Konec miniaut v Evropě. Třídu Citigo a spol. chce opustit tradiční lídr Fiat

Martin Přibyl Martin Přibyl
6. 11. 2019 13:40
Automobilový koncern Fiat-Chrysler (FCA) čekají velké změny. Kromě plánovaného spojení s francouzským PSA musí italské značky přehodnotit své produktové portfolio. Zásadní dopad to může mít na zákazníky nejmenších aut. Z trhu mohou zmizet evropské bestsellery, Fiaty 500 a Panda.
Fiat 500.
Fiat 500. | Foto: Fiat

Fiat nevydělává. Koncern FCA za třetí čtvrtletí ztratil v Evropě 55 milionů eur, tedy asi 1,4 miliardy korun. Příčin je podle šéfa automobilky Mika Manleyho několik. Mezi ty nejdůležitější patří závislost na malých autech, s nimiž jsou spojené nízké marže, a zastarávající modelová paleta, která je podle něj dokonce nejstarší v celém odvětví.

V portfoliu Fiatu zůstávají vozy, které by se daly označit za relikty minulosti. Třeba malé MPV Fiat 500L, které bylo za první půlrok nejprodávanějším vozem své třídy v Evropě. Důvod je prostý, žádný z jeho přímých konkurentů už se nevyrábí.

Konec hrozí i úspěšnějším modelům: 500 a Panda. Navzdory svému stáří přitom dominují třídě nejmenších vozů. Společně představují celou třetinu prodejů miniaut v Evropě. Zatímco třetí v pořadí Toyota Aygo zaznamenala za první půlrok jen 51 000 prodaných kusů, stylových pětistovek se prodalo přes sto tisíc. Model přitom na trhu kroutí dvanáctý rok. Sedmiletá Panda je o něco mladší a za první půlku roku 2019 ještě úspěšnější, prodalo se přes 105 000 exemplářů, což představuje dokonce devítiprocentní nárůst. 

Pro Fiat je stáří obou modelů i výhodné. Výrobní nástroje již se zaplatily, a tak by náklady na jejich produkci měly být i nižší. Evidentně ale ne tak nízké, aby odůvodnily setrvání modelů v nabídce výrobce. "Ve velice blízké budoucnosti se zaměříme na větší vozy třídy malých aut, kde vidíme vyšší marže i vyšší objem prodeje," cituje prohlášení Manleyho server Automotive News Europe.

Byť ho Manley přesně nestanovil, konec Pandy i 500 může být na spadnutí. Fiat svoji záchranu vidí ve třídě Fabie. Objem prodejů je zde vyšší: zatímco miniaut se Evropě v první polovině 2019 prodalo lehce přes 600 000 kusů, malých vozů téměř 1,5 milionu. Před rokem se ale ze stejného segmentu italská značka stáhla. Přestala nabízet tradiční model Punto. A to navzdory tomu, že se dlouhodobě jednalo o její nejúspěšnější model v Evropě. Tehdejší šéf Fiatu Sergio Marchionne prohlásil, že prodeje vozu jsou tak nízké, že se nevyplatí vyvíjet nástupce. Auto se tak prodávalo s několika facelifty dlouhých třináct let - od roku 2005.

Vývoj novinky by pro Fiat mohl být jednodušší i díky tomu, že po spojení s PSA má přístup k platformě pro malé vozy. Nový Peugeot 208 a Opel Corsa navíc technicky podporují něco, co Fiatu rovněž chybí. Mohou být nabízeny v čistě elektrické verzi. FCA má přitom dlouhodobě problémy s plněním limitů emisí oxidu uhličitého. Své prodeje kvůli tomu v Evropě dokonce spojil s Teslou. 

Analytik Felipe Munoz z JATO Dynamics nabízí pro Automotive News Europe i další možné scénáře. Fiat podle něj může upravit ceny a výbavy pětistovky a Pandy, aby se daly prodávat ve třídě malých aut, anebo využít platformu Pandy a postavit na ní o třídu větší vůz. Taková taktika FCA funguje v Itálii, kde Lancia Ypsilon (větší vůz na základech Pandy) přebrala původní zákazníky Punta.

Nové směřování Fiatu vlastně jen potvrzuje chování dalších automobilek. Třída nejmenších aut je ohrožená kvůli ostřejším nárokům na emise CO2. Ty jsou tak přísné, že jich již není možné dosáhnout úpravami obyčejného spalovacího motoru. Opatření jako elektrifikace jsou v případě miniaut velice nákladná, neznamenají výrazný přínos a zákazníci citliví na cenu by je nezaplatili. Řešením pro ně může být přechod na čistou elektřinu. I ten je ale spojen s výrazným navýšením ceny, které řada kupujících není ochotna akceptovat.

Z těchto důvodů tak v Evropě končí Ford se svým Ka+, Opel s modely Karl a Adam a prodávat se dále nebudou ani bratislavská trojčata, VW up!, Seat Mii a Škoda Citigo se spalovacími motory. Na trhu tak zatím zůstávají kolínské vozy Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1 nebo korejská Kia Picanto. Ojedinělou novinkou v segmentu je ve Frankfurtu představený Hyundai i10.

