Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
RAF
Libereckou automobilku RAF založil textilní magnát a motoristický nadšenec Theodor von Liebeg v roce 1907. Cílem bylo, aby automobilka s německy hovořícím vedením konkurovala české firmě Laurin a Klement, jež začala osobní automobily vyrábět v nedaleké Mladé Boleslavi již v roce 1905. Vozy RAF se vyznačovaly zajímavou konstrukcí a elegancí, byly však příliš drahé a "laurinkám" čelit nedokázaly. Mladoboleslavská společnost proto v roce 1913 liberecký RAF převzala. Poslední model RAF 18/50 HP s bezventilovým (šoupátkovým) motorem systému Knight pak vyráběla pod označením Laurin a Klement RK až do roku 1916.