Nejodvážnější auto roku. VW T-Roc Cabriolet oživuje i nápad českých studentů

Nejodvážnější auto roku. VW T-Roc Cabriolet oživuje i nápad českých studentů
Jediný kabriolet a nejoriginálnější vůz v současné nabídce Volkswagenu: VW T-Roc.
Kabriolet je ale v porovnání s výchozím modelem v Česku dostupný jen se 110kW motorem 1.5 TSI a pohonem předních kol. Na výběr je sedmistupňové automatické DSG a šestistupňový manuál.
Stažení střechy zabere pouhých devět vteřin, natažení jedenáct.
Interiér má skvělou ergonomii, oproti novému Golfu jsou v něm stále ještě tlačítka a kolečka, ovládání se nepřesunulo čistě na dotykový displej.
Foto: Martin Přibyl
Martin Přibyl Martin Přibyl
24. 8. 2020 6:02
V roce 2018 vznikl v Mladé Boleslavi v režii studentů škodováckého odborného učiliště koncept Škoda Sunroq, tedy Karoq kabriolet. Podobnost je to nejspíš čistě náhodná, ale vize českých studentů se letos vyplnila v podobě Volkswagenu T-Roc Cabriolet. Mohli jsme ho vyzkoušet.
Oproti klasickému T-Rocu je otevřená verze o pár centimetrů delší a nižší. Střecha se otevře za devět vteřin.
Oproti klasickému T-Rocu je otevřená verze o pár centimetrů delší a nižší. Střecha se otevře za devět vteřin. | Foto: Martin Přibyl

Zatímco SUV jsou hitem poslední doby, kabriolety lidovějších značek (pamatujete na Peugeot 206 CC?) z trhu naopak mizí, že už prakticky žádné nezbyly. Už proto je příchod otevřené verze crossoveru VW T-Roc znamením překvapivé odvahy ze strany automobilky, která se stále vypořádává s následky kauzy Dieselgate a šetří kvůli elektromobilitě.

Odvahu ještě zdůrazňuje výchozí model: málokdo by čekal SUV obzvlášť proto, že nejnovější pokusy ve stejném stylu, Nissan Murano CrossCabriolet a Range Rover Evoque Convertible, velkou díru do světa neudělaly a z trhu tak nějak potichu odešly.

Pokud nepočítáme off-road Jeep Wrangler, u nějž se dá plátěná střecha ručně sbalit, je T-Roc Cabriolet na každý pád dnes jediným SUV-kabriem na českém trhu, ale také jediným kabrioletem v nabídce Volkswagenu. Navazuje na modely Golf Cabriolet, Beetle Cabriolet a Eos.

Oproti nim vysoká a svalnatě zavalitá karoserie kompaktního crossoveru s látkovou skládací střechou působí zvláštně, bláznivě, do velké míry neladí s populární představou, že kabriolet je sportovní auto. Jenže ono většinou není, ani když vznikne na základech kompaktního hatchbacku. Když totiž klasickému čtyř- nebo pětimístnému vozu uříznete střechu a nahradíte ji látkovou nebo plechovou skládací, přijdete o velkou část torzní tuhosti karoserie.

Řeší se to speciálními výztuhami, pročež je otevřený T-Roc v porovnání s výchozím crossoverem o 186 kilo těžší, váží 1540 kilo, ale stále nedosahuje jeho tuhosti. Na hrbolech je to znát, kroucení karoserie ucítíte i v řízení. Jedním dechem je také nutno dodat, že T-Roc Cabriolet v tomto směru nijak nevybočuje ze zvyklostí mezi kompaktními kabriolety, podobně se kroutí i dražší otevřené BMW řady 2.

