spotřebitel

V Evropské unii výrazně vzrostla spotřebitelská důvěra, pořád je však pod průměrem

Spotřebitelská důvěra v eurozóně i v celé Evropské unii se v listopadu výrazně zlepšila. Vyplynulo to ze zprávy, kterou v úterý zveřejnila Evropská komise. Ukazatel je ale stále hluboko pod svým dlouhodobým průměrem. Index důvěry pro eurozónu se ve srovnání s předchozím měsícem zvýšil o 3,6 na minus 23,9 bodu. Ekonomové odhadovali hodnotu indexu na minus 26 bodů. Index pro EU vzrostl o 2,8 na minus 25,8 bodu.

Index pro eurozónu v listopadu zaznamenal druhý vzestup za sebou, který byl zároveň nejvyšší za pět měsíců. Nejnižší úrovně za dobu záznamů index dosáhl v září, kdy spadl na minus 28,8 bodu.

Míra inflace v Evropské unii v říjnu vystoupila na 11,5 procenta a již devátý měsíc v řadě překonala předchozí rekord. Ekonomika Evropské unie ve třetím čtvrtletí vzrostla podle sezonně přepočtených údajů o 0,2 procenta, což je výrazné zpomalení proti druhému čtvrtletí, kdy růst hrubého domácího produktu (HDP) činil 0,7 procenta.

Zdroj: ČTK

Spotřebitelská organizace v Německu zažalovala kvůli soukromí Teslu

Federace německých spotřebitelských organizací (vzbv) podala u soudu v Berlíně žalobu na americkou automobilku Tesla. Firma podle federace v reklamách klame spotřebitele a nedodržuje zákony na ochranu soukromí. 

Federace například uvádí, že Tesla vydává zavádějící informace ohledně toho, kolik se ušetří emisí uhlíku, když si lidé koupí její elektromobil. Problematická je z hlediska ochrany soukromí podle spotřebitelské organizace také funkce Sentry Mode, která umožňuje pomocí mobilní aplikace vzdáleně kontrolovat okolí vozu. Tesla v březnu oficiálně otevřela svůj nový závod na elektromobily v braniborské obci Grünheide nedaleko Berlína. Je to zároveň její první továrna v Evropě. 

Zdroj: ČTK

Obraty rozvozců jídla a potravin jsou proti době před covidem několikanásobné

Obraty rozvozců jídla a potravin jsou několikanásobné proti době před koronavirovou krizí. Češi si objednávky nákupů a hotových jídel v době pandemie a souvisejících uzávěr oblíbili, poptávka ani po uvolnění opatření ale výrazně neopadla. Vzrostl i podíl nákupů knih na internetu ve srovnání s předcovidovým obdobím. K těmto závěrům dospěla firma Dateio analýzou platebních dat zhruba milionu klientů tří českých bank. 

Rozvozci jídla zaznamenali podle Dateio letos v dubnu zhruba šestinásobný nárůst obratů ve srovnání s dobou před pandemií. Byly ještě přibližně o pětinu vyšší než loni v dubnu. Vrcholem bylo období první uzávěry v dubnu roku 2020, kdy v souvislosti se zavřenými restauracemi měli obraty až devítinásobné. Obraty rozvozců potravin se drží na trojnásobku předcovidového období. Této úrovně rozvážkové firmy dosáhly loni i letos v dubnu, v prvním roce pandemie evidovaly až šestinásobný růst obratů.

Zdroj: ČTK

Nálada spotřebitelů v Německu se kvůli válce na Ukrajině zhoršuje

Spotřebitelská nálada v Německu se zhoršuje, protože válka na Ukrajině snížila ekonomické vyhlídky a očekávání příjmů domácností nejníže od finanční krize v roce 2009. Vyplývá to z průzkumu mezi přibližně 2000 německých spotřebitelů, jehož výsledky zveřejnil výzkumný institut GfK. Index spotřebitelské nálady pro duben klesl na minus 15,5 bodu z revidovaných minus 8,5 bodu v předchozím měsíci. Pokud je ukazatel nad nulou, signalizuje to, že soukromá spotřeba meziročně vzroste. Hodnota pod nulou znamená pokles spotřeby.

