Všechen zisk na pokuty. Analytici spočítali, kolik budou automobilky stát limity CO2

Martin Přibyl Martin Přibyl
22. 1. 2020 6:03
Analytická společnost PA Consulting již pátým rokem vydává svoji detailní předpověď toho, jak se automobilky popasují s limity vypouštěného CO2, které jim předepisuje Evropská unie. Po řadě relativně optimistických let přichází ve chvíli, kdy omezení začínají platit, skutečně drsná analýza. Pokutu za přílišné emise dostanou bez výjimky všichni. A někteří odvedou unii více, než vydělají.

Loňskou analýzu PA Consulting si můžete připomenout zde. Firma vždy odhaduje prodeje jednotlivých značek a jednotlivých tříd, z čehož se snaží předpovědět budoucí situaci na trhu a s ní související průměrné emise oxidu uhličitého.

Foto: Renault

3. Renault-Mitsubishi-Nissan

Dosažené emise v roce 2018: 108,2 g/km
Odhadované flotilové emise v roce 2021: 97,8 g/km
Limit pro rok 2021: 92,9 g/km
Limit překročen o: 4,9 g/km
Odhadovaná pokuta: 1,06 miliardy eur, 12,4 % zisku před zdaněním (EBIT) za rok 2018

Francouzsko-japonskou aliancí sice zmítají vnitřní problémy spojené s obviněním jejího bývalého šéfa Carlose Ghosna, ale pro budoucnost a nízkouhlíkové předpisy má dobrý technologický základ: zkušenost Renaultu a Nissanu s elektromobily (Zoe a Leaf), Mitsubishi s plug-in hybridy (Outlander PHEV). Průměrné emise CO2 ji však klesají pomaleji, než PA Consulting původně čekalo. Může s tím souviset i úspěch Dacie, jejíž auta jsou levná a drahé technologie snižující spotřebu jsou jim zapovězeny.

Právě cena je dle PA Consulting tím, na čem může strategie aliance ztroskotat. Společnost chce být lídrem dostupné elektromobility a v roce 2022 mít v nabídce deset čistých elektroaut. Velice významným faktorem pro takovýto plán je tak vývoj cen baterií, které musí klesnout na dostatečnou úroveň, aby byly elektromobily dostupné širokým masám i bez výrazných státních dotací.

 

Právě se děje

Další zprávy