Řezat se bude i u Alfy

Fiat ale nebude šetřit jen u sebe. Zjednodušení nabídky čeká i strádající Alfu Romeo. Značka milovaná motoristickými nadšenci nedokáže najít recept na to, aby uspěla v moderním světě, aby naplno dokázala konkurovat německým prémiovým značkám. Rozsáhlý plán obnovy modelové palety, který znamenal příchod modelů s pohonem zadních kol jako sedan Giulia a SUV Stelvio, se ukazuje jako nešťastný kostlivec ve skříni, který Manleymu nechal jeho předchůdce Marchionne.

Marchionneho plány byly velkolepé a zahrnovaly mimo jiné kupé s pohonem zadních kol označené tradičním GTV a supersport 8C. Ani jeden z nich se podle posledních informací z Manleyho prezentace k oznámení čtvrtletních výsledků FCA konat nebude. Značce by prodejně příliš nepomohly překonat vlastní stín, vždyť Alfa prodá celosvětově méně aut než Lancia, která s jedním modelem dožívá na italském trhu.

Stelvio a Giulia projdou modernizací, letitý hatchback Giulietta má otevřenou budoucnost. V nabídce přibudou dva modely: kompaktní SUV Tonale a o třídu menší crossover, pravděpodobně vyvinutý ve spolupráci s PSA. K dispozici bude jako čistý elektromobil, tedy podobně jako Peugeot 2008.

Další z problémových značek FCA, Maserati, se podle Manleyho nových modelů dočká. Stávající modely Ghibli, Levante a Quattroporte projdou příští rok faceliftem, chystají se i jejich nové generace a řada nových modelů včetně elektrického sportovního auta.

Jedno je jisté. Pro Carlose Tavarese, který povede nový konglomerát FCA a PSA, je další směřování a úspěch evropských značek koncernu FCA jednou z největších výzev, před nimiž stojí.

 

Právě se děje

před 2 minutami

Přechodných pěstounů ubylo, loni jich bylo nejméně za pět let

V Česku ubylo přechodných pěstounů pro děti v nouzi. Na konci loňska jich bylo 732. Je to nejnižší počet za posledních pět let. Zatím nejvíc bylo těchto profesionálních pěstounů v roce 2017, a to 900. Vyplývá to z výkazů ministerstva práce. Podle organizací na podporu ohrožených dětí a rodin jsou odměny pěstounů nízké. Přechodný pěstoun si měsíčně vydělá 20 000 korun hrubého. Minimální mzda nyní dosahuje 15 200 korun. Průměrná mzda v prvním čtvrtletí podle statistiků činila 35 285 korun.

Česko dlouhodobě sklízí kritiku domácích organizací i mezinárodních institucí za vysoký počet dětí v ústavech. Podle Asociace Dítě a rodina je ČR jednou z posledních zemí Evropy, kde je možné malé děti do zařízení posílat. Sněmovna by mohla rozhodovat o uzákonění zákazu děti do tří let do ústavní péče dávat. Odpůrci návrhu argumentují mimo jiné tím, že je málo pěstounů a o děti by se po omezení takzvaných kojeneckých ústavů neměl kdo postarat. Podle organizací roli hraje výše odměn, které se devět let neměnily. Také o přidání by měla dolní komora hlasovat. Vládní předloha počítá s navýšením o 2000 na 22.000 korun měsíčně. Poslanci navrhují víc.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Orlických horách a na přilehlé straně hranice v Polsku žije nejméně pět vlků

V Orlických horách a na přilehlé straně hranice v Polsku žije v současnosti minimálně pět vlků. Jde o jedno vlčí teritorium, smečka je přeshraniční. V letošním roce přibylo pozorování vlků hlavně na polské straně hranice. ČTK to řekl koordinátor Vlčích hlídek Hnutí Duha v Orlických horách Jan Drapák. Předpokládá, že i letos vlci v regionu vyvedli mladé.

Nepřetržitý pohyb vlků v Orlických horách dokazují stále přibývající nálezy takzvaných pobytových znaků. "Zimní pozorování stop prozradilo v oblasti přítomnost minimálně pěti vlků, zřejmě včetně dvou loňských vlčat. Převážná část pozorování byla letos v zimě na polské straně hranice, zatímco v dubnu a květnu přibývalo stop v Orlických horách," řekl Drapák.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 1 hodinou

Babiš musel kvůli zdravotním problémům zrušit účast na konferenci v Bratislavě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v úterý absolvoval preventivní zdravotní vyšetření, kvůli kterému v pondělí zrušil svou dnešní účast na mezinárodní bezpečnostní konferenci Globsec v Bratislavě. Mluvčí úřadu vlády Vladimír Vořechovský ČTK řekl, že Babiš je nyní v úřadu a věnuje se běžné agendě. Právu Babiš sdělil, že musel navštívit lékaře kvůli zdravotní indispozici s nečekaně zvýšeným tlakem

Babiše v Bratislavě v diskusním panelu týkajícím se ekonomického restartu Evropské unie zastupuje vicepremiér, ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). "Pan premiér se omluvil z důvodu preventivního zdravotního vyšetření, které souvisí s akutními problémy, které nyní řeší," řekl dříve Vořechovský serveru Echo24.

Další zprávy