Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Mercedes-Benz

Ideálem je hladké proudění i malá plocha

Snímek dvou historických Mercedesů názorně ukazuje dva klíče k aerodynamice. Prvním je čistota proudění. Červené luxusní kupé W187 nechává vzduch narážet na vysokou masku a vířit kolem blatníků se stupačkami. Závodní typ 300 SL Competition z roku 1952 je zaoblený a zapouzdřený, vyvolává minimum parazitního proudění. Má tedy nízký činitel odporu vzduchu, označovaný zkratkou Cx nebo Cd. Jeho hodnotu obecně zlepšuje také zakrytí spodku nebo splývavá záď. Proto mají liftbacky a kupé nižší činitel odporu než kombíky a hatchbacky.
Činitel odporu se násobí druhým důležitým parametrem, čelní plochou. Tu má na našem snímku zjevně nižší závoďák, je prostě celý nízký. Vysoká auta s velkou čelní plochou, typicky SUV, tedy mají velký odpor vzduchu, i když úpravami povrchů dosáhnou čistého proudění.

 

Právě se děje

Další zprávy