Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Archiv Pavla Kasíka

1934: Tatra 77, Cd 0.36

Hans Ledwinka v kopřivnické Tatře snil o lidovém autě, jež by i s malým levným motorem krájelo vzduch alespoň 75 km/h. Osud a šéfové ale rozhodli jinak, nejznámější Ledwinkovy Tatry jsou luxusní koráby.
Model 77 se stal v roce 1934 senzací pařížského autosalonu. Aerodynamika dovolila s poměrně slabým motorem dosáhnout rychlosti 145 km/h, a zatímco Rumplerův design na technické danosti doplácel, Ledwinkův je povýšil na krásu. Dnes Tatru 77 a 87 najdeme i v uměleckých sbírkách.
Šťastný osud přesto neměly, a to nejen kvůli okupaci a válce. Malé série se odrážely v ceně na úrovni luxusní třídy, na kterou byl tento přístup příliš kompromisní. Auto s motorem vzadu bylo při vysoké rychlosti nestabilní, v zatáčkách přetáčivé a v zimě špatně topilo.
V sedmdesátých letech byl Tatře 87 naměřen činitel odporu 0,36, poválečnému Tatraplanu 0,32. V médiích se lze setkat s hodnotami 0,21 až 0,25, které však vycházejí z nepřesných měření se zmenšenými maketami.

 

Právě se děje

Další zprávy