 186 a 230 míst na palubě. 

Zdroj: ČTK

Na dálnici D5 u Stříbra havaroval kamion, vozovka už je průjezdná

Dálnice D5 na 104. kilometru ve směru na Prahu je po úterní ranní nehodě kamionu od 08:20 opět průjezdná v obou pruzích. Kvůli vyprošťování nákladního vozu, který byl napříč silnice, byla více než tři hodiny uzavřena v celé šířce, řekla policejní mluvčí Ivana Jelínková. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

Kamion, který řídil cizinec, havaroval na dálnici poblíž odbočky na Stříbro. Objízdná trasa vedla přes exit 107 (Ostrov u Stříbra) a řidiči se vraceli na dálnici u exitu 100 Heřmanova Huť. Po 08:00 zprovoznili policisté na dálnici jeden pruh.

Zdroj: ČTK

Dálnice D11 z Hradce do Jaroměře se autům otevře 17. prosince

Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje, řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Na úseku u Smiřic se v sobotu konal den otevřených dveří.

"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl Mátl.

Stavba je rozdělená na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.

"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.

D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.

Zdroj: ČTK
Pokračovat