Cílem Nissanu je pro následující období prodávat polovinu svých aut v Evropě s elektrifikovaným pohonem. Toho má být dosaženo do roku 2024 a Qashqai jakožto bestseller bude v tomto snažení klíčovým modelem. Nepřekvapí tak, že bez elektrické asistence se novinka neobejde.
Začneme jednodušší verzí. Benzinový čtyřválec 1.3 DiG-T bude k dispozici výhradně jako 12V mildhybrid, který v Nissanu označují zkratkou ALiS. Nashromážděná elektrická energie v tomto případě slouží jako podpora při akceleraci, snižuje spotřebu i emise CO2 a případně umožňuje při rychlostech menších než 18 km/h takzvané plachtění. Ústrojí v tu chvíli odpojí spalovací motor a plynule zastaví pouze s využitím elektřiny. Tuto funkci nicméně má k dispozici jen verze s automatickou převodovkou CVT, která má označení Xtronic.
Celý mildhybridní systém váží 22 kg, přičemž v nabídce bude třináctistovka ve dvou výkonových verzích. Slabší má 103 kW a je výhradně předokolkou s manuální šestistupňovou převodovkou, silnější se 116 kW má rovněž pohon předních kol, ale na výběr mezi manuální nebo automatickou převodovkou Xtronic. Samočinné řazení je navíc k dispozici i v kombinaci s pohonem všech kol, který nabízí pět různých jízdních režimů.
Evropskou premiéru slaví v novém Qashqai pohonné ústrojí e-Power. To se skládá z elektrického motoru, akumulátoru, generátoru, měniče a spalovacího motoru. Ovšem benzinová patnáctistovka slouží v tomto případě výhradně jako zdroj elektrické energie. Přední kola tak roztáčí elektromotor, celkově má ústrojí e-Power výkon 140 kW a točivý moment 330 Nm.
Podle zástupců značky se jedná o nejlepší způsob přechodu mezi spalovacím a elektrickým motorem, protože nabízí výhody elektromobilů (tedy okamžitý přísun výkonu), ovšem bez nutnosti připojovat vůz do zásuvky. Ústrojí pracuje ve třech režimech, dodatečně lze zvolit i větší rekuperaci energie. Zároveň nabídne Qashqai e-Power také možnost ovládání jedním pedálem, což je funkce známá z elektrických modelů značky. Pro akceleraci je tak nadále potřeba sešlápnout pedál plynu, pro zpomalení jej ale stačí pouze "pustit".
Naftový motor tak v nové generaci k dispozici nebude, nahradit by ho mělo právě ústrojí e-Power. To nicméně nebude k dispozici dříve než na začátku příštího roku, zároveň se navíc nebude dodávat s pohonem všech kol.
Základem třetí generace japonského SUV je poprvé v Evropě použitá platforma CMF-C aliance Renault-Nissan, která je lehčí a pevnější než u předchůdce. Qashqai s ní narostl do délky na 4425 mm, zároveň je širší a vyšší. Na 2666 mm se prodloužil také rozvor náprav, což je ve třídě kompaktních SUV sice nadprůměrná, zdaleka ne však nejlepší hodnota. Nissan přesto slibuje o 28 mm více prostoru pro kolena cestujících vzadu. Objem kufru i použitím nižší podlahy mezigeneračně narostl na 504 litrů.
Vedle techniky se výrazně posunul i design, který je nově podobný třeba malému SUV Juke. Znamená to ostřeji řezané linie včetně třeba diodových hlavních světel ve tvaru bumerangu (k dispozici jsou i reflektory Matrix LED). Zájemci o vůz budou moci poprvé zvolit dvoubarevné lakování, kola mají nově až 20 palců.
Změny se odehrály též v interiéru, který je výrazně modernější než doposud. Prim hrají obrazovky, přičemž centrální volně stojící displej má devět palců a celý systém umožňuje spárování s telefony prostřednictvím Apple CarPlay i Android Auto. Před řidičem je 12,3palcová obrazovka místo klasických budíků, na které je možné rovněž sledovat tok energie u pohonného ústrojí e-Power.
Jakousi třešničku na dortu představuje 10,8palcový průhledový displej, který nabízí největší obraz ve svém segmentu. Do zorného pole řidiče se tak promítají třeba data z navigace.
Zlepšil se podle automobily i výběr a kvalita materiálů, některé funkce vozu je po vzoru konkurentů možné ovládat prostřednictvím aplikace v chytrém telefonu. A chybět nebudou ani bezpečnostní pomocníci. Qashqai dostane především systém ProPilot, který umožňuje samočinné zrychlování nebo zpomalování v rámci jednoho dálničního pruhu, ve kterém technologie vůz rovněž udržuje. Řešení také komunikuje s navigací, nespoléhá se tak jen na data z vnějších kamer a radarů, a umí přizpůsobit rychlost třeba podle dopravního značení. Novinkou je také centrální airbag mezi řidičem a spolujezdcem.
Na trh se Qashqai dostane už letos na jaře, výrobu má na starosti továrna v britském Sunderlandu. Nissan rovněž na úvod nabídne limitovaný model Premiere Edition s dvoubarevným lakováním, 18palcovými koly a prakticky plnou výbavou. Na výběr je mildhybridní třináctistovka ve slabší verzi s manuální nebo silnější s automatickou převodovkou.
Mezi hlavní konkurenty bude patřit Škoda Karoq, která je aktuálně dostupná jen s benzinovými nebo naftovými motory za ceny od 515 900 korun. Hyundai loni uvedlo novou generaci modelu Tucson z Nošovic, která je k dispozici s benzinovými i naftovými motory, mildhybridním pohonem i jako klasický hybrid, přičemž letos přijede ještě jako plug-in hybrid. Ceny startují na 529 990 korunách.