Před 40 lety začala běžným autům velet aerodynamika. O kolik jsme dnes dál?

Martin Frei Martin Frei
20. 4. 2022 6:03
Na pařížském autosalonu se v roce 1982 odehrály dvě premiéry, které významně ovlivnily vývoj osobních aut. Zatímco do té doby aerodynamika promlouvala do designu jen u pár výstředních značek, s Audi 100 a Fordem Sierra zasáhla samotný střed trhu. Některé zákazníky to tehdy téměř vyděsilo, ale dnes patří oba vozy ke klasice a brzy je následovaly další.
Foto: Saab

1949: Saab 92, Cd 0.30

Také ve Švédsku myšlenka lidového vozu zaujala letecké inženýry. Přísně aerodynamický tvar kapky použili hned v roce 1949 na modelu 92 a dosáhli činitele odporu rovných 0,30.
Proti soudobému Volkswagenu Brouk, který vykázal Cd 0,45, zaujmou hladší boky se zapuštěnými blatníky, krátká příď a o to splývavější, letecky čistá střecha. Jí padl za oběť dokonce i vstup do kufru, nakládat se muselo vnitřkem.
Význam aerodynamiky dokládá rozdíl v jízdních výkonech. Zatímco Brouk k dosažení stovky potřeboval čtyřválec o 25 kilowattech, Saabu stačil dvouválec s 18 kilowatty.
Tvaru kapky se Švédi drželi dalších padesát let. Snížit činitele odporu na 0,28 však musel až typ 9-3 Sport Sedan v roce 2002.

 

Právě se děje

Další zprávy