Volkswagen se netají svými plány stát se největším výrobcem aut na světě. Většina lidí uznává, že auta dělat umí a že jsou po technické stránce na špičce. To, zač ho mnozí kritizují, je vzhled jeho vozů. Často se v této souvislosti používají slova nudný, šedivý, nevýrazný a podobně.
Svého času, dokud nebyla krize, a dokud byl hlavním trhem pro automobilku ten domácí, jistá uniformita byla výhodou. Oni se totiž Němci neradi chlubí svým bohatstvím. A tak si klidně mohouz koupit například Volkswagen Phaeton, protože vypadá vlastně stejně jako Passat. Také toho, že má manželka novou generaci vozu golf si málokdo povšiml. Od té minulé se totiž zvnějšku lišila jen minimálně. Že v útrobách bylo změn hodně, to už je jiná.
Teď se ale pravděpodobně situace změní. Do vzhledu jejich vozů bude brzy hodně mluvit slavný italský designér Giorgetto Giugiaru. 90 procent akcí jeho studia Italdesign Giugiaro koupil koncern VW. Zbytek si ponechá Giugiarova rodina. Sám slavný designér, kterému je nyní 72 let, dosud firmu vede a viceprezidentem je jeho syn Fabrizio.
Volkswagen ví, co dělá
"S tímto podílem v Italdesignu budeme mít účast v jedné z nejproslulejších designových a vývojových společností s jednou z nejbohatších tradic v automobilovém průmyslu," uvedl již při zahájení rozhovorů o koupi studia generální ředitel VW Martin Winterkorn.
To, že je Giugiaro skutečně uznávanou osobností ve světě designu, svědčí i to, že ho v roce 1999 novináři zvolili designérem století a je i v Automobilové síni slávy.
Že Volkswagen udělal tento krok, je poměrně logické. Volkswagen totiž s firmou Italdesign Giugiaro již dlouho spolupracoval. Například vzhled první generace Golfu s tehdy poměrně revoluční karosérií hatchback, je jeho dílem. Vytvořil pak také skoro již kultovní Scirocco první generace, či Audi 80.
Giorgetto Giugiaro
- narodil se 7.4. 1938 ve městě Garessio
- dědeček i otec malovali obrazy s náboženskou tématikou
- navštěvoval uměleckou školu a po večerech si kreslil auta
- na výstavě si jeho obrázků všiml tehdejší technický ředitel Fiatu
- v 17 letech začal pro Fiat pracovat
- ve 21 letech ho získal Bertone jako šéfa svého tylistického týmu
- v roce 1967 založil studio Italdesign
Kreslil supersporty i městská vozítka
Kromě toho ale pracoval i pro řadu dalších značek, nejen automobilových. Auta kreslil zpočátku zejména pro italské značky Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Lancia i Lamborghini. Za všechny můžeme jmenovat například Alfy Romeo Alfasud, Alfetta, Brera, Maserati Bora, Maserati MC12, Lamborghini Gallardo, ale i masově vyráběné minivozy jako byly Fiaty Uno, Punto, Panda.
Je autorem designu Lotusu Esprit, slavného BMW M1, Renaultu 19, Mini Clubman a desítek dalších aut. V posledních letech jeho studio čím dál více spolupracovalo i s čínskými automobilkami.
V současné době firma Italdesign Giugiaro zaměstnává zhruba 800 lidí a její roční tržby přesahují 100 milionů eur (2,6 miliardy Kč.