Tatra, Praga a spol. Jak zmizely značky tuzemských osobních aut? Přežila jen jedna

Petr Korbel
16. 3. 2019 7:04
Z dlouhé řady českých značek osobních vozů přežila jen Škoda. Většina srovnatelně velkých evropských států však dopadla mnohem hůř. A třeba ve Velké Británii, jež bývala největším evropským výrobcem osobních automobilů, zanikly desítky značek, z nichž mnohé byly – na rozdíl od zmizelých českých – světoznámé. Podívejte se, jak tuzemské značky osobních aut odcházely ze světa a jak vypadaly jejich poslední modely.
Foto: Archiv NTM

Z

Poslední písmeno abecedy bylo značkou automobilů, které od poloviny 20. let nabízela brněnská Zbrojovka. Agresivita nacistického Německa a s tím související nutnost prudce zvýšit produkci zbraní přiměly ministerstvo národní obrany v říjnu 1936 k příkazu zastavit výrobu osobních aut ve státní Zbrojovce a využít uvolněnou kapacitu k produkci zbraní. Aby se využily již vyrobené automobilové díly, montáž ještě v roce 1937 dobíhala ve značkovém servise mimo tovární areál. Poslední zlevněné vozy Z 5 Express se tak prodaly až v osudném roce 1938. Celkem Zbrojovka vyrobila zhruba 7500 dvoudobých "zetek".

 

Právě se děje

Další zprávy