Socialistická auta, která se snažila uspět po roce 1989. Přežilo jich jen několik

Jan Matoušek Jan Matoušek
9. 1. 2022 6:32
S rozpadem východního bloku přišla většina tamních automobilek o jisté odbytové trhy. Ve volné konkurenci moderních vozů totiž zastaralé dacie, žigulíky nebo volhy najednou nestačily. Některé značky se s novou výzvou vyrovnaly, jiné ale kompletně zkrachovaly. Redakce Aktuálně.cz vybrala několik aut socialistických značek, která měla po roce 1989 konkurovat západním modelům.

Auta z NDR s motory Volkswagen

Jestliže ruské automobily se dokázaly udržet díky velikosti ruského trhu a okolních států, východoněmecké modely to měly o poznání složitější. Když totiž padla Berlínská zeď, i někdejší zákazníci a majitelé Trabantu či Wartburgu najednou přešli k Opelu, Volkswagenu nebo Fordu. Poslední snahou o záchranu někdejších dvoutaktních ikon měla být čtyřtaktní jednotka od Volkswagenu.

Zatímco Trabant dostal menší verzi čtyřválcového benzinového motoru o objemu 1,1 litru s výkonem 29 kW, Wartburg dostal čtyřválec s objemem 1,3 litru s výkonem 43 kW. Oba automobily dostaly vedle nového motoru a čtyřstupňové manuální převodovky i řadu vizuálních změn karoserie i interiéru, úprav se dočkala i technika pod karoserií obou aut.

Sériová produkce čtyřtaktního Trabantu se naplno rozjela až v roce 1990, Wartburg začal v roce 1988 a kombi se přidalo v roce 1989. Protože však oba modely prodělaly mnoho úprav a měly modernější motor, zvedla se i jejich cena. A to zákazníci na konkurenčním trhu nebyli ochotní akceptovat. Poslední čtyřtaktní Wartburg tak vyjel 10. dubna 1991, pak továrnu zcela převzal Opel, poslední čtyřtaktní Trabant vyrobili ve Cvikově 30. dubna 1991. Mnoho Trabantů 1.1 ale vzniklo v Moselu, kde se následně začaly dělat Volkswageny. Asi netřeba říkat, že obě automobilky koncem čtyřtaktních modelů zanikly.

Za zmínku stojí ještě Barkas B1000-1, tedy dodávka se stejným 43kW čtyřtaktem Volkswagenu jako Wartburg 1.3. Ta se vyráběla od podzimu 1990 do 10. dubna 1991 a na rozdíl od osobních východoněmeckých modelů s novým motorem nedostala vizuální modernizaci. Ta sice byla v plánu a objevily se i její prototypy, nicméně do výroby Barkas s novou tváří nezamířil.

Více si o historii Trabantu 1.1 můžete přečíst zde, Wartburgu 1.3 zde a Barkasu B1000 tady.

 

Právě se děje

Další zprávy