Nebezpečné pro své okolí i vlastní posádku. Euro NCAP kritizuje bezpečnost dodávek

Toyota Proace, ilustrační foto
Citroën Jumper: bronzový, 32 %. U auta poměrně dobře funguje příplatkové nouzové brzdění za jiným autem, nereaguje však na chodce nebo cyklisty. Z ostatních asistenčních systémů umí Jumper jen číst dopravní značky a za příplatek sledovat mrtvý úhel. Vedení v jízdním pruhu chybí, stejně jako upozornění na nezapnutý pás u spolujezdce.
Citroën Jumpy: bronzový, 37 %. I v případě menšího Jumpyho je nouzové brzdění dostupné jen za příplatek, hůře však funguje ve vyšších rychlostech, kdy auto není schopno bezpečně zastavit. V omezené míře však reaguje na chodce. Varování před opuštěním jízdního pruhu funguje až v rychlostech nad 80 km/h. Standardem je čtení dopravních značek, sledování pozornosti řidiče a Jumpymu nechybí ani upozornění na nezapnutý pás spolujezdce. To však nesplňuje požadavky Euro NCAP, a tak za něj Jumpy nedostal body.
Fiat Ducato: bronzový, 28 %. Fiat Ducato je technickým dvojčetem Citroënu Jumper, technická výbava je tedy totožná. Nějaké body si odnáší za systém nouzového brzdění, který však u Fiatu v testu fungoval o něco hůře než v případě Citroënu.
Fiat Talento: nedoporučen, 5 %. Fiat Talento je podle Euro NCAP dodávkou s vůbec nejhorší výbavou asistenčními systémy. Chybí nouzové brzdění, držení v jízdním pruhu, čtení dopravních značek, nebo dokonce upozornění na nezapnutý pás spolujezdce.
Foto: Toyota
Martin Přibyl Martin Přibyl
13. 1. 2021 13:50
Nezávislá organizace Euro NCAP se zabývá bezpečností osobních aut a nejvíce se proslavila svými hvězdičkami, jimiž hodnotí chování aut při simulovaných nárazech a dnes i funkčnost jejich asistenčních systémů. Nově si posvítila na bezpečnost lehkých užitkových vozidel, jejichž provoz zažívá boom i kvůli koronaviru a nárůstu množství objednávek z e-shopů.

Jak jsou ale podobné dodávky bezpečné? Během posledních let jejich řidiči dobrou pověst nezískali. V Británii jim říkají "muži v bílé dodávce", neustále pospíchají, protože honí svůj rozvážkový plán, a s tím je spojené i telefonování za volantem a to, že si usnadňují život při nastupování a vystupování. "Jsou známí porušováním rychlostních omezení, nedostatečnou pozorností nebo tím, že si nezapínají bezpečnostní pás," píše na svém webu organizace Euro NCAP.

NCAP sice připouští, že "bílé" dodávky nebourají častěji než jiné druhy vozidel, ale následky takových nehod bývají horší, s odkazem na údaje Evropské komise uvádí, že ve čtyřech procentech případů při nich dochází ke smrtelným nebo vážným zraněním. Nejčastější příčinou takových nehod je ztráta kontroly nad vozidlem při čelních střetech nebo nárazech zezadu.

Jaká je však vůbec bezpečnost aut jako takových? Testy Euro NCAP ukazují, že nikterak valná. Odborníci dvakrát simulovali čelní náraz Nissanu NV400 (identickou dodávku koupíte i jako Renault Master a Opel Movano) s padesátiprocentním přesahem a v rychlosti 50 km/h. Jednou se auto střetlo s částečně deformovatelnou mobilní bariérou (to je od roku 2020 standardní součást crash testů) a podruhé s Nissanem Juke.

Ač přitom posádka dodávky seděla v podstatně těžším autě, NV400 byla naložena na polovinu svého užitečného zatížení, a vážila tedy 2848 kilo, zaznamenaly senzory na obou figurínách vysoké nebezpečí poranění hrudníku, kolen, stehenních kostí a pánve.

Pro ilustraci některých bezpečnostních obav komerčních dodávek narazil do kompaktního SUV Nissan Juke napůl naložený Nissan NV400. | Video: Euro NCAP

Příčinou může být i to, že dnes naprosto běžné prvky pasivní bezpečnosti se dodávkám vyhýbají. NCAP upozorňuje na to, že jen šest z devatenácti dodávek, které firma celkově posuzovala, má standardně dva čelní airbagy (tedy nejen pro řidiče, ale i spolujezdce), boční airbagy se standardně nemontují do žádné.

"Nejvíce se opomíjí především bezpečnost spolujezdce, chybí upozornění na nezapnutý pás, omezovače tahu pásů a airbagy," píše organizace. Zajímavé je, že osobní verze dodávek těmito prvky běžně disponují.

Druhou stranou mince pak je to, že dodávky nejsou stavěné ani partnersky. Jejich vysoká hmotnost a tuhá konstrukce mohou být při nehodě nebezpečné pro druhou stranu, tedy posádku druhého vozu.

Během crash testu s Nissanem Juke (při havárii naložen na 1548 kilogramů) pronikl přední podélný nosník NV400 hluboko do přídě malého crossoveru. O poznání horším následkům pro posádku Juku zabránilo to, že crossover sám o sobě je velice bezpečný. V roce 2019 si z crash testu odnesl pět hvězdiček a za ochranu posádky získal 94 procent.

Podle NCAP však v případě staršího nebo menšího auta, případně nárazu ve vyšší rychlosti, mohou být následky o poznání horší. Organizace proto výrobcům jasně doporučuje, aby při návrhu svých lehkých užitkových vozidel brali větší ohled na jejich partnerské chování při srážce.

Organizace však poslední dobou klade důraz i na nejrůznější aktivní bezpečnostní systémy, jejichž úkolem je havárii zabránit. Jedná se například o nouzové brzdění, monitorování slepého úhlu a další.

V případě těchto systémů se však ukázalo, že jimi většina lehkých užitkových aut v Evropě nedisponuje. NCAP si navíc stěžuje na to, že z marketingových podkladů často není jasné, co vše se v základní výbavě nabízí a jak se tato bezpečnostní výbava liší země od země.

Pokročilé systémy aktivní bezpečnosti tak jsou většinou dostupné za příplatek. Nejlepší nabídku má Ford, VW a Mercedes-Benz, nejhorší naopak Fiat, Nissan a Renault.

Během testů funkčnosti těchto aktivních systémů se pak ukázalo, že často nefungují na stejné úrovni jako u osobních aut. Například nouzové brzdění u dodávek často neumí rozeznat chodce nebo cyklistu. Další asistenti jako samočinné udržování v jízdním pruhu, varování před jeho opuštěním nebo hlídání slepého úhlu pak často nejsou tak účinní jako u osobáků. Stejně tak autům chybí informace o aktuálním rychlostním omezení, které by získávaly z navigace nebo značek.

To vše je pochopitelně dáno i dlouhým modelovým cyklem užitkových vozů, který je často dvakrát tak dlouhý než u běžného osobního auta. V technologické výbavě tak "užitkáče" snadno ztrácí krok. Mezi další důvody patří vysoký tlak na cenu ze strany zákazníků, takže se tyto systémy často do základní výbavy nedávají, aby lehká užitková vozidla zbytečně neprodražovaly. 

Co se aktivních jízdních asistentů týče, NCAP přidělil testovaným modelům dokonce hodnocení: zlaté, stříbrné, bronzové nebo žádné. Na kompletní výsledky se můžete podívat do galerie, jako nejlepší dodávky byly oceněny VW Transporter, Ford Transit a Mercedes-Benz Vito.

