Futuristický divočák klame tělem. Hyundai Tucson je klidná povaha a myslí na rodinu

Futuristický divočák klame tělem. Hyundai Tucson je klidná povaha a myslí na rodinu
Foto: Hyundai
Martin Frei Martin Frei
14. 12. 2020 6:06
Nad prvními fotkami jsme nechtěli věřit, že takový "úlet" půjde do sériové výroby. Přesto je Tucson zde - i s těmi nevídanými světelnými elementy v čelní masce. I z dalších úhlů vypadá revolucionářsky, ale první svezení na českých silnicích nás uklidnilo. Pohodové SUV se spoustou místa, snadným ovládáním a jistými jízdními vlastnostmi má v rukou silné karty podepřené přístupnou cenou.

V kompaktních SUV má Hyundai na co navazovat. První generaci Tucsonu uvedl už před patnácti lety, každá další zlepšovala design, techniku i výbavu a zvyšovala "evropský faktor", rozuměj přitažlivost pro zákazníky s vyvinutým jemnocitem. Minulá řada, uvedená před pěti lety, v tom už dosáhla takového mistrovství, že některé zavedené hráče ze starého kontinentu porážela ve srovnávacích testech.

Když i úspěch na trhu potvrdil, že Hyundai přeskočí nastavenou laťku, ocitli se korejští páni kluci před otázkou, kam ji dále posunout. Snaha určovat trendy je zcela zjevná v designu. Příď s výrazně tvarovanými elementy, z nichž čtyři na každé straně jsou plně prosvětlené, jde mnohem dál než všudypřítomné diodové klikyháky.

Změnit zaběhnuté pořádky se Hyundai rozhodl i v kabině. Ustupuje od stojaté obrazovky na vrcholu palubní desky i od tradiční "kapličky" přístrojů před volantem. Těžko říci, zda jde o zlepšení. Obrazovka se ocitá mimo zorné pole, displej s rychloměrem připomíná odložený mobil a plochý hřbet kokpitu působí chudě. Což je paradox, protože co do kvality materiálů i precizního zpracování v této třídě těžko hledat něco lepšího. Pocit může klamat, nicméně prodejcům nezávidíme nutnost ho lidem vyvracet.

Ovšem SUV mají být hlavně o prostoru a tady Tucson věru nezklame. Hojnost místa kolem sebe mají cestující vpředu i vzadu, kde proti předchozí generaci ještě narostla volnost před koleny. Kufr patří s deklarovaným objemem 577 až 620 litrů na špičku, když přerůstá i českoněmecké duo Karoq-Tiguan.

Dnes poprvé se ale můžeme s Tucsonem také povozit. Český dovozce připravil první zkušební flotilu alespoň na odpoledne, jelikož covid stále neumožňuje plnohodnotnou dvoudenní prezentaci, jaká bývá při premiérách zvykem.

První dojem určuje snadné nastupování, jelikož Tucson se nestydí za poctivou výšku a vzpřímené sloupky. Odvrácenou stranou je výhled přes zavalitou příď, přední parkovací senzory tu nejsou zbytečné. Naopak skvěle tvarovaná a příjemně tuhá sedadla potěší i na delších cestách. Alespoň pokud můžeme soudit z nejvyšší výbavy Style Premium s koženým čalouněním.

Pérování nám po Praze připadá poněkud tvrdší a 18" kola na krátkých hrbolech zřetelně dupou, minulá generace nám připadala uhlazenější. Teprve rychlá jízda po dálnici překvapí stabilitou a nadhledem. Pevný v kramflecích zůstává Tucson i na rozbitých okreskách, kde některá měkce naladěná auta značně znervózní. Od rodinného SUV bychom sice čekali opačné priority, ale rozdíl není velký.

