Bez nafty, ale vždy jako hybrid. Nissan představil novou generaci SUV Qashqai

Nový Nissan Qashqai sází na výrazný vnější design.
Nissan představil třetí generaci SUV Qashqai.
Ta stojí na platformě CMF-C a mezigeneračně se zvětšila.
Výraznější je i vnější design, poprvé s možností dvoubarevného lakování karoserie nebo až 20palcových kol.
Zobrazit 29 fotografií
Foto: Nissan
Jan Matoušek Jan Matoušek
19. 2. 2021 12:48
Nissan prodejně v posledních letech v Evropě ztrácí a výrazný propad zažil i jeho bestseller - SUV Qashqai. To si sice stále připisuje poměrně slušná prodejní čísla, čelné pozice už ale dávno vyklidilo. Návrat zpět na výsluní by mohla přinést nová generace kompaktního modelu. Ta stojí na novém technickém základu, ale především zcela zapomněla na naftové motory.

Cílem Nissanu je pro následující období prodávat polovinu svých aut v Evropě s elektrifikovaným pohonem. Toho má být dosaženo do roku 2024 a Qashqai jakožto bestseller bude v tomto snažení klíčovým modelem. Nepřekvapí tak, že bez elektrické asistence se novinka neobejde.

Začneme jednodušší verzí. Benzinový čtyřválec 1.3 DiG-T bude k dispozici výhradně jako 12V mildhybrid, který v Nissanu označují zkratkou ALiS. Nashromážděná elektrická energie v tomto případě slouží jako podpora při akceleraci, snižuje spotřebu i emise CO2 a případně umožňuje při rychlostech menších než 18 km/h takzvané plachtění. Ústrojí v tu chvíli odpojí spalovací motor a plynule zastaví pouze s využitím elektřiny. Tuto funkci nicméně má k dispozici jen verze s automatickou převodovkou CVT, která má označení Xtronic.

Celý mildhybridní systém váží 22 kg, přičemž v nabídce bude třináctistovka ve dvou výkonových verzích. Slabší má 103 kW a je výhradně předokolkou s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější se 116 kW má rovněž pohon předních kol, ale na výběr mezi manuální nebo automatickou převodovkou Xtronic. Samočinné řazení je navíc k dispozici i v kombinaci s pohonem všech kol, který nabízí pět různých jízdních režimů.

Evropskou premiéru slaví v novém Qashqai pohonné ústrojí e-Power. To se skládá z elektrického motoru, akumulátoru, generátoru, měniče a spalovacího motoru. Ovšem benzinová patnáctistovka slouží v tomto případě výhradně jako zdroj elektrické energie. Přední kola tak roztáčí elektromotor, celkově má ústrojí e-Power výkon 140 kW a točivý moment 330 Nm.

Podle zástupců značky se jedná o nejlepší způsob přechodu mezi spalovacím a elektrickým motorem, protože nabízí výhody elektromobilů (tedy okamžitý přísun výkonu), ovšem bez nutnosti připojovat vůz do zásuvky. Ústrojí pracuje ve třech režimech, dodatečně lze zvolit i větší rekuperaci energie. Zároveň nabídne Qashqai e-Power také možnost ovládání jedním pedálem, což je funkce známá z elektrických modelů značky. Pro akceleraci je tak nadále potřeba sešlápnout pedál plynu, pro zpomalení jej ale stačí pouze "pustit".

Naftový motor tak v nové generaci k dispozici nebude, nahradit by ho mělo právě ústrojí e-Power. To nicméně nebude k dispozici dříve než na začátku příštího roku, zároveň se navíc nebude dodávat s pohonem všech kol.

Základem třetí generace japonského SUV je poprvé v Evropě použitá platforma CMF-C aliance Renault-Nissan, která je lehčí a pevnější než u předchůdce. Qashqai s ní narostl do délky na 4425 mm, zároveň je širší a vyšší. Na 2666 mm se prodloužil také rozvor náprav, což je ve třídě kompaktních SUV sice nadprůměrná, zdaleka ne však nejlepší hodnota. Nissan přesto slibuje o 28 mm více prostoru pro kolena cestujících vzadu. Objem kufru i použitím nižší podlahy mezigeneračně narostl na 504 litrů.

Vedle techniky se výrazně posunul i design, který je nově podobný třeba malému SUV Juke. Znamená to ostřeji řezané linie včetně třeba diodových hlavních světel ve tvaru bumerangu (k dispozici jsou i reflektory Matrix LED). Zájemci o vůz budou moci poprvé zvolit dvoubarevné lakování, kola mají nově až 20 palců.

Změny se odehrály též v interiéru, který je výrazně modernější než doposud. Prim hrají obrazovky, přičemž centrální volně stojící displej má devět palců a celý systém umožňuje spárování s telefony prostřednictvím Apple CarPlay i Android Auto. Před řidičem je 12,3palcová obrazovka místo klasických budíků, na které je možné rovněž sledovat tok energie u pohonného ústrojí e-Power.

Jakousi třešničku na dortu představuje 10,8palcový průhledový displej, který nabízí největší obraz ve svém segmentu. Do zorného pole řidiče se tak promítají třeba data z navigace.

Zlepšil se podle automobily i výběr a kvalita materiálů, některé funkce vozu je po vzoru konkurentů možné ovládat prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. A chybět nebudou ani bezpečnostní pomocníci. Qashqai dostane především systém ProPilot, který umožňuje samočinné zrychlování nebo zpomalování v rámci jednoho dálničního pruhu, ve kterém technologie vůz rovněž udržuje. Řešení také komunikuje s navigací, nespoléhá se tak jen na data z vnějších kamer a radarů, a umí přizpůsobit rychlost třeba podle dopravního značení. Novinkou je také centrální airbag mezi řidičem a spolujezdcem.

Na trh se Qashqai dostane už letos na jaře, výrobu má na starosti továrna v britském Sunderlandu. Nissan rovněž na úvod nabídne limitovaný model Premiere Edition s dvoubarevným lakováním, 18palcovými koly a prakticky plnou výbavou. Na výběr je mildhybridní třináctistovka ve slabší verzi s manuální nebo silnější s automatickou převodovkou.

Mezi hlavní konkurenty bude patřit Škoda Karoq, která je aktuálně dostupná jen s benzinovými nebo naftovými motory za ceny od 515 900 korun. Hyundai loni uvedlo novou generaci modelu Tucson z Nošovic, která je k dispozici s benzinovými i naftovými motory, mildhybridním pohonem i jako klasický hybrid, přičemž letos přijede ještě jako plug-in hybrid. Ceny startují na 529 990 korunách.

 

Právě se děje

Další zprávy