Brno - Ekologické chování už zachvátilo i obchodní řetězec Tesco. Bude mít první obchod celý ze dřeva, postaví ho na Slovensku v Rájci asi 80 kilometrů od hranic s Českem.
Jde o pilotní projekt v rámci plánu, kterým chce Tesco do roku 2020 chránit životní prostředí a v rámci úspor energie ušetřit až padesát procent toho, co jeho obchody spotřebovávají nyní.
Obchod bude otevřen letos v létě, a Slovensko tak bude první zemí, kde bude mít Tesco dřevěný hypermarket. "Jde o první projekt, nikde jinde takový obchod Tesco nemá. Plánujeme, že ze dřeva budeme stavět i další obchody," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí slovenské pobočky společnosti Oľga Hrnčiarová
Podívejte se: Obrazem: Nový řetězec Žabka. Pojďte se podívat Tesco začíná konkurovat večerkám v centru Prahy |
Pozorně sledujeme
V Rájci bude mít Tesco prodejnu celou ze dřeva o rozloze tisíc metrů čtverečních. Inspirací může být i v Česku.
"Zatím sice výstavbu obchodu ze dřeva neplánujeme, ale do budoucna jde určitě o zajímavý projekt. Proto budeme pilotní projekt pozorně sledovat," řekla deníku Aktuálně.cz mluvčí české pobočky Tesco Jana Matoušková.
V Česku se chce Tesco zaměřit na výstavbu prodejen s malou spotřebou energie, zatím má takové prodejny dvě, další čtyři chystá. Firma tak ve svém prvním nízkoenergetickém hypermarketu v Žatci například zvýšila izolaci stěn a střech obchodů nebo ohřívá vodu za pomoci slunečních kolektorů.
"Zkušenosti z provozů nízkoenergetických obchodů využíváme i u stavby dalších nových obchodů," dodala Matoušková.
Tesco už nabídlo svým zákazníkům novou ekologickou tašku na nákup, která nezatěžuje přírodu.
Obchodní řetězec Interspar zase zavedl minulý rok v září biotašky vyrobené na bázi bramborového škrobu. Nákupní biotašky jsou k dostání ve všech hypermarketech Interspar.
Zatím především tašky
Pilotní projekt prodeje papírových tašek oznámil loni Ahold, který provozuje řetězce Albert a Hypernova.
V Česku se přitom obchodní řetězce dočkaly ostré kritiky za to, jak se staví k životnímu prostředí.
Podle ojedinělé studie občanského sdružení Nesehnutí se nové velkoprodejny se podílí na nekontrolovaném rozšiřování měst do krajiny, často zabírají kvalitní zemědělskou půdu či nezastavěné plochy a stavba nákupních center zvyšuje dopravu v okolí.
A kritizovali také, jak obchodní řetězce staví a jak jejich obchody vypadají.
Čtěte také Ojedinělý výzkum: Hypermarkety škodí přírodě i lidem |
Počet nákupních center se v Česku v následujících třech letech podle jednatele analytické společnosti Incoma Research Tomáše Drtiny zvýší až o třetinu. Nyní v českých městech funguje zhruba 230 nákupních center různých velikostí, z nichž osm desítek lze zařadit do kategorie velkých nákupních komplexů.