Moped Stadion S23 za 317 tisíc korun. Rekord z letošního jara na online dražebním portálu Aukro zaujal nejednoho nadšence do auto a moto veteránů. I když jde o vzácný typ na export, jehož se během pouhých tří let vyrobilo jen něco přes 2000 kusů a i v minulosti se vždy prodával za vysoké sumy, taková částka byla extrémní. Dokazuje, že o veterány je čím dál větší zájem.
Počet nabízených veteránů se na Aukru v poslední době značně zvedá a jdou nahoru i ceny, za které se prodají. Podle Pavla Krejčíře, odborníka na starožitnosti a sběratelství ve společnosti Aukro, se nabídka rapidně zvedla v roce 2020 a od té doby neklesá.
"V roce 2020 jsme sledovali zhruba 60% meziroční nárůst oproti hodnotám v letech 2018 a 2019. Loni jsme pak počet prodejů v porovnání s rokem předchozím zopakovali. Letos už majitelé nabízejí spoustu krásných veteránů, viz třeba dubnová aukce zachovalého mopedu Stadion S23, kterou sledovalo přes 900 uživatelů a jež skončila prodejem za 317 tisíc korun, či Jawa 250 "pérák", která se u nás v březnu prodala za 166 tisíc," říká Krejčíř.
Veterány jsou na Aukru hit, od roku 2018 do současnosti proběhlo 14 265 prodejů. Historická auta a motocykly se na celkových prodejích v auto-moto sekci podílí více než z poloviny.
"Každý rok je ale jiný, což závisí především na tom, kolik majitelů se rozhodne v daném roce svůj poklad prodávat. V roce 2021 byl poměr prodaných veteránů vůči zbytku 67 % a v roce 2022 jsme zatím na 76 %, čili můžeme pozorovat rostoucí trend," dodává Krejčí. Kategorie Auto-moto je s více než 160 tisíci aktuálními aukcemi nyní dokonce na Aukru třetí největší a přeskočila i kategorii Starožitnosti a umění.
Prodeje tedy rostou, ale zájem o určité konkrétní modely je neměnný. Stále jsou v kurzu především historické motocykly Jawa a samozřejmě československé značky obecně, tedy i ČZ, mezi automobily vede Škoda či Tatry. Například v roce 2018 tvořil podíl prodejů motocyklů značky Jawa 47 % z celkových prodejů motoveteránů, poměr v loňském a předloňském roce mírně klesl na 41 % a v letos je zatím přesně na 50 %, značka ČZ vykazuje v letošním roce 13procentní podíl.
Je však velmi těžké přesně vysledovat, jak si ceny konkrétních typů vedou v čase, a to proto, že stroje jsou nabízené v různém stavu, a těžko se tedy dají srovnávat, navíc majitelé často své stroje nesprávně popisují, případně zařadí do nesprávné rubriky. Těžko se pak podle Krejčíře tvoří přesnější statistika. Nicméně v průměru se cena automobilového veteránu pohybuje kolem 22 tisíc korun, u motocyklových veteránů pak kolem 16 tisíc korun.
Alespoň podle inzerátů na motocykly Jawa, a to například na typ 250 "pérák" a také na malé typy 50/550 "pařez" a pak typ 50/555, je evidentní, že jejich ceny skutečně výrazně rostou.
Třeba v roce 2018 se nejdražší zachovalý pérák s doklady prodal za 100 tisíc, druhý za 60 tisíc. Letos se Jawa 250 "pérák" vydražila za 166 tisíc, druhá za 150 tisíc korun. Mimochodem, že je o pérák mezi nadšenci do veteránů velký zájem, dokazují i data online inzertního portálu Sbazar.cz.
"Od začátku roku se v kategorii Veteráni objevilo v průměru za měsíc 1437
nových inzerátů a nejvyššímu zájmu se tato kategorie těšila loni v lednu, kdy počet zobrazených detailů inzerátů v kategorii přesáhl 410 tisíc. Nabídkou s největším počtem zobrazení mezi veterány byl za poslední rok inzerát na prodej renovovaného motocyklu Jawa 250 "pérák". Šlo o nejzobrazovanější nabídku v kategorii Veteráni vůbec," říká Pavel Chmelík, produktový analytik Sbazar.cz. Aktuálně.cz oslovilo s prosbou o data také provozovatele portálu Bazoš.cz, ten však neodpověděl.
Malé Jawy a mopedy Stadion jsou skokanem roku
Malé motocykly Jawa jsou v kurzu. "Pařez", v patinovém stavu a s doklady, se před čtyřmi lety na Aukru dražil obvykle za cenu pod 40 tisíc, dnes minimálně za dvoj- či spíše trojnásobek.