Naopak nejhorších výsledků dosáhly příbuzné Fiat Talento a Renault Trafic a další trojice sourozenců Renault Master, Opel Movano a Nissan NV400. U některých z nich dokonce nejsou asistenční systémy dostupné vůbec.

 

Právě se děje

před 5 hodinami

Irské zdravotnictví zasáhl kybernetický útok, očkování proti covidu-19 to neovlivnilo

Počítačový systém irského zdravotnictví zasáhl kybernetický útok. Všechny informační systémy dnes byly vypnuty z důvodu ochrany před vyděračským softwarem, ale program očkování proti covidu-19 to neovlivnilo, uvedl provozovatel služeb. Podle vlády za napadením stojí mezinárodní gang a jde nejspíš o dosud nejvážnější kybernetický útok na irský stát, uvedla agentura Reuters.

Šéf irské zdravotní služby (HSE) Paul Reid řekl, že odstavení systému má fungovat jako preventivní opatření s cílem ochránit co největší množství informací.

"Je to velmi sofistikovaný útok, není to jen běžný útok. Má dopad na všechny naše národní a lokální systémy, které by byly zapojeny do všech našich služeb," řekl Reid veřejnoprávní televizi RTÉ. "Očkovací program naštěstí pokračuje, je to oddělený systém," vysvětlil Reid. Útok podle něj postihl převážně informace uložené na centrálních serverech, a ne nemocniční zařízení, lékárny nebo lékařské ambulance.

"Máme co do činění s kyberzločineckými gangy, kterým jde o peníze. Pokoušejí se zakódovat a uzamknout naše data a pak nám je nabídnout zpátky za výkupné," uvedl Ossian Smyth, náměstek vlády zodpovědný za informační systémy. "Dali jsme jasně na srozuměnou, že žádné výkupné platit nebudeme," řekl novinářům irský premiér Micheál Martin.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Arménský premiér žádal Putina o vojenskou pomoc kvůli incidentu a Ázerbájdžánem

Arménský úřadující předseda vlády Nikol Pašinjan v pátek požádal ruského prezidenta Vladimira Putina o pomoc, včetně vojenské, v souvislosti se středečním incidentem v pohraničí s ázerbájdžánskými vojáky. Premiér o tom podle agentury TASS informoval na zasedání parlamentu.

Arménské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že ázerbájdžánské ozbrojené síly se ve snaze "upravit hranice" pokusily provést "určité práce" v jedné z příhraničních oblastí Sjunikské provincie. Po intervenci jednotky arménské armády ázerbájdžánští vojáci tyto práce přerušili a nyní strany jednají o urovnání vzniklého konfliktu.

Premiér incident označil za pokus Ázerbájdžánu přivlastnit si území Arménie. Podle něj ázerbájdžánské ozbrojené síly překročily státní hranici a pronikly na arménské území do hloubky 3,5 kilometru.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Pohár bude bez fanoušků, vstupenky si rozdělí partneři

Fotbalová asociace České republiky nebude moci kvůli aktuálním protikoronavirovým opatřením poskytnout finalistům domácího poháru vstupenky pro volný prodej fanouškům. Povolená kapacita 10 procent diváků na stadionu je pro zápas mezi Plzní a Slavií vyhrazena dlouhodobým partnerům. Uvedli to představitelé soutěže na twitteru.

"Aktuální epidemiologická výjimka stanovuje maximální možnou hranici naplnění stadionu na deset procent celkové kapacity. Ta je určena pouze dlouhodobým partnerům a z tohoto důvodu nemůže momentálně FAČR zahájit prodej vstupenek na finálový zápas," uvedli zástupci soutěže.

"Vzhledem k aktuálním opatřením neobdrží klub od FAČR žádnou volnou kapacitu vstupenek, které by mohly být nabídnuty do volného prodeje pro fanoušky," informoval na svých stránkách i plzeňský klub.

Finálový duel, v němž mohou slávisté završit double, se uskuteční v plzeňské Doosan Aréně 20. května od 17:00.

Zdroj: ČTK
Další zprávy