Automobilová destrukce, která zachraňuje životy. Volva dopadla na zem z 30 metrů

Švédská automobilka Volvo připravila podle svých slov nejextrémnější crash test své historie. Deset svých aut tentokrát nerozbořila o zeď v laboratoři, ale pustila je na zem z výšky 30 metrů, což odpovídá desetipatrovému domu. Důvodem byl výzkum a školení záchranářů.
Crash test Volva, auto padalo z výšky 30 metrů. | Video: Volvo Cars

Volvo se podobným způsobem pokusilo nasimulovat poškození, jehož při obyčejném nárazu do zdi nedosáhne. Auta se měla zdeformovat tak, jak se to děje při nejzávažnějších nehodách, však také při volném pádu z výšky třiceti metrů dosahuje auto při nárazu na zem takřka devadesátikilometrové rychlosti. Aby bylo ale poškození co největší, Volvo dokonce některá auta z jeřábu shodilo několikrát. 

V reálném světě by k takovým poškozením mohlo dojít například při nárazu vysokou rychlostí do pevné bariéry, do kamionu nebo ve chvíli, kdy do boku vozu narazí ve vysokém tempu jiné auto. Před každým shozem inženýři přepočítali síly, kterým musí být auto vystaveno, aby se dosáhlo požadovaných poškození.

Posádka v autě v takových případech bývá velice těžce zraněna a její životy závisí na co nejrychlejším zásahu záchranných složek. Ke slovu přicházejí hydraulické nůžky, kterým se také říká čelisti života, a záchranáři hovoří o tzv. zlaté hodince. Aby těžce poranění pasažéři přežili, musí se do hodiny dostat do nemocnice.

Vraky aut puštěných z jeřábu proto posloužili záchranářům jako jakési školní pomůcky. "Tohle je poprvé, kdy jsme auta shodili z jeřábu. Následkem tohoto crash testu jsou extrémní deformace, myslím, že jsme pro záchranáře připravili skutečnou výzvu," říká Håkan Gustafson z oddělení výzkumu dopravních nehod u Volva.

Záchranáři pak měli jedinečnou příležitost hledat na těchto vracích správný postup při zásahu, vyzkoušet si nanečisto nejrůznější nástroje. "Běžně si kvůli takovému tréninku sháníme auta na vrakovištích. Bývají deset, patnáct, někdy i dvacet let stará, dost se tedy liší od dnešních moderních, a to bezpečnostní výbavou nebo tvrdostí použité oceli," přibližuje jedinečnost testu záchranář Jens Molin. Pro záchranáře a posádku při nehodě je tedy podobný test na moderních autech velice důležitý.

Záchranáři si při testu navíc snažili s vědeckou přesností zaznamenávat veškeré postupy, co nejpřesněji to jde: měřit potřebný tlak, použitou sílu i čas, který zaberou jednotlivé úkony. "Naším cílem je být lepší v tom, co děláme, dostat se k lidem dříve, abychom měli větší šanci je zachránit," vysvětluje Molin.

Naměřená data a výsledky testu Volvo plánuje následně zveřejnit v obsáhlé studii. Ta pak bude přístupná záchranářům po celém světě, aby i oni mohli zdokonalit svoje postupy při vysvobozování lidí z aut nabouraných při těžkých nehodách. Ostatně podobně Volvo zveřejňuje výsledky svých bezpečnostních výzkumů i v dalších oblastech.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 44 minutami

Tortorella skončil po šesti letech jako trenér hokejistů Columbusu

Hokejové kluby Columbus a Arizona se po skončení základní části NHL a marné snaze dostat se do play off rozhodly ke změně trenéra. V Columbusu skončil po šestiletém angažmá John Tortorella, tým Coyotes už do nové sezony nepovede Rick Tocchet, který na střídačce Arizony strávil čtyři roky.

Vedení Blue Jackets den po zápase s Detroitem oznámilo, že po vzájemné dohodě s Tortorellou neprodlouží smlouvu. Dvaašedesátiletý kouč dovedl po svém příchodu Columbus čtyřikrát za sebou do play off, v prvních 15 sezonách od vzniku klubu přitom tým do vyřazovacích bojů prošel jen dvakrát.

Letos se mužstvu nedařilo a od posledního místa v Centrální divizi ho nemohla zachránit ani závěrečná výhra 5:4 v prodloužení nad Detroitem. Do bojů o Stanleyův pohár nepostoupil Columbus poprvé od roku 2016.

Tortorella nasbíral během 20 sezon v NHL 673 vítězství, což z něj dělá nejúspěšnějšího amerického trenéra ligy. V roce 2004 dovedl Tampu Bay k zisku titulu, působil i v New York Rangers a ve Vancouveru.

O pět let mladší Tocchet dovedl Arizonu v Západní divizi na 5. místo. "Po setkání s Rickem jsme se dohodli, že změna kouče je v nejlepším zájmu klubu," uvedl generální manažer Bill Armstrong. Za čtyři roky pod Tocchetovým vedením prošli "Kojoti" do bojů o Stanley Cup jen loni.

před 1 hodinou

V areálu slévárny v Týnci nad Sázavou hořelo, škoda je 4 miliony

V areálu slévárny v Týnci nad Sázavou na Benešovsku v neděli hořelo, škoda činí čtyři miliony korun. Příčinou vzniku požáru byla technická závada na transformátoru, uvedl v tiskové zprávě mluvčí středočeských hasičů Jaroslav Gabriel. Hasiči doporučili lidem v okolí, aby omezili větrání. Únik oleje z transformátoru do okolí hasiči nezaznamenali.

K požáru olejového transformátoru hasiči vyjížděli před 12.00, "Po příjezdu rozhodl velitel zásahu o vyhlášení druhého stupně poplachu a zároveň požádal o vyslání dalších hasičských jednotek, neboť plameny ohrožovaly sousední transformátor a střechu elektrorozvodny," popsal situaci mluvčí.

Na místo byli přivoláni i specialisté z chemické laboratoře hasičů. "Únik transformátorového oleje však nebyl zaznamenán. Toto by měl následně potvrdit rozbor vzorků odebraných nejen přímo v místě požáru, ale také z nádrží v čistírně i z řeky Sázavy," sdělil mluvčí.

"Po ochlazení objektu byla rozvodna odvětrána přetlakovým ventilátorem a zkontrolována opakovaným měřením termokamerou," oznámil Gabriel. Po 14.00 už na místě zůstali kvůli dohledu jen místní dobrovolní hasiči, o šest hodin později si po závěrečném průzkumu objekt převzal zástupce firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy