Spolupráce Ssangyongu s německou luxusní značkou začala v roce 1991. Korejci získali přístup k technice Mercedesu a na jejím základě vyvinuli SUV Musso, které se dokonce jednu dobu prodávalo s trojcípou hvězdou na kapotě. Podobně úzká spolupráce s Mercedesem je dávno pryč, Ssangyong mezitím vystřídal několik majitelů (patřil Daewoo, čínskému koncernu SAIC a nyní je jeho vlastníkem indická Mahindra), ale technika Mercedesu v jeho autech zůstává.
Ač to na první pohled vypadá, Rexton do velké míry není jen tak ledajakým SUV, jako je třeba Kia Sorento, Hyundai Santa Fe nebo třeba Mercedes GLE a BMW X5. Pod karoserií, která oproti starším neortodoxně tvarovaným modelům působí příjemně nekonfliktně, se totiž skrývá poctivý žebřinový rám, který je typický spíše pro pick-upy nebo off-roady.
Ani systém 4×4 není z těch, které pracují, aniž byste o nich věděli. Rexton má pevně přiřaditelný pohon předních kol. To je skvělé v terénu nebo na sněhu, kde se můžete spolehnout na pevné rozdělení síly mezi nápravy v poměru 50 : 50. Budete mít jistotu, že budou vždy zabírat kola vpředu i vzadu. Na suchém asfaltu je ale takový pohon 4×4 lepší vypnout a Rexton "přehodit" do režimu 2H, kde jsou poháněna jen zadní kola. Jinak hrozí poškození hnacího ústrojí v zatáčkách, protože dochází k nežádoucím pnutím. Chybí totiž mezinápravový diferenciál.
Účinným pomocníkem pro znalce je i redukce, tedy krátké převody, díky nimž se auto dokáže pomalu sunout náročným terénem. Stačí otočit ovládacím kolečkem o pozici dále, auto ale musí stát a mít zařazený neutrál.
Nastavení pohonu všech kol dokumentuje to, že Rexton je auto pro ty, kteří vědí, co chtějí. Hodí se na tahání těžkých přívěsů, s automatem zvládne zapřáhnout až tři tuny, obstojí při jízdě po nezpevněných cestách a ve sněhu, protože má bytelnou čtyřkolku a světlá výška je 224 milimetrů.
To vše s sebou pochopitelně nese určité kompromisy. Začít musíme u nastupování, pokud máte méně než nějakých 180 centimetrů, rozhodně si připlaťte 29 800 korun za nášlapné prahy. V autě se totiž sice sedí relativně příjemně, ale vysoko, až nad zmíněným žebřinovým rámem. Menší postavy tedy přijmou s povděkem, že se do auta dá s nášlapy nastupovat jako po schůdkách.
Druhou věcí je pak jízdní projev na silnici. S Rextonem si musíte najít rytmus, pečlivě volit nájezdy do zatáček a stopu v nich, pak se s ním dá jezdit příjemně svižně. Rychlé změny směru mu nevoní, na nerovnostech se karoserie nepříjemně houpe a otřásá, rázuje i řízení. To je daň za vysoko položené těžiště a schopnosti v terénu.
Pomineme-li přibližně desetilitrovou spotřebu, je příjemným překvapením motor. Kultivovaný diesel o objemu 2,2 litru je naladěn tak, aby tahal z nízkých otáček, což se hodí v terénu, ale i na silnici. Sedmistupňový automat, který pochází od Mercedesu, také funguje dobře. Není tak rychlý jako nejmodernější samočinné převodovky, řadí ale hladce a příjemně.
Jako příjemné by se dalo hodnotit i odhlučnění a pohodlí předních sedadel. Z Rextonu je díky tomu poměrně dobré auto na dlouhé cesty.
Na délku má vrcholný Ssangyong 4,85 metru a nabídne tak navíc prostorný interiér. Vzadu se nám kromě královského místa pro kolena i hlavu líbily dlouhé sedáky, které budou i dospělým hezky podpírat stehna, do kufru se v pětimístném provedení vejde v základní konfiguraci více než 1000 litrů nákladu.
Rexton nestrádá ani v oblasti výbavy. Ta odpovídá dnešnímu standardu velkých aut. K dispozici je buď standardně nebo za příplatek vyhřívaný volant, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla, 360° kamera s ostrým obrazem, jež usnadní parkování, bezklíčové odemykání a startování, varování před auty v mrtvém úhlu a před opuštěním jízdního pruhu, nouzové brzdění nebo čtení dopravních značek.
Ssangyong Rexton 2.2 e-XDI Premium 4WD aut.
Motor: naftový 4válec, 2157 cm3, turbo
Výkon: 133 kW v 4000 ot./min.
Točivý moment: 420 Nm při 1600 ot./min.
Nejvyšší rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,0 s
Kombinovaná spotřeba: 7,6 l/100 km
Provozní hmotnost: 2206 kg
Objem zavazadlového prostoru: 1051 l
Cena od: 1 042 800 Kč
A dojem z auta vylepší i sedadla čalouněná jemnou kůží s diamantovým prošíváním, palubní deska také vypadá docela k světu. Ergonomie připomíná Hyundai nebo Kiu, zpracování je solidní, výtku si zaslouží snad jen tvrdý plast nad displejem navigace a také to, že veškerá menu v autě jsou jen v angličtině.
Ve finále jsou to ale jen drobnosti, které snadno omluví cena auta. Rexton začíná s pohonem zadních kol na 714 900 korunách, testovaná plná výbava se čtyřkolkou a automatem se jen lehce dostane nad milion. A to jsou za takto velké auto s ohledem na jeho přepravní a terénní schopnosti výtečné peníze.
Jistě není tak kultivované jako vozy se samonosnou karoserií, zato ale nabídne schopnosti, které řada moderních SUV v honbě za vychováním nechala stranou. Spíše než konkurencí pro Kiu Sorento a Hyundai Santa Fe je to protivník Toyoty Land Cruiser. Oproti ní je sice jednodušší, ale také výrazně levnější.
K úspěchu Ssangyongu na českém trhu je ale klíčová zejména dealerská síť. V současné době má prodejce tři: v Českých Budějovicích, Rokycanech a v Ústí nad Orlicí. Pokrývá tedy Šumavu i Krkonoše, tedy místa, kde by Rexton měl mít na úspěch doslova zaděláno.