reklama

Evropská komise vyšetřuje, zda Facebook nezneužívá svého postavení na trhu reklamy

 Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřil pokutu až deset procent z ročních tržeb. To by v případě Facebooku mohlo činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard Kč).

Zdroj: ČTK

Soud uznal vinnými firmu JCDecaux a další dva obviněné z manipulace při pronájmu reklamních ploch

Obvodní soud pro Prahu 1 ve středu uznal vinnými firmu JCDecaux, jejího technického ředitele Tomáše Tenzera a bývalého místostarostu Prahy 1 Michala Valentu (ODS) v kauze pronájmu reklamních ploch v metru. Oba obžalovaní se podle rozsudku na pronájmu domlouvali a dopustili se tím trestného činu zjednání výhody při zadání veřejné zakázky. Soud je za to potrestal peněžitými tresty. Stejný soud loni obžalobu zrušil, jeho rozhodnutí však letos únoru zvrátil odvolací soud a vrátil věc k novému projednání. Rozsudek je nepravomocný, všichni obvinění se na místě odvolali.

Případ se týká pronájmu tzv. citylightů ve vestibulu metra Staroměstská, které od radnice Prahy 1 v roce 2016 získala JCDecaux. Valenta, který tehdy zasedal v majetkové komisi radnice, podle předsedy soudního senátu Lukáše Svrčka firmu na základě svých kontaktů zvýhodnil tím, že Tenzerovi poskytnul formou MMS zprávy informaci o záměru pronajmout plochy konkurenční firmě euroAWK. To podle soudce vedlo ke zrušení záměru a vypsání nového, ve kterém uspěla JCDecaux.

Zdroj: ČTK

Praha vyžene z centra rikši používané nelegálně k reklamě

Pražský magistrát nechá na základě právní analýzy z centra metropole odstranit rikši, které majitelé provozoven neoprávněně využívají jako reklamní nosiče. V pondělí o tom rozhodli radní. Městu se dlouhodobě nedařilo přimět majitele k odstranění na základě zákona o pozemních komunikacích, památkového zákona ani městského nařízení o regulaci reklamy. Nyní chce na základě doporučení právníků využít ustanovení občanského zákoníku o tzv. svépomoci.

Zákoník stanovuje, že "každý si může přiměřeným způsobem pomoci k svému právu sám, je-li jeho právo ohroženo a je-li zřejmé, že by zásah veřejné moci přišel pozdě". To je podle radního města pro majetek Jana Chabra (TOP 09) i tento případ, kdy se samosprávě nedaří zajistit dodržování pravidel běžnými prostředky. Postup odstranění svépomocí se má týkat jenom těch případů, kdy nemá majitel k jejich umístění na veřejném prostranství právní oprávnění.

Schválený dokument se týká konkrétně rikš, které se nacházejí na Václavském a Staroměstském náměstí a v Celetné a Karlově ulici. Ty by měly zmizet v nejbližší době. "Předpokládáme, že začneme v příštích týdnech," řekl Chabr. Dodal, že stejně plánuje město postupovat v jiných obdobných situacích.

Podle schváleného dokumentu bude magistrát postupovat tak, že v případě neoprávněného umístěného předmětu podá podněty k příslušným úřadům stejně, jako to činil doposud. Nebude však čekat na výsledky řízení a sám kontaktuje majitele s výzvou o odstranění v přiměřené lhůtě, například sedmi dní. Součástí výzvy bude i upozornění, že jinak město předmět odstraní svépomocí. Pokud vlastník nevyhoví, magistrát věc odstraní, uskladní a majitele vyzve k převzetí. Součástí postupu je i podání jedné nebo více žalob na vlastníka.

Zdroj: ČTK

Praha rozšíří zákaz reklamy v centru, přibudou dvě nová pásma

Pražský magistrát rozšíří nařízení, kterým jsou zakázány plakáty, plachty a další reklamní nosiče v Pražské památkové rezervaci, na velkou část metropole. Ke stávajícímu nejpřísnějšímu omezení v historickém centru přibudou dvě pásma, první ve čtvrtích okolo rezervace a druhé sahající na jihu až na Nové Dvory, na severu do Troji, na východě do Malešic a na západě do Motola. Rozšíření by mělo začít platit v červenci příštího roku.

Rozšířením se podle schváleného dokumentu zvýší území podléhající regulaci ze zhruba devíti na více než 111 kilometrů čtverečních, tedy asi na dvanáctinásobek.

V Pražské památkové rezervaci se zákaz bude nově týkat i reklamních stojanů. V prvním novém pásu bude ze zákazu vyňata reklama šířená zvukem či obrazem, reklama na dopravních prostředcích, reklamní periodický tisk a reklamní převleky. V pásmu nejdále od centra budou zakázány pouze dodatečné konstrukce na dopravních prostředcích a reklamní plachty.

Zdroj: ČTK

Google po volbách v USA zablokuje volební reklamu

Společnost Google bude po amerických prezidentských volbách, které se uskuteční 3. listopadu, na své platformě blokovat volební reklamu. S odvoláním na mluvčí Googlu o tom informovala agentura Reuters. Podle zpravodajského webu Axios napsal Google svým inzerentům, že nebude po volebním dni zobrazovat reklamy "odkazující na kandidáty, volby a výsledky voleb vzhledem k tomu, že se letos bude sčítat bezprecedentní množství hlasů". Blokace by podle mluvčí Google mohla trvat týden i déle.

Zdroj: ČTK
Pokračovat