Vladislav Jasan
18. 3. 2019 6:02
Pokud hledáte ojeté auto a v nabídkách inzerce vás lákají starší vozy s xenonovými světlomety, zpozorněte. Vyžadují náročnější údržbu, která se navíc ve srovnání s běžnými žárovkami prodraží.
Nákladná výměna
Xenony mají oproti halogenům i další součásti, které jsou násobně nákladnější na výměnu. Nejde jen o samotné výbojky, jejichž výměna je otázkou v řádech vyšších stovek a mnohem spíše tisíců, zatímco žárovka stojí desítky či stovky korun. Problémy mohou být se startéry, řídicími jednotkami i dalšími díly. Xenony mají většinou (dle předpisů - jakkoli výjimky existují, například Škoda Rapid má jednodušší slabší xenony) také automatické nastavování sklonu a ostřikovače, často také systém natáčení. To vše představuje další a další krokové elektromotorky, táhla, řídicí elektroniku a vysokonapěťové komponenty.
Všechny jsou citlivé na pronikání vlhkosti, což u starších vozů, u nichž gumové záslepky a těsnění světel postupně zteří, může představovat nákladný problém. Když pomineme, že některé modely systémově trpí na závady výbojek (např. vlivem kolísajícího napětí palubní sítě) nebo startérů, mají opravy xenonových světel ještě jedno specifikum. Pokud vám třeba zahoří řídicí jednotka vlivem vlhkosti nebo rozbijete krycí sklo a bude potřeba xenon vyměnit, narazíte u některých vozů na nečekaný problém.