Podle průzkumu GfK má devět z deseti Němců velké obavy z vývoje cen energií. V případě potravin má tyto obavy 80 procent dotazovaných. Zájem o nákupy se sice zatím ještě prudce nepropadl, je však nejnižší od února 2020, tedy vrcholu prvních koronavirových omezení. Německo je největší ekonomikou v Evropě a největším obchodním partnerem Česka.

Zdroj: ČTK

V červnu vzrostla důvěra v českou ekonomiku mezi spotřebiteli i podniky

Důvěra v českou ekonomiku v červnu opět stoupla, a to meziměsíčně o 4,3 bodu na 104 bodů. Potřetí v řadě přitom vzrostla důvěra spotřebitelů i podnikatelů. U spotřebitelů se zvýšila o 2,7 bodu na hodnotu 105,5 a mezi podnikateli o 4,6 bodu na 103,7 bodu, uvedl ve čtvrtek na webu Český statistický úřad. V podnikatelském prostředí se důvěra zvýšila ve všech odvětvích. V porovnání s loňským červnem jsou všechny hodnoty výrazně vyšší.

Zdroj: ČTK

Důvěra v českou ekonomiku byla v květnu nejvyšší za rok a půl

Důvěra v českou ekonomiku byla v květnu nejvyšší za rok a půl. Vzrostla z dubnových 94,7 bodu na 99,7 bodu, uvedl v pondělí Český statistický úřad. Důvodem rostoucí důvěry je podle statistiků rozvolňování protikoronavirových opatření. U spotřebitelů vzrostla důvěra proti dubnu o 8,9 bodu na 102,8 bodu, vyšší byla naposledy loni v únoru. Mezi podnikateli důvěra stoupla o 4,3 bodu na 99,1 bodu, přispěly k tomu především obchod a služby.

Zdroj: ČTK

ČSÚ: Důvěra v ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla

Důvěra v českou ekonomiku po prosincovém růstu v lednu opět klesla. Souhrnný indikátor důvěry se snížil proti prosinci o 1,3 bodu na 87,3 bodu. Klesla důvěra u podnikatelů, ještě výrazněji se snížila u spotřebitelů. Vyplývá to z údajů, které v pondělí zveřejnil Český statistický úřad.

"Začátek roku se nesl ve znamení poklesu důvěry ve všech sledovaných odvětvích ekonomiky. Podnikatelé napříč odvětvími negativně hodnotí svoji ekonomickou situaci nebo stávající poptávku," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst. "Již tak velké obavy spotřebitelů ze zvýšení nezaměstnanosti dále rostly, ruku v ruce s obavami ze zhoršení celkové ekonomické situace," dodal.

Indikátor důvěry podnikatelů se proti prosinci snížil o 0,7 bodu na 87,1 bodu, u spotřebitelů klesl o 3,5 bodu na 88,5 bodu. Údaje za prosinec se změnily spolu s tím, jak ČSÚ v lednu čísla pravidelně přepočítává.

Zdroj: ČTK

Důvěra v ekonomiku po pěti měsících klesla. Lidé se čím dál více bojí nezaměstnanosti

Důvěra v českou ekonomiku po pětiměsíčním růstu v říjnu klesla meziměsíčně o 4,5 bodu na 86,4 bodu. Snížila se hlavně důvěra spotřebitelů, u nichž indikátor klesl o 11,6 bodu. Po jarním propadu je to druhý nejvyšší pokles od začátku sledování. Důvodem je pandemie koronaviru a s ní související opatření. Nižší je i důvěra u podnikatelů. V pondělí o tom informoval Český statistický úřad (ČSÚ).

Průzkum se uskutečnil od 1. do 19. října. Vzhledem k tomu, jak dynamicky se situace v posledních dnech vyvíjí, promítla se aktuálně platná opatření do odpovědí pouze částečně, upozornili statistici.

Hodnota důvěry spotřebitelů je nyní na 86 bodech, níže byla naposledy v dubnu. "Oproti září se lidé mnohem více obávají zhoršení celkové ekonomické situace a vlastní finanční situace. Velká většina respondentů se rovněž obává růstu nezaměstnanosti," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.

Zdroj: ČTK
Pokračovat