reklama

Google i YouTube budou blokovat reklamy popírající globální oteplování

Společnost Google bude na svých platformách blokovat reklamy, v nichž se objeví informace zpochybňující globální oteplování. Firma to oznámila v příspěvku na svém blogu. Chce tím zúžit prostor pro dezinformace šířené popírači vědecky podložené teorie o změnách klimatu a znemožnit jim z takového obsahu profitovat. Nová pravidla se budou týkat i serveru YouTube.

"V posledních letech jsme od stále většího počtu našich vydavatelských a reklamních partnerů slýchali znepokojené reakce ohledně reklam, které propagují nepřesná tvrzení o změnách klimatu. Zadavatelé reklamy jednoduše nechtějí, aby se jejich reklamy ocitly vedle takového obsahu. A vydavatelé a tvůrci nechtějí, aby reklamy propagující taková tvrzení figurovaly na jejich stránkách nebo v jejich videích," uvedl Google.

Společnost proto rozhodla, že zakáže reklamy, kde se objeví tvrzení "odporující široké shodě vědců o existenci a příčinách klimatických změn". Na svých serverech proto už nedovolí například obsah, který globální oteplování označuje za fámu, nepodloženou teorii nebo konspiraci, a popírá souvislost mezi změnami klimatu a emisemi skleníkových plynů.

Nová pravidla začne Google uplatňovat od listopadu, na serveru YouTube se jimi budou muset tvůrci a zadavatelé reklamy řídit od prosince.

Zdroj: ČTK

Policie dostala na reklamní větev v kauze Čapí hnízdo čas do konce roku

Kriminalisté dostali více času i na prověřování reklamní větve kauzy Čapí hnízdo. Shromažďovat důkazy k podezření na daňové úniky měli původně do konce srpna, lhůta se jim ale protáhla do konce roku. Napsal to dnes server iROZHLAS.cz. Konferenční centrum Čapí hnízdo si od firem holdingu Agrofert přišlo za inzerci na 272 milionů korun, Agrofert si díky tomu snížil daňové odvody.

Lhůta se v tomto týdnu prodloužila také u případu padesátimilionové dotace na stavbu farmy Čapí hnízdo, v němž je z dotačního podvodu obviněn premiér Andrej Babiš (ANO) a jeho někdejší poradkyně Jana Nagyová (dříve Mayerová). Dozorující státní zástupce v úterý věc vrátil policii k doplnění vyšetřování zejména o výslechy svědků. Lhůtu pro zajištění důkazů stanovil do 17. září. Agrofert patří do Babišových svěřenských fondů, Babiš i Nagyová vinu odmítají.

Reklamu zadávanou Agrofertem farmě Čapí hnízdo policie prověřuje od prosince 2018, dosud nebyl nikdo obviněn. Podezřením na daňový únik se kriminalisté začali zabývat při vyšetřování možného dotačního podvodu. Podezření poprvé zmínil v roce 2014 německý finanční úřad, který měl o platbách za údajnou reklamu německé pobočky Agrofertu u farmy Čapí hnízdo pochybnosti. Němci podle portálu Echo24.cz informace předali oficiálně českým kolegům z finanční správy. Ministerstvo financí, pod nějž finanční správa spadá, tehdy vedl Babiš.

"Na základě aktuální informace mohu uvést, že nově stanovená lhůta pro skončení prověřování je do 31. prosince 2021," uvedl na dotaz serveru iROZHLAS.cz mluvčí Městského státního zastupitelství v Praze Aleš Cimbala. Kriminalisté se zabývají podezřením, že suma 272 milionů korun v letech 2010 až 2013 ve skutečnosti nešla na reklamu, ale pomáhala farmě splácet úvěr a Agrofertu snížit si daně.

Zdroj: ČTK

Evropská komise vyšetřuje, zda Facebook nezneužívá svého postavení na trhu reklamy

 Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřil pokutu až deset procent z ročních tržeb. To by v případě Facebooku mohlo činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard Kč).

Zdroj: ČTK

Soud uznal vinnými firmu JCDecaux a další dva obviněné z manipulace při pronájmu reklamních ploch

Obvodní soud pro Prahu 1 ve středu uznal vinnými firmu JCDecaux, jejího technického ředitele Tomáše Tenzera a bývalého místostarostu Prahy 1 Michala Valentu (ODS) v kauze pronájmu reklamních ploch v metru. Oba obžalovaní se podle rozsudku na pronájmu domlouvali a dopustili se tím trestného činu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Soud je za to potrestal peněžitými tresty. Stejný soud loni obžalobu zrušil, jeho rozhodnutí však letos únoru zvrátil odvolací soud a vrátil věc k novému projednání. Rozsudek je nepravomocný, všichni obvinění se na místě odvolali.

Případ se týká pronájmu tzv. citylightů ve vestibulu metra Staroměstská, které od radnice Prahy 1 v roce 2016 získala JCDecaux. Valenta, který tehdy zasedal v majetkové komisi radnice, podle předsedy soudního senátu Lukáše Svrčka firmu na základě svých kontaktů zvýhodnil tím, že Tenzerovi poskytnul formou MMS zprávy informaci o záměru pronajmout plochy konkurenční firmě euroAWK. To podle soudce vedlo ke zrušení záměru a vypsání nového, ve kterém uspěla JCDecaux.

Zdroj: ČTK

Praha vyžene z centra rikši používané nelegálně k reklamě

Pražský magistrát nechá na základě právní analýzy z centra metropole odstranit rikši, které majitelé provozoven neoprávněně využívají jako reklamní nosiče. V pondělí o tom rozhodli radní. Městu se dlouhodobě nedařilo přimět majitele k odstranění na základě zákona o pozemních komunikacích, památkového zákona ani městského nařízení o regulaci reklamy. Nyní chce na základě doporučení právníků využít ustanovení občanského zákoníku o tzv. svépomoci.

Zákoník stanovuje, že "každý si může přiměřeným způsobem pomoci k svému právu sám, je-li jeho právo ohroženo a je-li zřejmé, že by zásah veřejné moci přišel pozdě". To je podle radního města pro majetek Jana Chabra (TOP 09) i tento případ, kdy se samosprávě nedaří zajistit dodržování pravidel běžnými prostředky. Postup odstranění svépomocí se má týkat jenom těch případů, kdy nemá majitel k jejich umístění na veřejném prostranství právní oprávnění.

Schválený dokument se týká konkrétně rikš, které se nacházejí na Václavském a Staroměstském náměstí a v Celetné a Karlově ulici. Ty by měly zmizet v nejbližší době. "Předpokládáme, že začneme v příštích týdnech," řekl Chabr. Dodal, že stejně plánuje město postupovat v jiných obdobných situacích.

Podle schváleného dokumentu bude magistrát postupovat tak, že v případě neoprávněného umístěného předmětu podá podněty k příslušným úřadům stejně, jako to činil doposud. Nebude však čekat na výsledky řízení a sám kontaktuje majitele s výzvou o odstranění v přiměřené lhůtě, například sedmi dní. Součástí výzvy bude i upozornění, že jinak město předmět odstraní svépomocí. Pokud vlastník nevyhoví, magistrát věc odstraní, uskladní a majitele vyzve k převzetí. Součástí postupu je i podání jedné nebo více žalob na vlastníka.

Zdroj: ČTK
Pokračovat