Koncernová klasika - ergonomie T-Rocu je dotažená jako ve staré Octavii. Horší jsou použité materiály: tvrdé plasty v autě za milion působí lacině.
Koncernová klasika - ergonomie T-Rocu je dotažená jako ve staré Octavii. Horší jsou použité materiály: tvrdé plasty v autě za milion působí lacině. | Foto: Martin Přibyl

Výsledkem je ale jednoznačně to, že vysloveně sportovní jízda T-Rocu nevoní. To navzdory tomu, že testovaná verze R-Line má, podobně jako Octavia RS, rychlé řízení s proměnným převodem a adaptivní tlumiče, které potlačují náklony v zatáčkách.

Postarají se však také o sametovou jízdu, a to i na krásných 19" kolech. Zejména v komfortním režimu stačí stáhnout střechu, což na povel tlačítka zabere elektrohydraulice jen devět sekund, a můžete se v pohodlí kochat - krajinou i větrem ve vlasech.

Látková skládací střecha přitom funguje na jedničku. Zatímco zmíněné složení zabere devět sekund, natažení jedenáct. Obojí se dá provést i při rychlosti do 30 km/h, třeba při dojíždění na světla.

Ocenit musím i utlumení kabiny, s nataženou střechou zvládne T-Roc vysoké dálniční tempo, aniž by posádka musela překřikovat svist větru nebo klepání látky, naopak hlučnost odpovídá konvenčním plechovým autům. "Nahoře bez" se po dálnici dá jet také, ale silně doporučujeme nainstalovat nad zadní sedadla síťový deflektor, jinak poryvy větru rozcuchají i plešouny.

Nešikovná drobnost - tlačítko stahování střechy se snadno splete s elektronickou ruční brzdou.
Nešikovná drobnost - tlačítko stahování střechy se snadno splete s elektronickou ruční brzdou. | Foto: Martin Přibyl

V takovém případě pochopitelně nejdou použít dvě zadní sedadla, na něž se sice špatně nastupuje, ale ve finále se na ně usadí i normálně vzrostlí dospělí. A kvůli vyššímu odporu vzduchu roste i spotřeba. S nataženou střechou přitom T-Roc jezdí se 110kW jednapětkou za velice dobrých sedm litrů.

V případě kabrioletu Volkswagen nic moc dalšího na výběr nedává. Benzinová 1.5 TSI s pohonem předních kol je jediným motorem v nabídce, zvolit se k ní dá šestistupňový manuál nebo sedmistupňový dvouspojkový automat.

My k testu dostali verzi s o šedesát tisíc dražším automatem a celý týden si libovali. Sladění je, až na občas pomalejší rozjezdy, výtečné a skvěle se hodí k autu jako takovému. Motor je tichý, pružný a uhlazeně silný, převodovka plynulá. Obojí přesně odpovídá pohodové nátuře T-Rocu.

Poměrně použitelný je i 284litrový kufr, který nijak neomezuje složená střecha (u kabrioletů a roadsterů to nemusí být pravidlo). Člověk se jen musí smířit s menším vstupním otvorem.

VW T-Roc Cabriolet 1.5 TSI DSG R-Line

Motor: benzinový 4válec, 1498 cm3
Výkon: 110 kW při 5000-6000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm při 1500-3500 ot./min + 53 Nm
Nejvyšší rychlost: 205 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
Kombinovaná spotřeba: 5,5 l/100 km (NEDC)
Objem zavazadlového prostoru: 284 l 
Cena: 886 900 Kč

Díky němu otevřený T-Roc rozhodně není autem na každý den. Spíše se jedná o komfortní letní potěšení, které necháte přes zimu v garáži, aby sůl neudělala zle látkové střeše. Prostě takové druhé nebo spíše třetí auto do rodiny za cenu od 748 900 korun. Je to sice dost, ale kabriolety nikdy nestály málo. T-Roc navíc není o mnoho dražší než o dvě třídy menší Mini Cabrio. Inu, z nejodvážnějšího auta roku je nakonec zároveň velice dobré kabrio.

 

Právě se děje

Další zprávy