Zájem se rapidně zvedl také o mopedy, třeba Jawetta Sport či Standard a především Stadiony. V roce 2018 se první S1 zvaný splašené trubky dražil za cenu maximálně 30 tisíc, loni se S1 vydražila i za 145 tisíc, rozšířenější S11 byla loni minimálně dvakrát dražší než před dvěma lety. Zmíněný exportní Stadion S23 se v roce 2018 vydražil za 95 tisíc korun, loni už vystoupal na částku 270 tisíc a letos rekord překonal s cenou 317 tisíc.
20 nejdražších auto- a motoveteránů prodaných na Aukru za rok 2021
1. Tatra 813 8×8 Kolos - tahač přívěsů | 601 600 Kč | 11. Jawa 90 balíček motocyklů | 187 800 Kč |
2. Škoda Spartak 445 | 350 000 Kč | 12. Skútr ČZ 175 typ 502.00, r.v. 1963, najeto 27860 km, 1. majitel | 185 200 Kč |
3. Čtyřtaktní prototypová ČZ 180 OHC | 305 000 Kč | 13. Jawa 250 "pérák" | 170 400 Kč |
4. ČZ 98 | 300 200 Kč | 14. CBX 1000 | 165 200 Kč |
5. Stadion S 23 | 270 200 Kč | 15. Jawa 1938 | 165 000 Kč |
6. Jawa 579 "Libeňák" | 237 200 Kč | 16. Jawa Robot | 164 671 Kč |
7. Studebaker Lark Daytona cabrio | 225 000 Kč | 17. Jawa 250 "pérák" | 162 200 Kč |
8. ČZ 175 rok 1937 | 211 500 Kč | 18. Škoda Garde | 161 860 Kč |
9. Řemenový motocykl Le Grimpeur 175cc r.v 1924 | 200 600 Kč | 19. Jawa 250 Pérák r.v. 1953 s TP | 160 600 Kč |
10.BMW R2 - 1932 | 197 800 Kč | 20. Jawa 250 Pérák s platným TP | 158 200 Kč |
Historicky nejdražším automobilovým veteránem prodaným na portálu Aukro byla Tatra T613 v úpravě kabriolet za 990 tisíc korun, druhou příčku drží Škoda 1200 sedan z roku 1955 za 653 200 Kč, třetím byl Chevrolet K z roku 1925, jenž se vydražil za 600 tisíc.
Nejcennějším motoveteránem je Jawa 500 OHC, typ 01 s doklady se vydražil na Aukru za 556 100 Kč. Jawa 350 OHV si našla nového majitele za 519 tisíc a Jawa "pérák" z roku 1953 se sidecarem se vydražila za necelého půl milionu. Mimochodem, 500 OHC je mezi nadšenci vyhledávaný motoveterán, loni na podzim se na auto-moto burze Retro garáž v Lysé nad Labem vydražil za 905 tisíc.
10 nejdražších auto- a motoveteránů prodaných na Aukru za rok 2020
1. Jawa 500 OHC s TP | 500 200 Kč | 6. Jawa 250 special | 230 200 Kč |
2. Ogar 1937 | 400 200 Kč | 7. Fiat 850 sport coupe | 227 977 Kč |
3. Jawa 500 OHC | 359 600 Kč | 8. Harley-Davidson WLA 750 | 225 000 Kč |
4. Škoda Populár | 330 000 Kč | 9. Jawa 175 speciál s TP, patina | 220 700 Kč |
5. ČZ 350 TOURIST | 245 700 Kč | 10. Velorex 250 | 215 200 Kč |
Podle Krejčíře je zájem především o takzvané patinovky, stroje v původním, co možná nejzachovalejším stavu, které nepotřebují renovaci a přitom jsou funkční. "Původní stav je fantastická věc, z pohledu sběratele je naprosto žádoucí, když máte takový stroj, který je opravdu originální. Na druhou stranu je i samotný proces renovace nějakého toho "vraku" tou pravou zábavou, sháníte náhradní díly, plánujete a řešíte, co je třeba udělat, a tak se prodávají i kusy, které renovaci potřebují," vysvětluje.
Typickým kupcem automobilového nebo motocyklového veterána na Aukru je muž ve středním věku, podle Krejčíře se ale najdou i mladí nadšenci, kteří veteranismu také propadli.
Na zajímavé inzeráty auto- a především motoveteránů, které se v posledních letech objevily na portálu Aukro, se podívejte do galerie.