Berlín - Speciální snídaňové cereálie určené pro děti jsou ve většině případů plné cukru, takže dětem příliš neprospívají. Mnohé výrobky tohoto typu na evropském trhu jsou stejně sladké jako třeba dorty nebo čokoládové tyčinky.
Vlivné německé spotřebitelské sdružení Foodwatch prověřovalo 143 snídaňových cereálií, které na trh dodávají firmy jako je Nestlé nebo Kellogg. Některé z nich jsou k dostání i v Česku.
Test ukázal, že v 80 procentech výrobků je více než pětina cukru. V každém druhém produktu ho dokonce bylo více jak 30 procent.
Levné přísady, ziskový byznys
"Mnoho cereálií je stejně sladkých jako dort nebo čokoládová tyčinka. To není vhodná snídaně pro děti," konstatovali experti ze sdružení Foodwatch.
Výrobci přitom rodičům často slibují, že tyto snídaně obsahují celozrnné výrobky a zdravé vitamíny pro děti. K nákupu se je snaží motivovat i tím, že ke sladkostem přidávají hračky a další lákadla.
"Pro firmy jsou cereálie s levnými přísadami ziskovým byznysem," uvedli experti sdružení.
Vedle výrobků firem jako Nestlé zjistil test přílišné množství cukru také v produktech nabízených jako privátní značky velkými obchodními řetězci - například Norma, Aldi, Edeka, Netto, Lidl nebo Kaufland.
Pětinu cukru obsahují dokonce i výrobky označené bio.
Plnohodnotný start dne?
Nejhůře se v testu umístil výrobek Honey Bees od společnosti Wurzener, obsahující 48 gramů cukru. Druhé místo patří s 47 gramy snídani Golden Breakfast Honey Wheat, prodávané v Normě.
Naopak jen šest procent testovaných produktů obsahovalo méně než desetinu cukru. (Kompletní výsledky najdete zde).
Výrobci však kritiku odmítají. "Snídaňové vločky jsou v pořádku. Mohu vás ujistit, že naše snídaňové cereálie nejsou sladkosti, ale plnohodnotný start dne," řekl například šéf Nestlé Gerhard Berssenbruegge.
Podle expertů Foodtwatch by měla být stanovena hranice pro cukr v těchto potravinách, jinak se nepodaří řešit problémy s dětskou obezitou.
Desetina dětí je obézních
Podle organizace International Obesity Task Force je jedno z deseti dětí na světě obézní. To je přes 155 milionů dětí.
Podle Světové zdravotnické organizace trpí pět milionů dětí ve věku do pěti let nadváhou. Obezita se tak začíná týkat čím dál tím menších dětí.
Německé sdružení Foodwatch se na potraviny pro děti zaměřuje dlouhodobě. Loni testovalo prakticky všechny potraviny pro děti.
Z 1514 testovaných výrobků, mezi něž patřily například Coca Cola, Pepsi Cola, jídlo z McDonald´s nebo KFC, sladkosti od Hariba nebo žvýkačky od Wrigleys, se jich 1109 dostalo do nejhorší, červené zóny. Tedy mezi potraviny, které jsou nezdravé a děti by je vůbec jíst neměly.
Dětské cereálie porovnával už dříve v Česku časopis dTest. Velmi vysoký obsah cukru, přes 22 procent, zjistil u všech výrobků.