Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: OMV

Co se musí pro dosažení limitů změnit?

Předně je nutné nízkoemisní vozidla (elektromobily, plug-in hybridy, hybridy, auta na CNG) prodávat. Toho lze dosáhnout tak, že je zlevníte (cena elektromobilů zatím příliš navzdory očekáváním neklesala) a zároveň zdražíte nebo z trhu zcela stáhnete ta auta, která mají naopak příliš vysokou spotřebu.

Důležité může být i snižování nákladů, které se může týkat nejrůznějších technologických partnerství a majetkových propojení. To srazí výdaje na vývoj i výrobu. Příkladem je spojení FCA s PSA. Do podobného ranku spadá i vývoj otevřených platforem, které pak firmy mohou prodat dále, a získat tak zpět část peněz utracených za vývoj. Zde může být příkladem platforma MEB německého VW, na níž budou vznikat i modely Fordu.

PA Consulting ale zmiňuje i nutnost, aby byly peníze vybrané na pokutách za přílišné emise CO2 použity na vývoj nebo podporu nízkoemisních technologií. Například na výstavbu veřejné sítě nabíječek pro elektromobily. Výši pokut tak zpětně ovlivní i chování výběrčího, Evropské unie.

 

Právě se děje

Další zprávy