Pod kapotou se mnoho změn neodehrálo. Váhavé benzinové turbo 1.6 T-GDI s nejméně osmilitrovou spotřebou ukazuje, že vozu této velikosti lépe chutná nafta. Proto chválíme, že Tucson nabízí dieselovou šestnáctistovku s pohonem předních i všech kol, manuální i samočinnou převodovkou, v druhém případě i s mírnou pomocí 48voltového elektromotoru. K dispozici je také dvouspojkový automat, který sice nereaguje nejrychleji, ale potěší plynulými a předvídatelnými reakcemi.

Zda se benzinové turbo lépe osvědčí v plně hybridním tandemu s výkonnějším elektromotorem, vyzkoušíme až v týdenním testu. Hyundai nicméně této kombinaci věří, nabízí ji s pohonem 4×2 i 4×4. Vůbec šíře nabízených variant je na dnešní dobu neobvykle štědrá, což stojí za zmínku vedle Toyoty a Hondy, které s uvedením hybridu úplně opustily diesel.

To vše v praktickém balení a s cenami nižšími než u německé ligy je zajímavý mix, který má zaděláno na stejný úspěch jako předchozí generace. Vidíme po prvním svezení na Tucsonu nějakou zásadní chybu? Ano, je to další smutná ukázka, že evropské značky definitivně ztratily náskok před asijskými.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Keňané volili prezidenta, poslance a senátory, komise může sčítat hlasy až týden

Keňané v úterý volili nového prezidenta, členy obou komor parlamentu a zástupce místních správ. I když se volební místnosti oficiálně uzavřely již v 16:00 SELČ, hlasování bylo podle BBC prodlouženo v místech, která se otevřela později. Hlavním tématem předvolební kampaně bylo řešení ekonomických problémů země. Na sečtení hlasů má volební komise maximálně sedm dní.

K letošním volbám se zaregistrovalo 22 milionů voličů. Keňská volební komise uvedla, že očekává volební účast kolem 60 procent. V posledních volbách v roce 2017 se k urnám dostavilo téměř 80 procent voličů.

O prezidentský post se ucházeli čtyři kandidáti. Vítěz nahradí dosavadní hlavu státu Uhurua Kenyattu, který po ukončení dvou mandátů nemá právo znovu kandidovat.

Keňské volby v minulosti provázely spory, obviňování z podvodů a také násilí. Jak píše agentura Reuters, Keňanům dělají největší starosti rychle rostoucí ceny potravin a hluboce zakořeněná korupce, takže mezi nimi panuje malá důvěra v to, že nová vláda něco změní.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Varnsdorfská textilka Velveta míří do insolvence, má dluhy přes 300 milionů

Tradiční výrobce oděvních textilií, společnost Velveta z Varnsdorfu na Děčínsku, nebyla schopna dostát svým závazkům vůči věřitelům, které přesahují 300 milionů korun. Byla proto nucena podat na sebe insolvenční návrh, informovaly dnes na webu Hospodářské noviny (HN).

Historie firmy sahá do roku 1777, kdy Josef Franz Anton Fröhlich zřídil ve Varnsdorfu tkalcovskou dílnu. Společnost se specializovala například na výrobu manšestru, dyftýnu nebo sametu. Sortiment doplňovaly oblekové tkaniny či tkaniny pro bytový dekorační textil a lůžkoviny.

"Ekonomická situace dlužníka se opět zhoršila s neočekávaným a razantním nárůstem cen elektřiny a plynu, který započal na konci roku 2021. Zvýšením cen energií se skokově zvýšily náklady na výrobu a na vlastní provoz obchodního závodu dlužníka," uvádí insolvenční návrh podaný ke Krajskému soudu Ústí nad Labem 8. srpna. Společnost s novými klienty vyjednala nové ceny, u dříve sjednaných zakázek se jí však nepodařilo zahrnout vyšší náklady, a proto nebyla schopna udržet svůj provoz v chodu.

Nadále však existují firmy Velveta Varnsdorf a Velveta Textilie, napsaly HN. První se podle obchodního rejstříku zabývá rozvodem tepla a elektřiny či barvením a chemickou úpravou textilií, druhá společnost se věnuje koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje.

Zdroj: ČTK
Další zprávy