Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
PředchozíPokračovat

Proudění, které stojí energii

Foto: Audi

Odpor vzduchu je odvěký nepřítel pohybu. Rekreačnímu cyklistovi ve vzpřímené poloze nedovolí překonat rychlost kolem 25 km/h, v aerodynamických tunelech dnes správný postoj trénují i sjezdoví lyžaři.
U osobního auta jde do tuhého kolem sedmdesátky, kdy odpor vzduchu začne hrát větší roli než tření pneumatik a hmotnost. Čím rychleji jedeme, tím větší díl energie požírá. Při sto třicítce na rovné dálnici padnou na rozrážení vzduchu dvě třetiny energie.

PředchozíPokračovat
 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy