Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Toyota

1. Toyota

Dosažené emise v roce 2018: 100,9 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 95,1 g/km
Limit pro rok 2021: 94,9 g/km
Limit překročen o: 0,2 g/km
Odhadovaná pokuta: 18 milionů eur, 0,1 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Toyota dosud patřila mezi nejvzornější automobilky, díky důrazu na hybridní pohon, který se postupně z unikátního Priusu rozšířil i do obyčejných modelů, se jí nedotkl pokles zájmu o naftové motory. Dokonce si mohla dovolit přestat diesely v klasických osobních autech nabízet, a přitom stále snižovat udávané emise CO2. Tato vytrvalá strategie měla přinést své ovoce a automobilka měla splnit limity CO2 bez velkých problémů.

Nakonec ale nemusí stačit ani to, že hybridy (samonabíjecí i do zásuvky) mají příští rok tvořit 71 procent prodejů. Byť je evropský šéf značky Johan van Zyl přesvědčen o opaku, podle posledního vydání zprávy PA Consulting emisní cíl nesplní ani největší japonská značka. Porušení limitů je ale malé: jen o dvě desetiny gramu na kilometr, což znamená pokutu 18 milionů eur, v porovnání s konkurencí drobné.

Kvůli dalšímu snižování emisí musí Japonci přinést čisté elektromobily, luxusní Lexus proto bude mít v nabídce čistě elektrickou verzi modelu UX a další bateriová auta se chystají.

Dlouhodobým řešením by mohla být i technologie vodíkových palivových článků. Druhá generace modelu Mirai by z nich mohla udělat zajímavou alternativu (a sehrát pro ně stejnou roli jako Prius pro hybridy), musí ale rovněž vzniknout dostatečná infrastruktura plnicích stanic.

 

Právě se děje

Další zprávy